خانه خانه1-2 بازار مسکن؛ « بهشت سوداگران »

بازار مسکن؛ « بهشت سوداگران »

به گزارش سایت راه‌نوشت، مسکن همواره یکی از مهم‌ترین مسائل هر خانواده ایرانی بوده و هست. افزایش تصاعدی قیمت خرید یا اجاره مسکن در دهه گذشته در کنار کاهش قدرت خرید مردم، ریشه‌یابی این معضل اقتصادی-اجتماعی را در اولویت قرار می‌دهد. در چند روز گذشته اما تیغ تیز اجاره‌بها و افسارگسیختگی بازار مسکن این اولویت را دو چندان کرده و پای‌اش به بیشتر محافل مجازی و حقیقی باز شده است.

مستند «بهشت سوداگران» با گزارشی تلویزیونی که در دهه شصت از همین ماجرای گرانی مسکن و اجاره‌بها تهیه شده آغاز می‌شود. شروعی دور از ذهن برای مخاطب امروز که شاید آن روزها را به چشم ندیده است و جالب است که بداند این مسئله قصه امروز نیست و ریشه‌ای دیرینه دارد.

سپس مستند به امروز بازمی‌گردد و با دغدغه تهیه مسکن از سوی جوانی متاهل برای آغاز زندگی به سراغ ماجرا می‌رود.

پای نظر کارشناسان اقتصاد مسکن، مسئولان مرتبط با موضوع و اظهارات کسبه بازار طلای زرد و نیز مردم جامعه خود می‌نشیند.

به لحاظ محتوایی آن‌چه که از روند ماجرای افزایش قیمت مسکن و ریشه‌های گرانی از زبان کارشناسان امر بیان می‌شود و همچنین دانستن انگیزه‌های رفتن به سمت خرید ملک برای حفظ سرمایه از سوی افرادی که توان مالی دارند تا حد زیادی مخاطب را از چند و چون ماجرا مطلع می‌سازد.

اما نکته مغفول مستند این است که به سراغ متولیان این امر نرفته است. بنیاد مسکن، وزارت مسکن راه و شهرسازی، بانک مسکن، وزارت صنعت معدن و تجارت و به خصوص رؤسای جمهور که اصلی‌ترین متولیان این مسئله در قانون اساسی شناخته شده‌اند. کسانی که شرایط کنونی بازار مسکن تا حد بسیار زیادی نتیجه نپرداختن آن‌ها به این مسئله اساسی است اما تابه‌حال هیچ گونه پاسخگویی یا توضیحی از آن‌ها شنیده نشده است.

مستند «بهشت سوداگران» البته همان طور که از عنوانش پیداست بیشتر تکیه بر روشن شدن این قصه دارد که بازار مسکن، افسار گسیخته و بدون نظارت مانده تا جایی که به بهشتی برای سوداگران تبدیل شده است.

این مستند در مقایسه با مستندی مثل «360 درجه» با همین سوژه اما از حیث فنی و حرفه‌ای بودن کار، در سطح پایین‌تری قرار دارد و جا دارد در سطح اهمیت موضوع، کارهایی قوی‌تر و حرفه‌ای تر انجام شود تا اثرگذاری بیشتر و مطالبه عمومی را به دنبال داشته باشد.

جهت تماشای مستند «بهشت سوداگران» اینجا کلیک کنید.

نویسنده: ندا پارسا

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید