خانه دسته‌بندی نشده بی جذبه ای جذاب - یادداشتی بر مستند پیشگامان

بی جذبه ای جذاب – یادداشتی بر مستند پیشگامان

به گزارش سایت راه نوشت، مستند پیشگامان با هدف معرفی یکی از صنایع مهم و خودکفای کشور ساخته شده است. هدف ساخت مستند بسیار ارزشمند است. این اثر می توانست با پرداختی بهتر، حذف جزئیات اضافه و تدوین به جای صدا و تصویر، به مستندی جذاب برای عام ترین مخاطبان تبدیل شود. زیرا برای مخاطب موضوعات غیر تکراری، بخصوص سوژه هایی که نشان از خود کفایی کشور دارد و حس افتخار به او می دهد می تواند دلپذیر و مورد پسند باشد.

برای ساخت یک اثر تصویری، علی الخصوص مستند که به ندرت شیوه ی روایی( داستان پردازانه ) دارد، چیزی که می تواند به درستی و به جا مخاطب را جذب کرده و تا آخر پای مستند بنشاند، روایت صحیح، غیر تکراری و قابل فهم از موضوع است.

مخصوصا موضوعی که توضیح روند آن سخت بوده و و اصطلاحات دشوار فراوان دارد. برای جذاب کردن موضوعات خسته کننده، باید آن ها رابا شیوه های مختلف قابل فهم کرد؛ همانند ساده سازی به زبان عامیانه و قابل درک، بیان دلپذیر، معادل سازی و مثال های جذاب، استفاده از تداوم و ریتم متناسب و استفاده از پتانسیل های بصری مرتبط به محتوا ( به شرط اینکه فقط صرف جذابیت کاذب و قابل تحمل کردن اثر استفاده نشوند). واجب است که پشت هر دکوپاژ، تصویر و تدوینی، فکر و دلیلی وجود داشته باشد.

اولین ضعف های اثر در همین موارد به چشم می خورند. استفاده از هماهنگی موسیقی و تصویر در ابتدا جذاب است. اما در طول مستند استفاده ی بیش از حد این تکنیک، مخاطب را خسته می کند. مسئله ی تاثیر این صنعت در هر یک از بخش های مرتبط، که نیاز کشور را به خارج از مرزها برطرف می کند، مسئله ای بسیار حائز اهمیت است.

اما چون صحبت راجع به این مسئله بطور عادی برای عام خسته کننده است، باید اثر را جذاب کرد (جذابیت با دلیل)، بین همه ی موضوعات قابل تامل، اهمّ و مهم کرد و بهترین ها را انتخاب نمود. نمی توان همه را بیان کرد. بیان همه چیز، کار مقاله هاست، نه یک اثر تصویری. انتخاب شیوه ی پرداختن به این اهداف گلچین شده بسیار مهم است.

مستند پیشگامان
مستند پیشگامان

دومین ضعف اثر در این است که به صورت پراکنده به موضوعات مختلف پرداخته است. مخاطب تا به خود بیاید و متوجه بشود در حال حاضر چه چیزی گفته می شود و برداشت من از آن چیست، مستند به سراغ موضوع بعدی و شخص دیگری می رود. برای مثال، موضوعات زیر منسجم نبوده و مخاطب به راحتی متوجه آن ها نمی شود.

1.نقش و اثر این صنعت در خودکفایی کشور

 2.اهمیت بخش طراحی تولید کارخانه  

3.نقش هر نوع از پمپ ها درصنایع کشور

اما نمی توان از حسن نیت سازندگان و تلاش آنان برای معرفی صنعتی که گمنام است، گذشت و آن را نادیده گرفت. نیت کار و اهتمام عوامل تولید کننده بسیار قابل احترام است. همچنین قسمت هایی که مدیران صنعتی و آقای امیر حسین صدیق صحبت می کردند، با استفاده از تکنیکی جالب و نشان دادن کلوزآپ آن­ها در زمانی که بخشی از صحبت­ها مهم می­شود، مخاطب را شوکه کرده و توجه او را جلب می­کند. این تکنیک نیز بسیار تکرار شده و گاهی استفاده بیش از حد، خیلی زود خسته­کننده می­شود.

زمانی که صنعت­گر در حال توضیح کار است به جز استفاده هم­زمان از قاب (c.u) او و قاب (two.s) قابی از توضیحات صعنت­گر که روند تولید را نشان می­دهد نیز آورده می­شود. این ایده­ای جالب بوده و استفاده­های تکنیکی از آن می­توانست در درک اهمیت این صنعت و هم­زادپنداری مخاطب با اثر تأثیرگذار باشد. یکی از دیگر نقاط قوت اثر ربط دادن موضوعی به صنعت است که برای مخاطب جالب خواهد بود. اما به یکباره از فضایی جذاب و پر سؤال به سراغ موضوع اصلی می­­رود. این قسمت می­توانست بهتر پرداخته شده و از پتانسیل جذاب (یکی از قطب­های صنعت بودن تبریز در زمان گذشته) به بهترین شکل استفاده کرد و آن را به صنعت مورد نظر متصل کرد.

تلاش سازندگان مستند پیشگامان بسیار قابل احترام بوده و امید موضوعاتی چنین مهم و پر پتانسیل به شیوه­ای بهتر پرداخته شوند.


نویسنده : فاطمه حجتی

جهت تماشای مستند هایی با موضوع اقتصاد مقاومتی به سایت عماریار مراجعه کنید

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید