خانه خانه1-1 انقلاب سراسری / آثار تصویری مرتبط با تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی در...

انقلاب سراسری / آثار تصویری مرتبط با تاریخ مبارزات انقلاب اسلامی در شهرستان‌های مختلف کشور

به گزارش راه‌نوشت، انقلاب واژه ای پر رمز و راز و سرتاسر چالش است که برای تمام مردم دنیا قابل لمس می‌باشد.

هر کشوری در یک برهه ای از تاریخ انقلابی را تجربه کرده که برخاسته از یک حرکت پر خروش و عظیم بوده است.

مهم ترین پشتوانه یک انقلاب صداهایی است که در آن بلند میشود.

انقلاب ایران انقلاب صداهای برخاسته از همه جا بود. صداهایی که از حنجره های مختلف با لهجه ها و‌گویش ها و آهنگ های مختلف بلند میشد.

همین صداها بود که شکل مردمی آن و جلوه مردم سالارانه اش را به همه دنیا نشان داد. صداهایی که باید به گوش همه می‌رسید تا عظمت انقلاب خودش را نشان دهد و تنها ابزار رسانه و هنر می‌توانست این فریادها را جهانی کند.

نشان دادن این ظرفیت عظیم در یک انقلاب مردمی رسالت بزرگی است که بر دوش هر هنرمندی سنگینی میکند؛ همانطور که رهبری فرمودند حرکت همافران با آن تصویر ماندگار اثرگذارتر شد.

وقتی سخن از جوش و خروش مردم ایران می شود تبریز و اصفهان و قم و ورامین و میرزا کوچک خان جنگلی و رئیس علی بوشهری و … نام های آشنایی هستند که در مسیر رسیدن به این نقطه هر کدام خشت ها را روی هم گذاشته اند و ساختمان تفکر ناب جمهوری اسلامی و مبارزه با استکبار جهانی و حمایت از مظلومین عالم را بنا نهاده اند.

تصاویر کشته شدگان پیشوا، تصاویر قیام های مردم تبریز و قم و اصفهان هر کدام شروع کننده یک قیام دیگر بودند.

شور و اشتیاقی که هر کدام یک تاریخ پر از حماسه را رقم زده است و خاطرات آن روایت گر حرکت همه مردم ایران برای به دست آوردن حکومت اسلام بر روی زمین است و هر کدام میتواند سوژه ناب یک اثر هنری ماندگار باشد.

صداهایی که از همه جای ایران بلند شدند و با ابزار رسانه و صدای دوربین به دست مردم شهرها رسیده اند و می توانند با همین وسیله به همه جای جهان اسلام برسند تا روزی که امت واحده اسلامی را تشکیل دهند.

در ادامه به معرفی چند مستند که نمایانگر انقلاب سراسری ایران است می‌پردازیم:

مستند «خط شکن» – روایت طلایه داران قیام در سبزوار

مستند «خط شکن»، روایت زندگی حسین شهرستانی، روحانی سبزواری است. او که پس از تحصیل نزد اساتید برجسته قم به سبزوار باز میگردد، علاوه بر تاثیر گذاری در اقدامات انقلابی سبزوار، در زمان هشت سال دفاع مقدس هم، با توجه به تاثیر گذاری ویژه روی رزمندگان جوان، به پدر معنوی رزمندگان سبزواری معروف می‌شود و مدت‌ها مسجد آقابیگ به عنوان پاتوق جوانان و رزمندگان انقلابی شناخته می‌شود.این مستند سعی دارد حرکت انقلابی در سبزوار را با نگاه به زندگی یکی از مبارزان آن دوران بررسی کند.و از قاب نگاه حسین شهرستانی به انقلاب سبزوار بپردازد.

انقلاب سراسری

مستند «پرده دوم» – از همه جای شهر مشهد

مستند «پرده دوم»، روایتی از زندگی‌نامه و فعالیت‌های انقلابی محمدرضا توکلی توتونچی، کاسب مشهدی است.
در این مستند بخشی از فعالیت های انقلابی مشهد در قالب زندگی یک کاسب مبارز گنجانده شده است.

که علاوه بر اینکه چهره مبارزه در مشهد را به نمایش میگذارد، اثر حرکت مردم عادی از هر قشر را نیز بیان میکند.
فعالیت‌های سیاسی این مرد مبارز با پارچه‌نویسی آغاز شده و به همین واسطه چندین بار توسط ساواک دستگیر می‌شود. حاج توکلی به بازدید موزه عبرت تهران می‌رود و خاطرات جنایات ساواک را تعریف می‌کند.

انقلاب سراسری

مستند «موزاییک انقلابی» – مشت های منبری در خمینی‌شهر

مستند «موزاییک انقلابی»، نمایشی است از یک ابتکار مردمی در مسجدی در منطقه خوزان خمینی شهر استان اصفهان است که در سال های دهه شصت، موزاییک‌هایی با طرح «مرگ بر آمریکا» به عنوان سنگ فرش حیاط مسجد ساخته و نصب نموده بودند. در این مستند روایتی از این اتفاق را از زبان طراح و بانیان این حرکت می بینیم.

حرکتی که نشان دهنده روحیه جهادی و مبارزاتی و ضد استکبار مردم آن شهر و جاری شدن تفکر مبارزه با آمریکا و ایادی ظلم و ستم در میان مردم عادی یک شهرستان می‌باشد.

موزاییک انقلابی

مستند «انقلاب در زابل» – دلیران سیستان

این مستند بــه بررسی روند شکل گیری تحرکات انقلابی در زابل اختصاص دارد. شهید محمدتقی حسینی طباطبایی در کنار شخصیت هایی همچون شهید اندرزگو، میرزا باقر آشتیانی و محمدحسین حیدری‌نسب فعالیت های ضد رژیم شاهنشاهی را سر و سامان میدادند. این مستند فعالیت ها و خدمات ایشان را تا زمان شهادت به تصویر می کشد.

انقلاب سراسری

مستند «آقا سعید» – رزم شیرین در کرمانشاه

مستند «آقا سعید»، با موضوع زندگی سعید جعفری شهید ۲۷ ساله‌ای که سال ۵۹ به شهادت رسید، ساخته شده است و به ابعاد مختلف شخصیت وی از زبان هم‌رزمانش می‌پردازد.

سید محمدسعید جعفری متولد قصر شیرین، در عمر کوتاهش بسیار اثرگذار بود. او که هم دروس حوزوی خوانده بود و هم دانشگاه، در سال‌های پیش از انقلاب، با علمای تراز اول استان کرمانشاه ارتباط گرفت و فعالیت‌های ضد رژیم خود را آغاز کرد. از جمله فعالیت‌های این شهید، برپایی راهپیمایی‌های انقلابی، پای کار آوردن علما و بعضاً امضا گرفتن از آنها بود تا حرکت پویای انقلاب با شتاب بیشتری تداوم پیدا کند.

مستند آقا سعید یک جلوه دیگری از انقلاب و فعالیت های انقلابی در کرمانشاه را به نمایش میگذارد. مبارزات انقلابی سعید و یارانش که جریان انقلاب را در شهر جاری میکنند.

انقلاب سراسری

مستند «خون سار» _ انقلاب در خوانسار

مستند «خون سار»، روایتگر حماسه سازی‌های مردم شهرستان خوانسار در دوران پیش و پس از انقلاب است.
این مستند مبارزات اهالی این شهر را در سال‌های ۵۶ و ۵۷ مانند عزاداری علنی برای شهادت سیدمصطفی خمینی، اعتصاب و تعطیلی بازار، اقدامات دانش آموزان در مدارس، تظاهرات در محرم سال ۵۷ و نماز جماعت وحدت به امامت آیت الله علوی در سطح شهر به تصویر می‌کشد.

مستند «شکوفه های زمستان» – انقلاب هنرمندان در تهران

این مستند درباره هنر انقلاب و شکل گیری اولین حلقه های هنری درمورد مضامین انقلابی در دهه 50 است. از دریچه هنر و کارهای هنری برخی از فعالیت های مهم انقلابی در تهران را بازخوانی میکندو در این میان افراد هنرمند اثرگذار در حرکت انقلابی مردم پایتخت را معرفی می‌کند.

انقلاب سراسری

جهت تماشای ای آثار می توانید به سایت عماریار مراجعه کنید.

نویسنده: صنم یاوری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید