خانه خانه1-3 آن چه که از کاراکتر قهرمان در کتاب‌های فیلمنامه نویسی خوانده‌ایم /...

آن چه که از کاراکتر قهرمان در کتاب‌های فیلمنامه نویسی خوانده‌ایم / تولیداتی نیازمند دقت و راهبری

به گزارش راه‌نوشت، 13 دی ماه سالگرد شهادت بزرگ مردی است که همه ویژگی‌های کاراکتر یک قهرمان را دارد، ویژگی‌هایی که بسیاری از آن‌ها را در کتاب‌های فیلمنامه نویسی و ادبیات نمایشی می‌توان یافت و بسیاری از آن‌ها را هم شاید پیدا نکنید. مردی که وسعت محبوبیتش را به سختی می‌توان پیدا کرد.

دوسال است که از شهادت سردار می‌گذرد؛ سرداری که حالا حالاها زیاد می‌توان از او گفت، شخصیتی که با جایگاه فرماندهی سپاه قدس، پاچه‌های شلوارش را بالا زد و در مناطق سیل‌زده به کمک مردم رفت؛ مردمی که شاید استاندار را هم از نزدیک ندیده بودند.

فداکاری‌های سردار زیاد اند؛ کمک به مردم زلزله‌زده و کمک‌رسانی به مردم آسیب‌دیده از بلایای طبیعی، پدری برای فرزندان شهدا و همدلی با خانواده‌ی شهید و کمک‌رسانی به پدران و مادران شهدا در نبود فرزندانشان گوشه‌ای از آن است.

سردار نه تنها دغدغه حفاظت از کشور را داشت بلکه در کنار همه مسئولیت هایش از حضورش در بین مردم هم غافل نبود و به مردم ضعیف خدمت‌رسانی می‌کرد.

در خاطراتش آمده که سردار را برای سخنرانی به روستایی دعوت کردند و برای حفظ امنیت، مردم را بازرسی می‌کردند. سردار تا متوجه شد گفت اگر بازرسی باشد سخنرانی نمی‌کنم. سردار با مردم خوش‌برخورد و مهربان بود و در همه حال به مردم خدمت می‌کرد.

شهید سلیمانی از زمانی که در جبهه جنگ تحمیلی حضور داشت تا زمان شهادتش مخلصانه برای کشور و خدمت‌رسانی به مردم فعالیت داشت.

اگر بخواهیم در آثار سینمایی سردار سلیمانی را جستجو کنیم، تا به امروز چهار فیلم نامشان را با نام ایشان گره زده‌اند.

دو فیلم متعلق به ابراهیم حاتمی‌کیا است با نام‌های «بادیگارد» و «به وقت شام». فیلم سوم با عنوان «۲۳ نفر» است که به لشکر تحت فرماندهی فرمانده در ایام جنگ تحمیلی اشاره دارد. فرهاد عظیما نیز با انیمیشن «نبرد خلیج‌فارس» از چهره سردار شهید، برای کاراکتر فرمانده نیرو‌های ایرانی در خلیج‌فارس استفاده کرده بود.

فرمانده بی‌نام در انیمیشن

سه فیلم ذکر شده را سازمان رسانه‌ای اوج ساخته و انیمیشن «نبرد خلیج‌فارس» که بازتاب‌های زیادی در رسانه‌های غربی داشت را فرهاد عظیما کارگردانی کرده است.

برای ساخت این انیمیشن نامه‌ای به نیروی قدس سپاه فرستاده شد تا از خودش اجازه گرفته شود. اما در پاسخ، نوشته شده بود: اشکالی ندارد ولی «اسم این حقیر برده نشود» و در نهایت این فرمانده در انیمیشن «نبرد خلیج فارس» بدون نام ماند.

شباهت چهره در بادیگارد

دلدادگی حاتمی‌کیا به حاجی سبب شد تا در فیلم «بادیگارد» برای شخصیت اصلی فیلمش از چهره سردار سلیمانی وام بگیرد.

به وقت شام و راه شهید‌

حاتمی‌کیا فیلم «به وقت شام» را نیز تحت‌تاثیر شخصیت سردار ساخته، چرا که برای ساخت این فیلم ماجرای حوادث سوریه و مبارزه با داعش را دستمایه کار خود قرار داد؛ البته در این فیلم نیز کاراکتری با شخصیت سردار پرداخته نشده بود.

فیلم لشکر ۴۱ ثارالله کرمان

نوجوانانی که به ٢۳نفر مشهورند، اغلب‌شان از لشکر ۴۱ثارالله کرمان به جنگ اعزام شده بودند و فرمانده این لشکر، حاجی بود. در این اثر نمایشی نیز شخصیت سردار به تصویر کشیده نشد بود.

سردار شهید، شخصیتی است که می‌توان برای فیلم و سریال از تمام لحظات زندگیش الگوبرداری کرد و برای مردم و جوانان به تصویر کشید. فرمانده‌ای ولایت‌مدار و خدمت‌رسان به مردم و در همه ی لحظات زندگیش گوش به فرمان ولایت. فرمانده‌ای که یک شخص نیست، یک مکتب است.

تولید فیلم و سریال در خصوص زندگی سردار ضروری است و می‌طلبد این مسئله با دقت و راهبری مسئولان سینما و تلویزیون مدبرانه جلو رود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید