خانه خانه3 تزریق انگیزه با «رویانیوم» شبکه سه

تزریق انگیزه با «رویانیوم» شبکه سه

برنامه رویانیوم، یکی از برنامه­‌‌های جدید در جدول پخش شبکه سوم سیماست که هر روز در ساعت 19:30 پخش می­‌شود.

به گزارش سایت راه‌نوشت، برنامه «رویانیوم» از نظر ساختار شبیه هیچ یک از برنامه‌­های علمی قبل از خود نیست. این برنامه قصد دارد تا جذابیت­‌های علم و فناوری را نشان داده و اختراعات و تولیدات عرصه­ دانش­بنیان را معرفی نماید. تا اینجا با برنامه‌­هایی مثل «نسیم دانش» وجه اشتراک دارد اما رویانیوم سعی کرده این معرفی را در قالبی جذاب انجام دهد. یک صحنه­ نمایش بزرگ و تماشاچیان حاضر در سالن که گاهی از حضورشان به تناسب برنامه استفاده می­‌شود و حضور همیشه پرانرژی دکتر علی عبدالعالی با آزمایشات بزرگ و گاه خطرناک و هیجان­انگیز علمی، رویانیوم را از برنامه­‌های دیگر متمایز می­‌کند.

روی کاغذ گزینه دکتر سید بشیر حسینی به عنوان یک شخصیت دانشگاهی و رسانه‌­ای انتخاب خوبی برای اجرای چنین برنامه‌­ایست. او تمام تلاشش را کرده که ضمن رعایت قواعد رسانه و اضافه کردن الفاظ خودمانی و صمیمی به جملاتش، ذهنیت غالب نسبت به یک استاد دانشگاه و شخصیت علمی را عوض کند و بگوید که به طور کلی علم در عین جدی بودن، خشک و بی­‌روح نیست. گرچه اصرار او بر استفاده از کلمات صمیمی گاهی نامناسب است و ترکیب‌های نازیبایی می‌­سازد.

یک برنامه‌ ی علمی بیش از آنکه برای اجرا به یک چهره­ تلویزیونی نیاز داشته­ باشد به یک کارشناس نیاز دارد که از رسانه هم سر در بیاورد و اهل معاشرت باشد.

تصور کنید اگر در حوزه‌­های ورزشی، سینمایی، علمی، سرگرمی و … به جای یک الی دو نفر، تعداد بیشتری مجری توانمند داشته ­باشیم، در این صورت شبکه‌­های تلویزیونی هرگز سلبریتی‌­زده نخواهند شد و هر قشری هم می‌­تواند مجری محبوب خود را دنبال کند؛ اتفاقی که صداوسیما زودتر از این‌ها باید به فکرش می­‌بود. تلویزیون نیاز به متخصصانی در علوم مختلف دارد که بلد باشند حرفه­ای اجرا کنند.

از نکات مثبت رویانیوم می­توان به حضور دکتر عبدالعالی اشاره کرد. بخش آزمایشات علمی در این برنامه با اجرای دو نفره­ بشیر حسینی و علی عبدالعالی و شرکت ­کنندگان، بسیار جذاب و مهیج است. عبدالعالی به مانند برنامه­‌های چیستا و دانش‌نما و مگه میشه و برپا و… در تلاش است تا با نشان­دادن وجه تازه­‌ای از علم، ظرفیت جدیدی از علم را به مخاطب یادآور شود. عبدالعالی که هم‌‍­اکنون به شایستگی مدیر شبکه آموزش است، از جمله افرادیست که ضمن داشتن یک شخصیت دانشگاهی و تخصص، می‌­تواند به خوبی از پس جذابیت‌های رسانه‌­ای یک برنامه­ تلویزیونی بربیاید. او شوخی می­‌کند، بی‌­محابا قهقهه می‌­زند و کار علمی‌­اش را در کیفیت بالا ارائه می‌دهد.

در بخش‌­های دیگر این برنامه، دستاوردهای مهم فرزندان ایران در حوزه‌­های سلامت و پزشکی، کشاورزی و صنعتی و…  با تکیه بر فناوری دانش­بنیان معرفی می­‌شود.

رویانیوم پیشرفت­‌های ایران و ایرانی را به رخ می‌­کشد و با نشان­دادن نیمه­ پر لیوان، به مخاطب انگیزه تزریق می­‌کند. احساس می­کنی که ایرانی­‌ جماعت چقدر توانمند و پرتلاش است و به پیشرفت و آینده‌­ای روشن، فکر خواهی­‌کرد.

و چه دستاوردی از این بالاتر؟!

منبع: فارس

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید