خانه خانه3 مهم‌ترین مسئله در اقتباس سلیقه سارق است / تا ابد نباید به...

مهم‌ترین مسئله در اقتباس سلیقه سارق است / تا ابد نباید به کنوانسیون برن بپیوندیم

به گزارش راه‌نوشت، بهروز افخمی در کارگاه آموزشی «اقتباس ؛ از رمان تا فیلمنامه» که از برنامه‌های جانبی جشنواره دوازدهم عمار بود، در سخنانی گفت: هنر به طور کلی به فوت و فن گفته می شود، همان که امروزی‌ها به آن تکنیک می‌گویند ‌و فردوسی به آن هنر می‌گفت. در هر هنری آدم از تقلید از دست استاد و مشق نوشتن باید شروع کند و شاید بعد از سالها اجازه پیدا کند فیملنامه اقتباسی بنویسد.

افخمی در ادامه سخنانش توضیح داد: هر کسی که فکر می کند که ایده‌ای دارد که قبلا پرداخته نشده معمولا به اندازه کافی داستان نخوانده.

مهم‌ترین مسئله در اقتباس، سلیقه سارق است

وی ادامه داد: در بحث حقوقی، ایده را می توانیم به صورتی پروش دهیم که شکل ایده اصلی در نیاید و بعدا کسی نتواند شکایت کند. این هم خودش یک اقتباس است.

این فیلمنامه نویس بیان‌داشت: اقتباس نباید با ترس و لرز انجام شود. اینکه فکر کنیم فردا می آیند ما را بازخواست می کنند چرا فلان اثر هنری خوب ساخته شده را شما خراب کردید. این طرز تفکری ترس خورده است.

ما نقطه مقابل آمریکا هستیم، آنها هنوز مملکت نیستند. آنها مناظر معکوس ما هستند از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نمی ترسند و انجام می دهند. امریکایی‌ها اصطلاحی دارند که می گویند نظام ما به خاطر این سقوط نمی کند که مدام در حال تصحیح است.

امام گفتند: در اسلام قانون کپی رایت نداریم

این کارگردان سینما در ادامه اذعان داشت: در کار هنر اخلاق به این معنا که دزدی نکرده باشیم نشانه ساده لوحی است. می دانید که ایران جزو کنوانسیون برن نیست. شما به عنوان یک ایرانی حق اقتباس کردن از هر منبعی را دارید و حکومت هم از شما حمایت می کند. حکومت قبل از انقلاب عضویت در این کنفوانسیون را نپذیرفت و بعد از انقلاب هم از امام پرسیدند کنوانسیون برن و قانون کپی رایت را چه کار کنند؟ بعد که به ایشان در مورد این کنوانسیون و حق کپی رایت توضیح دادند امام گفتند: در اسلام قانون کپی رایت نداریم و ما تا به حال از این جمله امام خیلی استفاده می کنیم.

وی تصریح کرد: اصلا حق کپی رایت یعنی چه؟ یعنی نویسنده تا آخر عمرش از یک مطلبی که نوشته ارتزاق کند و یک درصدی بگیرد که چه؟ وقتی امام می‌گوید ما کپی رایت نداریم منظورش این است که مثلا طلبه‌ای کتابی می‌نویسد پس برای هدایت مردم می نویسد یا شهریه ای می گیرد یا اگر نیاز داشته باشد از خمس و زکات استفاده می کند یا اینکه کار می کند و مثلا با پول کشاورزی ارتزاق می کند. دمش گرم، حالا چرا باید تا آخر عمر از آن نوشته سود ببرد؟

کارگردان فیلم عروس اظهار داشتم: خیلی از نویسنده‌های بزرگ همین را گفتند از بهترین چیزی که ما نوشتیم، سرقت کنید. چون ما هم با گذشتگانمان همین کار را کردیم. و مهم ترین چیز در مورد اقتباس، سلیقه ی دزد است!

شاهنامه بزرگ‌ترین منبع اقتباس است

وی در پایان گفت: ما خودمان آثار قابل اقتباس داریم؛ بارزترین آن شاهنامه است. از شاهنامه که بزرگ ترین رمان عالم‌ است می توان بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی و هزار انیمه ساخت. اما نمی توان برای اقتباس سراغ دیوان حافظ و خیام رفت. چرا که شعر در ترجمه از بین می رود. چه برسد به اقتباس.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید