خانه خانه1-1 بسته فیلم های مرتبط با وحدت جهان اسلام / از «مولانا» و...

بسته فیلم های مرتبط با وحدت جهان اسلام / از «مولانا» و «فانوس اوفا» تا «سفر به سرزمین رافدین»

به گزارش راه نوشت،  تنها پرسشِ درخور در باب آینده اروپا این است: «آیا اروپای اسلامی خواهیم داشت یا اسلام اروپایی؟»این صحبت برنارد لوئیس یکی از استادان یهودی است.

بنا بر گفته او، آینده اسلام از آینده اروپا جدا نیست، او معتقد است برای مبارزه با اسلام و ایران تنها راه، ایجاد تفرقه است.

اگر تفرقه را به معنی پراکندگی، واگرایی و دور شدن اجزای یک مجموعه از یکدیگر بدانیم، تفرقه و جدایی سیاسی مسلمانان بسیار خطرناک است.

سینما و هنر هفتم به سبب گستره و تأثیر گذاری بالای خود، با بازنمایی زوایای مختلف جهان اسلام و به ظهور رساندن نشانه‌هایی از وحدت مسلمانان می‌تواند تأثیر بسزایی در مقابله با تفرقه‌افکنی‌های دشمنان دین و اسلام داشته باشد.

در ادامه و به مناسبت هفته وحدت بر آن شدیم تا چند اثر مستند و سینمایی که تلاش دارد تا گوشه ای از وحدت مسلمین را به منصه ظهور برساند را به شما معرفی کنیم.

مولانا

مولانا داستان یک شیخ جوان است که کار خود را با سخنرانی و اقامه نماز در یک مسجد شروع می‌کند. زمانی نمی‌گذرد که به سمت تبدیل شدن به یک چهره مشهور تلویزیونی پیش می‌رود، به طوری که فتواهای وی مورد قبول میلیون‌ها نفر قرار می‌گیرد.

این شیخ جوان تلاش می کند درد جامعه‌ی شدیدا سنتیِ مصر از عرف‌های مذهبی فاصله بگیرد، محبوبیت فراوانی نزد مردم پیدا می‌کند. اما وی ناخواسته وارد جنگ خونین قدرت می‌شود که همیشه از آن اجتناب می‌کرد و دستگاه‌های امنیتی نیز در تلاش‌اند از موقعیت وی در جهت رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

مستند مولانا

ابوذرها نمی میرند

مستند «ابوذرها نمی میرند»، روایتی است از زندگانی و شهادت شهید سید محمدعلی رحیمی که در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هندوستان و پاکستان فعالیت می‌کرده است.

در این مستند برای اولین بار تصاویری از سفر رهبر معظم انقلاب به پاکستان منتشر شده است. «ابوذر ها نمی میرند» با روایت همسر شهید رحیمی ساخته شده که به هندوستان سفر کرده است و خاطراتش را با شهید در این مستند مرور می کند.

ابوذر ها نمی میرند

شیخ آلوسی

مستند «شیخ آلوسی»، روایت شیخ سیدعبدالقادر آلوسی از علمای اهل تسنن شهر فلوجه عراق است.که در ادامه سفر شیخ آلوسی به ایران و نظرات او را به تصویر می کشد.

شیخ آلوسی

تا انتها حضور

مستند «تا انتها حضور»، روایتی است از علی قطبی که به مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان می‌رود و برای مردم مسابقات فرهنگی برگزار می‌کند.

عاشقی در غربت

ستند «عاشقی در غربت»، حکایت حضور فعال مرکز فرهنگی امام علی (ع) در میلان ایتالیا است، این مستند تلاش دارد به روایتی متفاوت از ماه مبارک رمضان و مراسم احیای شب‌های قدر و عزاداری امام علی (ع) در ایتالیا بپردازد.

وطنم

مجموعه مستندهای «وطنم»، به تعامل سازنده میان ادیان، مذاهب و اقلیت‌ها در ایران می‌پردازد.

فانوس اوفا

مستند «فانوس اوفا»؛ عالمف محمد مصطفویچ، از اهالی «اوفا» از جمهوری «پاشقیرستان» در روسیه است. در این مستند، در ابتدا دوران جوانی او مانند تحصیل در رشته پزشکی، تأسیس مدرسه اسلامی در اوفا و حضور در اداره «روحانیت مسلمانان» روسیه را نشان می‌دهد، سپس تحصیل مجدد وی را در علوم دینی در ترکیه و فعالیت‌های رسانه‌ای‌اش در این کشور به تصویر می‌کشد.

در ادامه، بازگشت محمد را به پاشقیرستان و فعالیت‌های دینی‌ او ازجمله احداث مسجد «اخلاص»، ترویج معارف اسلام و ساخت برنامه تلویزیونی «بالکش» روایت می‌کند.

استقامت کن

مستند «استقامت کن»؛ تیم مستندسازی در سفر لوئیس فراخان رهبر گروه امت اسلام به ایران با او همراه می‌شوند. در این مستند مواضع او را در مورد ایران و همین طور دولت آمریکا می‌شنویم.

شاهیر

مستند «شاهیر»؛ ترکمن‌ها نیز مانند همه اقوام ایرانی در شرایط مختلف انقلاب اسلامی حس مسئولیت خود را نشان داده‌اند.

پادارلیق به معرفی برخی شاعران انقلابی ترکمن سرزمین‌مان اختصاص دارد:

عبدالخالق آدمی، بای‌محمد قلیچی، آراز محمدایری، نعمان نظری، رحمان قلی‌توماچ، شاعرانی هستند که در مسیر این مستند با آنها همراه شده ایم.

به دنبال صلح در سرزمین رافدین

مستند «به دنبال صلح در سرزمین رافدین»، جلوه‌هایی بدیع از وحدت اسلامی و همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب در عراق را به همراه نگاهی نو و اطلاعاتی جدید از تاریخ و تمدن ما بین النهرین به تصویر می‌کشد.

به دنبال صلح

فرزندان جاهلیت

مستند “فرزندان جاهلیت”، در گفت و گو با چند عالم اهل سنت، به بررسی عقاید جعلی و بی‌پایه و اساس علمای وهابی می‌پردازد. در خلال این گفت و گوها، بخش‌هایی از سخنرانی‌های مفتی‌های وهابی و فتاوای جعلی‌شان پخش می‌شود که عمق کینه آن‌ها را نسبت به شیعیان نشان می‌دهد.

این مفتی‌ها به صراحت اعلام می‌کنند که جنگ با شیعیان و کشتن آن‌‌ها، از جنگ با صهیونیست‌ها واجب‌تر است. در این میان، دشمنان اصلی مسلمانان یعنی اسرائیل و حامی اصلی‌اش آمریکا، فراموش شده‌اند؛ آمریکا و اسرائیل مسلمانان را به جان هم انداخته‌اند و خودشان در سایه هیاهوی رسانه‌ای این جنگ، اهداف‌شان را پیش می‌برند.

فرزندان جاهلیت

اهل سنت ایران

مستند «اهل سنت ایران» به بررسی زندگی و موقعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اهل سنت در ایران می‌پردازد این مستند می‌کوشد مقابله‌ای منطقی با تبلیغات رسانه‌ای در کشورهای غربی داشته باشد که همواره ایران را کشوری شیعه و تندرو معرفی می‌کنند که پیروان دیگر مذاهب و ادیان در آن جایی ندارند و اگر هم هستند، با سختی فراوان زندگی می‌کنند.

اهل سنت ایران

قله های برفی

مستند «قله های برفی»، روایتی از حضور «حزب‌الله» در سوریه، چگونگی و کیفیت این حضور است.

سال‌ها پیش از ظهور داعش، سید حسن نصرالله»، خطر به‌وجودآمدن آن را گوشزد می‌کند. «میشل عون»، یکی از سران مسیحی لبنان نیز با هوشیاری این خطر را تذکر می‌دهد و تأکید دارد که کنار مقاومت می‌ایستد. زمانی‌ها که تکفیری‌ها در سوریه اعلام موجودیت می‌کنند، لبنانی‌ها از شیعه و سنی، تحلیل درستی از ماجرا دارند و با حفظ وحدت و تقدیم شهدای بسیار، مانع حضور و تأثیرگذاری داعش در این کشور می‌شوند.

همچنین شما می توانید نماهنگ های محمد آمد، نور هدایت، صل الله علی طه، هو احمد، یا محمد، صل و سلم، محمد و انیمیشن های قاصد و طعم صلوات را در رابطه با وحدت و مسلمانان در عماریار مشاهده کنید.

نویسنده: علی رنجکش

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید