خانه خانه3 برای شرکت در کلاس‌های آموزشی، هشت ساعت در راه بودم/ سینما منبر...

برای شرکت در کلاس‌های آموزشی، هشت ساعت در راه بودم/ سینما منبر نیست

محسن عنایتی، کارگردان انیمیشن سینمایی «بنیامین» در نشست «کارخانه رویاسازی انیمیشن پیشرفت و رویای نسل آینده» در حاشیه اکران‌های مرکزی دوازهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در سخنانی گفت: برای ورود به عرصه انیمیشن‌سازی فقط تلاش و پشتکار لازم است و شانس و استعداد سهم کمی دارد. من برای استفاده از کلاس‌های آموزشی تهران، جمعا هشت ساعت در رفت و آمد بودم.

عنایتی توضیح داد: در سینمای رئال، خیال‌پردازی‌های فانتزی دور از دسترس است اما در انیمیشن دستمان خیلی باز است و خلق دنیاهای غیرممکن امکان‌پذیر است. در انیمشن کاراکترها می‌توانند غیر انسان یا حتی اشیاء باشند چیزی که در فضای رئال امکان‌پذیر نیست. در حال حاضر انیمیشن به مرحله‌ای رسیده است که آینده خیلی گسترده و عجیب و غریبی در پیش رو دارد.

جواد جنتی از اعضای تیم سازنده انیمیشن «فیلشاه» و «شاهزاده روم» نیز در همین باره بیان کرد: مخاطب به سینما رفتن و خواندن رمان علاقه دارد چون دنیای جدیدی برایش باز می‌کند. انیمیشن هم یک فضای فانتزی وجود دارد، برای آدم لذت بخش است. چرا که شرایط به خصوصی را در آنجا می توانی تجربه کنی که در دنیای واقعی امکان تجربه آن وجود ندارد و آن فضایی است که حتی در سینما هم نمی‌توان تجربه کرد.

وی افزود: سینما یک تفریح جمعی است بنابراین اگر محتوایی هم بخواهی ارائه کنی باید در تفریح بگنجانی. وقتی مخاطب از اثری استقبال نکند نمی‌توانی بگویی توانسته‌ای حرفت را در خلال لحظاتی مفرح به مخاطب بگویی. اگر مخاطب کارت را پذیرفت یعنی فرآیند رویاسازی محقق شده است اگر نه محصول ارائه شده دیگر رویا نیست.

سینما منبر نیست

جنتی با اشاره سخنان شهید آوینی در کتاب «آینه جادو» اظهار داشت: حرف آوینی این است که اول به تکنیک مسلط شوید بعد حرفتان را بزنید. باید اول با پدیده «سینما چیست» مواجه شویم، بعد برویم سراغ خرق عادت. برای همین است که ژاپن می‌آید فرهنگ خودش را تبلیغ می‌کند. آنها سالهاست که دارند کار می‌کنند و هزاران نفر طراحی‌های مختلف کرده‌اند تا به انیمه، به عنوان سبک ویژه خودشان رسیده‌اند.

وی افزود: از نظر من اولین زیرساخت، انگیزه است. متاسفانه بچه حزب اللهی‌‌ها خیلی تنبل هستند. جشنواره عمار خودش مولود انقلاب امام خمینی است ولی امام وقتی انقلاب کرد چه داشت؟ در آن زمان امام به این فکر نمی‌کرد که برای انقلاب کردن باید جشنواره داشته باشم پول داشت باشم. آدم تربیت کرده بود، همان آدم‌ها خودشان رفتند سپاه تشکیل دادند، خودشان رفتند حوزه هنری تشکیل دادند. ما باید آدم تربیت کنیم، خودش می‌رود راه را پیدا می‌کند. علاج کار این است که حزب اللهی ها دست از تنبلی بردارند. سالها باید کار کنند و بدانند سینما منبر نیست و اقتضائات خاص خود را دارد. باید به خودشان سخت بگیرند. علی الخصوص در دولت‌هایی که به آنها پر و بال می دهند. چون غالبا در این دولت‌ها حزب اللهی ها تنبل می‌شوند و همین باعث می‌شود که رشد نمی‌کنند. تلاش، رکن اصلی این کار است و سهم استعداد و هوش تنها پنج درصد است که اگر نباشد هم مهم نیست.

کارگردان انیمشین بنیامین نیز در خصوص مشقت‌‌های مسیر انیمیشن‌سازی گفت: راه سخت است، هر چند که الان به نسبت قبل کمتر شده است به خصوص برای شهرستانی ها، چرا که تا قبل از این، امکانات آموزش از راه دور فراهم نبود و اگر می‌خواستیم از محضر اساتید استفاده کنیم باید یکی مثل من که درکاشان بودم برای حضور در یک کلاس دو ساعته، با اتوبوس چهار ساعت در مسیر رفت می‌بودم و چهار ساعت هم در مسیر برگشت. به همین دلیل است که سهم غالب این مسیر تلاش و پشتکار است نه استعداد و شانس.

وی در مرحله بعد علاقمندان به این حوزه را به دیدن فیلم سفارش کرد و بیان داشت: دیدن انواع و اقسام فیلم کمک می کند که بفهمید کارگردان چه می خواهد بگوید، چه سبکی دارد، چه ژانری دارد. خود این فیلم دیدن ذهن را تربیت می کند. و باعث می‌شود به مسائل فنی تسلط بیشتری پیدا کنید و وقتی باید تصمیم بگیرید برای چه متنی، چه روایتی را انتخاب کند، دستتان باز است.

گفتنی است دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، از شنبه ۱۸ دی ماه شروع شده و تا ۲۳ دی ماه، آثار جشنواره در این مراسم، در سینمافلسطین تهران و به صورت مجازی در Ammaryar.ir به نمایش درمی‌آیند. آیین اختتامیه جشنواره عمار نیز ۲۴ دی ماه با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مسابقه مستند و داستانی و پاسداشت مسعود جعفری جوزانی برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید