خانه یادداشت به نام حلال به کام حرام - دو مستند برای درمان سیستم...

به نام حلال به کام حرام – دو مستند برای درمان سیستم بانکی فاسد

به گزارش سایت «راه نوشت»، سال هاست که علما و بزرگان دین و بسیاری از دغدغه مندان و اندیشمندان حوزه اقتصاد از هر تریبونی که دستشان به آن رسیده، تلاش کرده‌اند تا مشکلات پیرامون نظام بانکی کشور را مطرح کنند، از سودهای بالای سپرده‌ها گرفته تا وام‌های خرد و کلان بانک های خصوصی تا دولتی.

در دین ما به صراحت از ربا و ربا خواری به اعلان جنگ با خدا و پیامبرش یاد می‌شود، اما با این حال در کشور اسلامی ما به این مسئله توجه چندانی نمی‌شود.

پیشنهادهایی که نادیده گرفته می شود

علما و مراجع عظام تقلید بارها در سخنان خود مطرح کرده‌اند که سود و وام های بانکی به شیوه ای که هم اکنون وجود دارد دچار اشکال است و برای برطرف کردن این اشکال هم راه حل های مورد قبول در دین اسلام را پیشنهاد داده اند اما چرا مسئولین ذی‌ربط به آن اهمیت چندانی ندادند،جای بسی تعجب و سوال دارد!!!

با وجود بی اهمیت شمردن موضوع ربا در نظام بانکی کشور توسط مسئولین، دو گروه جوان دغدغه مند به دنبال بررسی این مشکل و ارائه راه حل هایی منطقی و قابل اجرا رفته و آن ها را در قالب دو مستند ارائه نموده اند.

مستند نخست «وام اهلی» نام دارد، مستندی با شیوه ساخت جذاب و با داستانی پرکشش برای بیننده.

در این مستند ما علاوه بر روایت یک ماجرا با فیلمی کوتاه نیز مواجه هستیم. راوی ماجرا در اینجا یک گوینده صرف نیست بلکه او و افراد دخیل در این قصه در نقش بازیگران یک فیلم کوتاه برای شرح ماوقع نیز هستند، روایتی با زبان ساده و برخاسته از دل مردم این مستند،بی شک مهم ترین دلیل به دل نشستن آن است.

بیان مشکلات مردم در خصوص گرفتن وام های بانکی و اشکالات دینی پیرامون این وام ها در این مستند به اختصار بیان می‌شود، کارگردان این مستند زیرکانه حرف و مقصود خود را در قالب داستانی با مضمون دینی به مخاطب می‌گوید؛ قصه ای با محتوای محرم و امام حسین(ع).

راهکار ساده راوی ماجرا در حل مشکل وام برای مردم نیازمند، و ارائه راه حل در روستای محل زندگیش، حکایت از پایان مناسب برای این مستند دارد.

البته لازم به ذکر است ریتم مستند در یک سوم پایانی قصه، اندکی کند می‌شود. و بازی ضعیف بازیگران در برخی از نقاط فیلم نیز ممکن است به مذاق بیننده خوش نیاید.

مستند بعدی «فاکتور صوری» نام دارد. مستندی که در آن چند جوان طلبه و یک گروه مستند ساز در کنار هم گرد آمده اند تا به سبک و سیاق خود و در حد توان، پرده از مسائل نظام بانکی کشور بردارند.

صحبت با کارشناسان مسلط به امور دین و علم اقتصاد از نکات مثبت این مستند است، استفاده از تکنیک  دوربین مخفی در برخی از نقاط مستند به جذابیت آن کمک کرده است، اما با این حال ریتم مستند کمی کند است که این مسئله از ایرادات آن است.

می‌توان گفت مخاطب اصلی این مستند مردم عادی نیستند، مسائلی که در این مستند بیان می‌شود و هم چنین شیوه و زبان روایت آن ها برای عموم مردم شاید اندکی خسته کننده و ملال آور به نظر برسد، اما  از طرفی دیگر می توان پرداخت علمی و تخصصی به موضوع نظام بانکی کشور را از نقاط قوت این اثر به شمار آورد.

تلاش این دو مستند در بیان راهکارهای دین اسلام در حلال کردن امورات بانکی است. راهکارهای ساده و در دسترس که باید بیش از پیش مسئولان مربوطه به آن ها اهتمام ورزند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید