خانه خانه1-3 روش‌های کارآمد رفتار با کودکان – درس دوم: برای تربیت فرزندم از...

روش‌های کارآمد رفتار با کودکان – درس دوم: برای تربیت فرزندم از چه الگوی تربیتی استفاده کنم؟

به گزارش راه‌نوشت، در سلسله جلسات «هم‌بازی» که سال 96 در حسینیه هنر تهران برگزار شد، خانم سیمین محمدی امیرآبادی، استاد حوزه علمیه و کارشناس مسائل خانواده، یکی از مدرسان آن بوده و بحث جامعی پیرامون تربیت فرزند با شاخصه‌های الهی داشته‌اند که در این مطلب به نکات مهم آن می‌پردازیم.

جهت دریافت فایل آموزشی کامل آن، اینجا کلیک کنید.

درس دوم: برای تربیت فرزندم از چه الگوی تربیتی استفاده کنم؟

الگوی قاطعیت‌محور

ما گاهی اوقات الگوی تربیتی‌مان مبتنی بر سختگیری صرف است؛ یعنی اینکه محبت خیلی جا ندارد.

معمولا افرادی که با این روش بزرگ می‌شوند -که معمولا ما کمتر داریم- آدم‌های پرتلاش و مسئولیت‌پذیری می‌شوند؛ ولی این آدم‌ها، آدم‌های آرامی از جهت درونی نیستند. یعنی شما اضطراب و افسردگی را در این آدم‌ها می‌بینید. آن اعتماد به نفس لازم در وجود آن‌ها دیده نمی‌شود.

الگوی محبت‌محور

روش تربیتی دیگر، روشی ا‌ست که فرد با محبت زیاد و بدون سختگیری بزرگ می‌شود که متاسفانه زیاد هم دیده می‌شود؛ یعنی هر طور که فرزند من نیاز عاطفی داشته باشد ما به عنوان والدین خرج این بچه می‌کنیم.

این روش تربیتی معمولا بچه‌هایی کم‌تلاش، کم‌صبر و شکننده بار می‌آورد. این بچه ها اصلا قادر نیستند در زندگی، مقاومت زیادی در مقابل خواسته‌های دیگران بکنند.

جامعه همیشه به ما محبت نمی‌کند، دیگران همیشه حواسشان به ما نیست. وقتی ما وارد محیط‌های کاری و تحصیلی بالاتر می‌شویم معمولا تضادها بین ما و دیگران خیلی زیاد است. اگر در خانه فقط محبت باشد و چالش و مشکلی ایجاد نشده باشد، مخالفتی با من نشده باشد، در آن محیط‌ها برای اینکه دیگران مرا باور کنند حاضرم به هر خواری‌ای تن بدهم.

نه محبت و نه قاطعیت!

سومین روش تربیتی، روشی‌ست که مبتنی بر عدم محبت و قاطعیت است؛ افرادی که باری به هر جهت بزرگ می‌شوند.

معمولا در خانواده‌های آسیب‌دیده که پدر و مادر کاری به کار بچه‌ها ندارند، فقط بچه‌ها را مزاحمینی برای زندگی‌شان می‌بینند، معمولا نه محبتی مبادله می‌شود، و نه قاطعیتی مطرح است. البته خشونت هست، خشونت با قاطعیت فرق می‌کند.

این بچه‌ها دچار اختلالات عاطفی می‌شوند و معمولا خلافکاران و بزهکاران جامعه در مراکز اصلاح تربیت و زندان‌ها هستند.

هم محبت، هم قاطعیت

چهارمین الگوی تربیتی، مبتنی بر محبت و قاطعیت است. اینجا افراد، هم ارضای عاطفی می‌شوند و هم افرادی سختکوش، مسئولیت‌پذیر و صبورند که دانشمندان، این الگو را جزو الگوهای برتر تربیتی می‌بینند.

الگوی صحیح‌تر

دیدگاه اسلام یک پله فراتر از این دیدگاه دانشمندان است؛ یعنی می‌فرمایند علاوه بر اینکه شما محبت می‌کنید، قاطعیت هم دارید، کرامت و احترام هم باید کنار این دوتا مقوله باشد.

آن احترامی که از کودکی به بچه شما می‌گذارید؛ یعنی مدام به او القا می‌شود که تو بسیار بسیار مفید و دوست‌داشتنی برای زندگی من هستی، تمام وجود تو و لحظات تو برای زندگی من ارزشمند است.

درس قبلی از این سیر:

روش‌های کارآمد رفتار با کودکان – درس اول: 10 شاخصه تربیت الهی‌محور

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید