خانه خانه1-2 جلوگیری از تجمل و اشرافی‌گری آگهی‌های بازرگانی / فشارهای پشت پرده برای...

جلوگیری از تجمل و اشرافی‌گری آگهی‌های بازرگانی / فشارهای پشت پرده برای ایجاد تحول در صدا و سیما

به گزارش راه نوشت، پیمان جبلی رئیس صدا و سیما در اولین اظهارنظر نسبت به حقِ پخش تلویزیونی، تأکید کرد:«ما اولاً تابع قانونیم و باید ببینیم قانون بودجه امسال چگونه خواهد بود‌. سال گذشته از قانون بودجه تبعیت کردیم و امسال هم این گونه خواهد بود.»

وضعیت نظارت بر نمایش خانگی

وی درباره این که وضعیت نظارت بر نمایش‌خانگی توسط رسانه ملی و ساترا کماکان پایدار خواهد ماند، تأکید کرد:«همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردم ما تابع قانون خواهیم بود و باید ببینیم قانون درباره ساترا چه نظری دارد. قانون بودجه سال 1400، ساترا به عنوان نهاد قانونی کنترل‌کننده پخش شبکه نمایش‌خانگی و پخش اینترنتی مشخص شده بود و ما تابع قانونینیم.»

رئیس رسانه ملی در پاسخ به سوالی درباره انتظارات و مطالبات مردم که بیشتر در حوزه نشان دادن واقعیت‌ها بیشتر در حوزه خبر و برگرداندن چهره‌های محبوب در حوزه‌های مختلف است، گفت:«رادیو و تلویزیون ترکیبی از فکر، ایده، هنر و زیبایی و ظرفیت‌های انسانی است. تمام ظرفیت‌های انسانی که در قالب هنرمند، تهیه‌کننده، مجری و … سرمایه‌های سازمان هستند و از هرکدام باید به بهترین نحو ممکن استفاده کرد که آن پازل زیبا شکل بگیرد.»

وی ادامه داد:«در دوره جدید، اجازه نمی‌دهیم هیچ ظرفیتی هدر برود و از همه ظرفیت‌ها تا حد امکان صیانت و استفاده می‌کنیم. اینکه به شما اسامی خاص مطرح می‌شوند و می‌خواهید بدانید چه اتفاقی می‌افتد قبلاً هم گفته‌ام تمامی سرمایه‌های انسانی ما برای‌مان مهم و عزیزند و جای‌شان برای همیشه در رسانه‌ملی باز خواهد بود. اما اینکه در دوره تحولی جدید، در ارتباط با چهره‌ها امیدوارم بتوانیم صیانت خوبی از چهره‌ها داشته باشیم.»

پاسخ به شایعه سریال‌های متوقف شده

جبلی درباره  شایعه سریال‌های متوقف‌شده، افزود:«سریال‌ها و بقیه تولیدات تلویزیون با قالب‌های مختلف باید در راستای هدایت فرهنگی، سالم‌سازی فضای فرهنگی جامعه و وفای به عهدی که جامعه در اختیار ما به عنوان رسانه قرار داده است، باشد. هر تولید و محتوایی که نتواند این امانت‌داری را حفظ کند و کمکی به هدایت جامعه نکند طبیعتاً مورد پذیرش جامعه و مردم نیست.»

او ادامه داد:«بارها شاهد بودیم گلایه‌هایی از برخی تولیدات می‌شده به خاطر اینکه به این امانت‌داری وفادار نبودند. تلاش‌ ما این است که امانتدار صادقی برای جامعه و مردم باشیم؛ چون رسانه را امانت مردم می‌دانیم که در اختیار ماست. فرهنگِ و اخلاق مردم سرمایه و داشته آن‌هاست که امانت در دستان ما قرار گرفته و باید حداکثر دقت را در وفای به این امانت به کار بگیریم.»

جلوگیری از تجمل و اشرافی‌گری آگهی‌های بازرگانی

رئیس رسانه ملّی در پاسخ به سؤالی مبنی بر جلوگیری از تجمل و اشرافی‌گری آگهی‌های بازرگانی، تصریح کرد:«اساساً تلویزیون حاکمیتی که صداوسیما یکی از مصادیق آن است، نباید برای تأمین نیاز هزینه‌ای و بودجه‌ای خودش، نیازمند به پخش آگهی‌ باشد. اگر با تلویزیون‌های حاکمیتی مقایسه کنید می‌بینید که هیچ‌کدام وابسته نیستند. اگر از آگهی بازرگانی استفاده می‌کنند با هدف فرهنگسازی است.»

او ادامه داد:«صداوسیما همیشه در وضعیتی بوده است که توازن بین هزینه‌هایش و درآمدهایش به عبارتی بودجه‌اش هیچ‌کدام این‌ها متوازن نبوده است. بنابراین ناچار بوده، درآمدِ خودش را از طریق پخش آگهی تأمین کند. البته آگهی‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در رونق دادن تولید و معرفی کالای ایرانی و … داشته باشد. اما در شکل و قالبِ هدایت شده و هدفمند که به اصلِ پیام لطمه نزند. ان‌شاءالله از آگهی به عنوان وسیله‌ تأمین درآمد و تأمین نیاز سازمان صداوسیما به سمتی حرکت خواهیم کرد که آگهی را متناسب با مأموریت فرهنگی پیش ببریم.»

جبلی در خصوص اینکه آنتن‌فروشی دیگر ادامه پیدا نخواهد کرد، گفت:«آنتن‌فروشی را عبارت خوبی نمی‌دانم؛ وقتی به صنعت کشور و تولید ملی میدان می‌دهید که بیاید و خودش را نشان بدهد این نوعی خدمت متقابل بین صنعت و تولید ایرانی با آنتن رسانه ملّی است.»

وی گفت:«باید حجم، نوع و کیفیت آگهی‌های بازرگانی، متناسب با مأموریت فرهنگی که ما به عنوان امانت‌دار آن را در جامعه دنبال می‌کنیم، باشد. شاید در حال حاضر ما با روش‌های محدودی برای تأمین درآمدهای سازمان مواجه باشیم که آگهی بازرگانی یکی از مهمترین راه‌های تأمین آن است. ان‌شاءالله تلاش خواهیم کرد که اولاً سهمِ بودجه سازمان صداوسیما را در بودجه دولتی و همکاری که باید با دولت و مجلس اتفاق بیفتد را انجام دهیم. ثانیاً روش‌های متنوع دیگری را برای افزایش درآمد صداوسیما به وجود بیاوریم تا نیازِ اجباری ما به پخشِ آگهی کمتر شود و آگهی در راستای هدفِ فرهنگی ما تهیه، تولید و پخش شود.»

ابهام در بازگشتِ دورهمی!

جبلی در واکنش به سؤال خبرنگار تسنیم،‌ درباره ابهام این نکته که گفته می‌شود برنامه “دورهمی” مهران میدری با سلیقه‌های رئیس صداوسیما سازگار نیست، خاطرنشان کرد: گمانه‌زنی‌هایی که درباره سلیقه و اراده من همه این‌ها حدس و گمانه‌زنی و با خیال راحت می‌گویم همه آن چیزهایی که در توئیتر دیده و شنیده‌اید گمانه‌زنی است و هیچ‌کدام با واقعیت‌‌ها نسبتی ندارد.

فشارهای پشت پرده برای ایجاد تحول در صداوسیما

او درباره فشارهای پشتِ پرده برای ایجاد تحول در رسانه ملّی، گفت: سازمان صداوسیما به هر حال بزرگترین دستگاه فرهنگی کشور است و نگاهی به صداوسیما در دوره جدید وجود دارد یک نگاهِ حاکی از بیم و امید است. امید نسبت به اینکه رسانه ملّی در جایگاه خود بیشتر قرار بگیرد و تثبیت شده و بهتر بتواند نقش خود را به عنوان رسانه مردم و رسانه جامعه و نظام ایفا کند و از طرفی دیگر، خوف از این مسیری که دنبال می‌کند نتواند به توفیقات لازم دست پیدا کند. این مسئولیت سنگینِ رسانه ملّی نباید تحت‌الشعاعِ تمایلات یا اراده‌های متفرقه‌ای که در جایگاه خود محترم است؛ اما بخواهد رویکرد یا انتخاب خاصی را بر صداوسیما تحمیل کند. رسانه ملّی امانتدار مردم و نظام است و نخواهد تحت تأثیر اتفاق‌ها قرار نگیرد.

وضعیت تغییر مدیران رسانه ملّی

رئیس صداوسیما درباره تغییر مدیرانِ رسانه ملّی، تأکید کرد: ما بنای‌مان بر این است که اولاً ببینیم کجا هستیم و می‌خواهیم به کجا برسیم. حالا فرقی نمی‌کند هر مدیر و جایگاهی در این مسیر تحول، متناسب با این مسیر تحولی آیا می‌تواند نقش‌آفرین است یا خیر. هدف ما برکناری، انتصاب و یا جا به جایی نیست مهم این است هرکس با این طرح تحولی تطبیق پیدا کند در خدمتِ او خواهیم بود.

او همچنین درباره بحث تغییر ساختاری سازمان صداوسیما گفت:«ساختار تابع دو عنصر مهم دیگر است؛ یکی تحول در رویکرد و دیگری تحول در محتواست. هر ساختاری که با این دو عنصر از تحول انطباق داشته باشد حتماً ساختاری کارآمد خواهد بود. همچنین هر ساختاری که نتواند با این دو نوع تحول، هماهنگ شود دچار تغییر خواهد شد.»

پاسخ جبلی به گمانه زنی های مردم و رسانه ها

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اولین تغییرات در صداوسیما از کدام حوزه شروع می‌شود، گفت:«من با اطمینان به شما می‌گویم هیچ‌کدام از گمانه‌زنی‌هایی که شنیده‌اید صحت ندارد و ما براساس یک اصل مشخص تحولی که اشاره کردم بر مبنای دو عنصر تحولی هویت و عدالت است، پیش می‌رویم. این تحول در دو حوزه رویکرد در تولید محتوا در حوزه‌های مختلف نظیر سرگرم‌کننده، نمایشی، برنامه‌های تلویزیونی و خبر اتفاق خواهد افتاد.»

جبلی خاطرنشان کرد:«در حوزه محتوا باید بیش از گذشته به آن پرداخته شود و شاید کمتر تاکنون مورد توجه قرار گرفته باشد. این دو سرفصل تحولی اصل خواهد بود؛ هر تغییری که بخواهد ایجاد شود براساس قابلیت تحقق این دو مورد خواهد بود.»

منبع:خبرگزاری تسنیم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید