خانه گفت و گو از مکانیزه تا قاطریزه - کارگردان اصفهانی از مستندهایش می گوید

از مکانیزه تا قاطریزه – کارگردان اصفهانی از مستندهایش می گوید

«مجتبی خیام الحسینی» کارگردان مستند «گردان قاطریزه‌ها» و «فرشته‌ها هنوز در راهند» در این گفت و گو از ورود خود به عرصه هنری گفت: بنده به اتفاق دوستان در سال 89 کتابی را با موضوع شخصیت مقام معظم رهبری با استفاده از مصاحبه‌ها، تصاویر و مستندها جمع‌آوری کردیم که آشنایی اولیه من با این عرصه در آن زمان شکل گرفت.

تا الآن در جشنواره‌های متعددی حضور داشته‌ام که در دو سال متوالی آثارم جزو برگزیدگان بوده است.

موضوع مستند «گردان قاطریزه‌ها» :

در زمان جنگ گردانی وجود داشت که به دلیل شرایط سخت حمل و نقلی کردستان مجبور بودند مهمات و زخمی‌هایشان را با قاطر انتقال دهند و قاطریزه هم اشاره به قاطرهایی دارد که جایگزین ماشین‌های لشکر مکانیزه شده بودند.

ایده ساخت این مستند با دیدن تصاویر آرشیوی این گردان کلید خورد که با پیگیری‌ کردن از لشکر 14 امام حسین(ع) اصفهان بدست آوردیم و تصمیم گرفتیم با استفاده از منابع موجود مستندی با این موضوع تهیه کنیم.

هدف از ساخت مستند «گردان قاطریزه»:

شرایط کسانی که در جنگ با قاطر کار حمل و نقل را برعهده داشتند بسیار سخت بوده و روزی دو بار مسافت طولانی را طی می‌کردند تا به خط مقدم برسند، حتی با تجهیزات محدود خود برانکاردی روی قاطرها طراحی کرده بودند که هدف ما معرفی این افراد گمنام بود.

به دلیل در دسترس نبودن آرشیوهای لازم مجبور شدیم قسمتی از فیلم را بازسازی کنیم که در کنار آن مشکلاتی از قبیل حمل و نقل در کوه و در دسترس نبودن قاطر تولید مستند را دشوار می‌کرد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید