خانه خانه1-1 رد بال پروانه‌ها / انعکاس نقش زنان در پیروزی و تداوم انقلاب...

رد بال پروانه‌ها / انعکاس نقش زنان در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی ایران در رسانه‌های تصویری

به گزارش راه‌نوشت، با بررسی تمام تحولات اجتماعی و سیاسی کشورهای جهان و حضور زنان و مردان مبارز در این تغییرات، به جرات می‌توان گفت هیچ کدام به اندازه حضور زنان ایرانی در  پیروزی انقلاب اسلامی و حتی بعدها در دفاع مقدس، منحصر بفرد و خاص نبوده و نیست. حضوری که علاوه بر ایمان انقلابی، ایمانی دینی به همراه دارد؛ تا آنجا که از سوی خبرگزاری‌ها و تحلیل‌گران،  انقلاب اسلامی «انقلاب چادرها» نام گرفت.

امام خمینی (ره) به عنوان رهبر نهضت اسلامی مردم، بارها به نقش زنان اشاره کردند و فرمودند: «من در جامعه زن‌ها یک جـور تحول عجیبی می بینم که بیشتر از تحولی است که در مردها پیدا شده [است].» «خانم‌هایی که در قبل وضعشان یک نحو دیگری بـود، و رژیم آن‌ها را به یک مسائل دیگری مشغول کرده بـود، متحول شدند به کسانی که در مقابل رژیم ایستادند.»

شاید مرور داستان زندگی برخی از این بانوان مبارز در این روزها و از منظر هنر مستند و فیلم، ما را بیشتر با آن‌ها آشنا سازد.

مستند «مادری»؛ مادری برای نهضت خمینی

شاید کمتر کسی باشد که نام مرضیه حدیدچی دباغ مشهور به خانم دباغ را نشنیده باشد. زنی که مشاور خمینی کبیر بود و نقش بسزایی در تحولات ایران 57 بر عهده داشت. او جزو معدود زنان انقلابی بود که توسط ساواک دستگیر و مورد شکنجه قرار می‌گیرد. او مادر دو دختر مبارز است که یکی از آن‌ها در 14 سالگی هم‌سلول مادر می‌شود. حضور این زن در فرماندهی سپاه همدان در دوران بعد از انقلاب و حضور در هیئتی که پیام تاریخی امام خمینی (ره) را به گورباچف، رهبر شوروی سابق ابلاغ کردند نیز از جمله ویژگی‌های منحصر بفرد اوست.

مستند مادری

مستند «مادری» روایتی از فعالیت‌های این بانوی نستوه و دختر و نوه‌ی خانم دباغ است. این مستند یک الگوی دست یافتنی از بانوی موفق در زمینه فعالیت‌های شخصی و اجتماعی را نشان می‌دهد و به قول کارگردان مستند مسعود دهنوی: «خانم مرضیه دباغ در زمان حیات خود ضمن توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی کشور به این جمع‌بندی می‌رسد که نیاز کشور در سال‌های قبل و سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب جهاد سیاسی است فلذا به مبارزه سیاسی می‌پردازد.»
مستند «مادری» در قالب یک اثر ۳۰ دقیقه‌ای تهیه شده و گام به گام با سوژه حرکت کرده و مخاطب را با سیر قصه همراه می‌کند.

 فیلم داستانی «رخ مهتاب»؛ داستان یک عشق انقلابی

فیلمی دیگری که به خوبی نقش مبارزاتی بانوان این سرزمین را در مقابل ظلم و جور حکومت طاغوتی پهلوی نشان می دهد فیلم کوتاه «رخ مهتاب» است.

 این فیلم داستان یک زوج انقلابی است که توسط نیروهای امنیتی رژیم پهلوی دستگیر و تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار می‌گیرند. پس از انقلاب اسلامی شکنجه‌گران در دادگاه انقلاب اعتراف می‌کنند که تعدادی از افراد انقلابی که تحت شکنجه شدید به شهادت رسیدند در بهشت زهرا به صورت گمنام به خاک سپرده شدند.

فیلم کوتاه رخ مهتاب به کارگردانی سجاد باغ‌شیخی در جشنواره بین‌المللی فیلم رشد سال ۹۸ مقام سوم نویسندگی و طراحی دکور را کسب کرد. همچنین این فیلم کوتاه مقام دوم جشنواره استانی ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی را نیز از آن خود کرد‌.

فیلم داستانی رخ مهتاب

 مستند «طیبه»؛ دختری از فرش تا عرش

مستند «طیبه» روایتی دیگر از زن مبارزی است که ایمان قلبی و راستینش او را به مقام شهادت می‌رساند. طیبه واعظی دهنوی متولد یکی از روستاهای اصفهان است. رشد یافتن در خانواده‌ای مذهبی و مستضعف، خیلی زود او را با درد و رنج مردم ستم‌دیده آشنا می‌کند و ازدواج او با پسرخاله مجاهدش ابراهیم در سال 50 نقطه عطفی در زندگی او می‌شود و از او اسوه‌ای می‌سازد برای کسانی که پرچم دادخواهی را بخاطر ایدئولوژی دینی و اسلامی بلند می‌کنند.

حضور ابراهیم و طیبه در مبارزات تشکیلاتی، برای آن‌ها و فرزند چهارماهه‌شان داستانی را رقم می‌زند که باید دید و شنید. جمله « مرا بکشید ولی چادرم را برندارید» که توسط طیبه در مواجهه با ماموران ساواک گفته شده بود بعدها به نمادی از حیا و عفاف بانوان مبارز ایرانی بدل شد.

 این مستند در اداره فیلم و نمایش بسیج و به تهیه کنندگی آقای مهدی مطهر تولید شده است.

مستند طیبه

موشن‌گرافیک «شهیده صدیقه رودباری»؛ دختری برای تمام فصول

صدیقه فرزند چهارم خانواده رودباری‌ها و متولد تهران است. او جویای حقیقت است و جرقه‌های انقلاب او را همچون پروانه‌ای بسوی خود جذب می‌کند. صدیقه با آگاهی و شناخت به یک مبارز تمام‌عیار تبدیل می‌شود و در راه انقلاب اسلامی به پیشواز خطر می‌رود.

موشن‌گرافیک شهیده صدیقه رودباری

فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی و نظامی این دختر مبارز بعد از انقلاب نیز ادامه می‌یابد تا جایی که آنقدر چشمگیر می‌شود که آوازه‌اش به گوش منافقین نیز می‌رسد و منافقین او را به مرگ تهدید می‌کنند.

موشن گرافیک « شهیده صدیقه رودباری» تهیه شده در بسیج صدا و سیما به روایت فعالیت‌های این بانوی شهید در جریان انقلاب و دفاع مقدس تا لحظه شهادتش می‌پردازد.

جهت تماشای این آثار می‌توانید به سایت Ammaryar.ir مراجعه کنید.

نویسنده: اعظم وایانی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید