خانه یادداشت از داشته‌هایت لذت ببر / بی‌بی؛ یکی از ما

از داشته‌هایت لذت ببر / بی‌بی؛ یکی از ما

به گزارش سایت راه‌نوشت، «بی‌بی» از مجموعه‌ی «یکی از ما» عنوان یکی از آثار جشنواره دوازدهم فیلم عمار است.

در این قسمت با روایت زندگی پر فراز و نشیب فاطمه پریان مشهدی روبرو می‌شویم که شغل سخت دباغی را انتخاب کرده و موفق هم بوده است.

شکر نعمت و تأکید مداوم بر جمله‌ی «از داشته‌هایت لذت ببر» محور اصلی پیام این روایت است.

این بانوی سخت‌کوش وقتی همسر خود را در شغل دباغی ناموفق می‌بیند و او ورشکست و دچار افسردگی می‌شود، آستین همت را بالا زده و با توکل به خداوند متعال کاری می‌کند تا شغل مورد علاقه همسرش احیاء و افسردگی او نیز درمان شود.

به تصویر کشیدن بی‌پروای ابراز علاقه‌ی این بانوی دباغ به همسرش و تلاش او برای استحکام پیوند خانوادگی، از جمله نقاط مثبت این روایت است.

در این روایتِ تصویری البته بخشی از تلاش‌های این بانو به نمایش درآمده، حال آنکه او قبل از دباغی زمانی را هم صرف ساختمان‌سازی کرده و توانسته به رغم شکست مالی در اعتماد به یک صندوق قرض‌الحسنه، روی پا بایستد و گلیم خود و همسر و خانواده‌اش را از آب بیرون بکشد.

نگاه پر از توکل و شکر و علاقمند به کار و خدمت فاطمه پریان مشهدی که به بی‌بی معروف است سبب شده تا زمینه کار برای تعداد قابل توجهی از کارگران فراهم آید. امری که در این روایت کمتر به آن پرداخته شده و به عنوان یک موضوع فرعی به تصویر درآمده است.

در این روایتِ تصویری، هرچند محور، بی‌بی است اما پرداخت سطحی به پیشینه و زندگی همسر او اگر جای خود را به موشکافی عمیق می‌داد، چه بسا برخی ابهامات برای مخاطب به وجود نمی‌آمد. اینکه چرا همسر وی پس از عدم موفقیت، به سراغ شغل دیگری نرفته و بار زندگی را به دوش خانمی خانه‌دار قرار داده از جمله این ابهامات است.

پس از تماشای برشی از زندگی بی‌بی در قالب این روایت، مهم آن است که سه پیام زیر به مخاطب به خوبی منتقل می‌شود.

 اول؛ ناامید نشدن و تلاش برای غلبه بر ناکامی‌ها برپایه توکل به خدای متعال و تلاش بی‌وقفه،

دوم؛ ابراز عشق به همسر به عنوان کلید مهم و اساسی در ایجاد حس خوشبختی،

سوم؛ شکر نعمت، قناعت، رضایت از زندگی و نگاه به نیمه‌ی پر لیوان و لذت بردن از داشته‌ها.

نویسنده: محمد لطفی‌زاده

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید