خانه خانه1-3 طبیب ذهن و روح / همنشین با قیصر امین‌پور در مستند «همزاد...

طبیب ذهن و روح / همنشین با قیصر امین‌پور در مستند «همزاد عاشقان»

به گزارش راه‌نوشت، پله‌های سنگی دانشگاه با میله‌های سرد فلزی، راهرویی کوتاه و کلاسی خالی که با حضور استاد جان می‌گیرد، نماهایی از سکانس افتتاحیه‌ی مستندی است که سروده‌ی استاد «قیصر امین‌پور» بنام «همزاد عاشقان» را در ذهن تداعی می‌کند. مستندی به همین نام که پرتره‌ای از زندگی این شاعر بلندآوزه، خلاق و برجسته است. یکی از قله‌های اثرگذار ادبیات معاصر ایران که سروده‌هایش برای همه‌ی عصرها و نسل‌هاست. کسی که صرفا به ویژگی‌های شعرش، شهرت یافته در حالی‌که شعر خلاصه‌ای از شخصیت بی‌انتهای این شاعر است.

نمای افتتاحیه‌ی مستند ما را به دورانی می‌برد که بیشتر وقت‌مان را با کتب درسی می‌گذراندیم. در همان دوران با آثار «ادبیات ایران» آشنا شدیم، اما با هویت آن کمتر. هویتی که شناختش وابسته به شناخت چهره‌های بزرگ و فاخر این عرصه است. آن‌هم شناختی دقیق و نه سطحی، در حد داشتن اطلاع از تاریخ و محل تولد، تحصیلات و کتب ایشان. ادبیات جولانگاه تفکر است؛ تفکر هم نوعی مهارت که باید آموزش داده شود. شناخت اندیشه و تفکر این چهره‌ها راه حفظ و انتقال هویت ادبیات ایران است. هنر این مستند به این می‌باشد که ما را با شخصیت و اندیشه‌ی این شاعر بزرگ  و راز محبوبیت و ماندگاریش آشنا می‌کند.

«همزاد عاشقان» در تلاش است با سوق دادن مخاطب به سمت  شناخت ماهیت اصلی این شاعر درکی عمیق‌تر از این  قله‌ی بلند و شكوهمند به وی ارائه دهد. درکی که چون کلیدی عمل کند تا مخاطب خود صندوقچه‌ی ناگشوده را باز و به مطالعه‌ی آثار بپردازد. مخاطبی  که تا پیش از این در کتب درسی نکته‌سنج و کنکوری فکر می‌کرده و در همان اندازه باقی ‌مانده‌ و مجالی نیافته است تا شناختش را درخصوص مفاخر ادبیات ایران زمین کامل‎‌تر کند؛ مفاخری که ناخواسته از طریق شعرشان شهره شدند.

همنشین با قیصر امین‌پور در مستند همزاد عاشقان
مستند همزاد عاشقان

تورج کلانتری، کارگردان مستند «همزاد عاشقان» پرداختن به اخلاق و اعتقادات قیصر را به مراتب مهم‌تر و باارزش‌تر از شعرش می‌داند. مستند تاکید دارد آنچه مخاطب را شیفته قیصر کرده منش اوست که در شعرش به زیبایی نمود پیدا می‌کند.

در مستند از روایت اصحاب شعر و ادب همچون علی محمد مودب، مصطفی رحماندوست و بیوک ملکی مشخص است که قیصر بیش از این‌که یک معلم برای نسل نوجوان و جوان باشد طبیب ذهن و روح آن‌ها بوده. او به درک درستی از رسالتش در قبال این نسل از انقلاب اسلامی رسید و این امر وی را به استاد ادبیاتی ترازمند در دانش،‌ روش و منش تبدیل کرده بود.

انقلاب اسلامي تاثیر شگرفی در رشد ادبیات ایران داشت و از همان ابتدا جریانی که رابطه‌ی مناسبی با این انقلاب نداشت همواره سعی کرد تا جلوی رشد نهال جوان ادبیات انقلاب را بگیرد. زیرا ادبیات هر ملت بخشی از هویت آن است و پیشروان فکری از ساحت ادب توانسته بودند تاثیرگذار باشند و تغییراتی اساسی ایجاد کنند. یکی از روش‌های اين جريان، خدشه‌دار کردن چهره‌های ادبی این انقلاب است. بنابراین شناساندن چهره‌های فاخر ادب که پیشینه‌های خرد جامعه‌ی ما و دارای جایگاهی ارزشی هستند امری ضروریست. از جمله‌ی این شخصیت‌ها که در دامنه‌ی تخریب ضد انقلاب قرار گرفت استاد قیصر امین‌پور می‌باشد زیرا در تشویق و ترغیب شاعران‌ جوان‌ انقلاب‌ نقش‌ مؤ‌ثر و ارزنده‌ای‌ داشت.  

اگرچه مستند «همزاد عاشقان» اشاره روشنی به این موضوع ندارد اما پاسخی مطلوب و تبیین کننده به اکاذیب جریان‌های ضد انقلاب در رابطه با این شاعر ارزشی انقلاب است. بخصوص که این بخش از مستند بیش از این که به راویان تکیه کرده باشد فیلم‌ها و آثار باقی مانده از سوژه را گواه قرار می‌دهد. آثاری که به دلبستگي او به انقلاب و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس گواهی می‌دهد.

تلاش مستند براي معرفي دکتر قیصر امين‌پور صادقانه‌ بوده اما هنوز هم حرف‌هايي براي گفتن مانده که در این مستند 30دقیقه‌ای گفته نشده است.

امکان تماشای مستند «همزاد عاشقان» به کارگردانی تورج کلانتری و تهیه‌کنندگی سیدجمال عودسیمین در سایت عماریار فراهم می‌باشد. جهت تماشا اینجا کلیک کنید.

نویسنده: نفیسه جزینی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید