خانه خانه1-1 احسان و نیکوکاری به روایت فریم‌ها/ 10 فیلم داستانی درباره احسان و...

احسان و نیکوکاری به روایت فریم‌ها/ 10 فیلم داستانی درباره احسان و نیکوکاری در عماریار

به گزارش سایت راه نوشت، از سال 1369، هر سال در اسفندماه و در آستانه عید نوروز، مردم مهربان و نیکوکار کشور ما همزمان با هفته احسان و نیکوکاری در 14 اسفند در همایشی عظیم که تبلور نوع‌دوستی، نیکوکاری و مهرورزی آنان است، دست‌های پرمحبت و عاطفه خویش را بر سر خانواده‌های نیازمند و کودکانشان می‌کشیدند.

صرف نظر از هدایایی که طی این اتفاق جمع‌آوری می‌شد، جشن نیکوکاری به لحاظ معنوی، اجتماعی و فرهنگی دارای کارکردهای ویژه‌ای است که از جمله آن‌ها می‌توان به گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ احسان و انفاق، کمک به همنوع و انسجام اجتماعی اشاره کرد.

نوع‌دوستی و کمک به همنوع از دیدگاه آیین الهی و جهانی اسلام امری ذاتی و فطری است. در واقع خداوند متعال تمایل به کمک کردن به همنوعان را به صورت یک شناخت در قلب هر بشری الهام کرده است.

بدین مفهوم که عمل نیکوکاری به صورت نور الهی در قلب و سرشت انسان وجود دارد.

امروزه، بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که یکی از ابزارهای مهم فرهنگ‌سازی، استفاده از فیلم به مثابه یک رسانه قدرتمند است و با شیوع ویروس منحوس کرونا و محدودیت برگزاری اجتماعات، اهمیت این رسانه‌بودن فیلم بیش از پیش مشخص می‌شود.

به همین بهانه، سعی کردیم در این یادداشت 10 فیلم داستانی مرتبط با احسان و نیکوکاری را معرفی کنیم تا قدمی هرچند کوچک، در جهت گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ احسان و انفاق برداشته باشیم.

بازار محبت

مجموعه داستانی «بازار محبت»، به موضوع رفتار اسلامی و انسانی کسبه و احسان آنان در برخورد با مشتریان خود اشاره می‌کند. در واقع به‌نوعی ترویج‌کننده کسب حلال در میان اصناف و بازاریان است و می‌کوشد تا صاحبان مشاغل مختلف را در پرهیز از درآمدهای شبهه‌ناک و برخورد محسنانه با مشتریان ترغیب کند تا بازار به سمت بازار اسلامی سوق یابد.

تهیه‌کننده و کارگردان این مجموعه هادی محمدی‌نسب است و می توانید آن را در سایت عماریار نظاره گر باشید.

بدون لک

در فیلم داستانی «بدون لک»؛ «عباس» میوه‌فروش، به مشکل مالی برمی‌خورد و یکی از طلبکارهایش می‌خواهد چک او را برگشت بزند.

عباس از آبروی خود می‌ترسد و یک روز صبح زود، هنگام بازگشت از میدان تره‌بار، با صحنه‌ تصادفی روبه‌رو می‌شود که راننده خاطی فرار می‌کند و عباس، مجروح را با وانت‌ خود به بیمارستان می‌رساند؛ اما مسئولان حراست تا مشخص‌شدن تکلیف مصدوم، وانت وی را در بیمارستان نگه می‌دارند.

عباس تمام توانش را برای رهایی وانت‌ به کار می‌گیرد اما موفق نمی‌شود تا اینکه اتفاقی غیرمنتظره برای او می‌افتد. 

این فیلم به کارگردانی محمدصادق رمضانی‌مقدم و تهیه‌کنندگی سیدسجاد قافله‌باشی، در خانه فیلم داستانی تولید شده است و جایزه سوم بهترین فیلم در سومین دوره جشنواره طنین مسجد را از آنِ خود کرد.

جایزه ویژه

«جایزه ویژه»، ماجرای پسربچه‌ای به نام «محسن» است که دوچرخه ندارد. او از دوستش می‌خواهد تا اجازه دهد با دوچرخه وی بازی کند اما با مخالفت روبه‌رو می‌شود.

محسن تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا با حضور در فعالیت‌های کانون فرهنگی مسجد، کارت‌های امتیازی بیشتری به دست آورد تا بتواند جایزه ویژه را که یک دستگاه دوچرخه است، تصاحب کند اما در این بین، دوچرخه دوست محسن را دزد می‌برد و نقش اول داستان در معرض اتهام قرار می‌گیرد… .

این فیلم به کارگردانی سیدعلی سیدی، در شهرداری اصفهان تهیه شده است که در نهمین جشنواره عمار، لوح افتخار بهترین فیلم داستانی را به‌دست آورد.

چشماتو ببند

در فیلم داستانی «چشماتو ببند»، «رحمان» کلیدساز است. او به‌خاطر مشکلات مالی و باردار بودن همسرش، تحت فشار قرار دارد.

«امیر»، دوست رحمان، پیشنهاد می‌دهد که با کمک هم از گاوصندوق مغازه املاکی محل دزدی کنند و پس از آن‌که مشکلاتشان رفع شد، پول را پس بدهند. رحمان می‌پذیرد اما در هنگام باز کردن قفل گاوصندوق اتفاقی رخ می‌دهد … .

این فیلم به کارگردانی ابوذر حیدری، در خانه فیلم داستانی به تولید رسیده و برنده تندیس زرین و لوح تقدیر هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم لینگ چانگ چین شده است.

جیب کُت

ماجرای فیلم داستانی «جیب کُت» از این قرار است: در نیمه‌های شب، «کاظم» و پدرش در حال کمک به نیازمندان هستند. جلوی یکی از خانه‌ها، جیب کُت کاظم به میخ دیوار گیر می‌کند.

در این هنگام، خودروی گشت نیروی انتظامی از راه می‌رسد و به آن دو مشکوک می‌شود. چیزی نمانده تا راز این پدر و پسر فاش شود.

این فیلم به کارگردانی حسین دارابی، در باشگاه فیلم سوره تولید شده است که در هفتمین جشنواره عمار، مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت.

 کفش

در یک فروشگاه زنجیره‌ای، مردی درحال محاسبه خریدهای خود و حساب‌کردنِ آن با بن خرید کالا است. پسر او اصرار دارد که پدر برایش کفش بخرد اما حساب‌وکتاب مرد با خرید کفش جور درنمی‌آید تا این‌که اتفاقی می‌افتد و باعث شادی و رضایت آن دو می‌شود.

این فیلم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین دارابی، در کمیته امداد امام خمینی (ره) تولید شده است.

جایی میان ابرها

«جایی میان ابرها»، روایت کوتاهی از یک کودک کار که دوست دارد فوتبال بازی کند ولی کفش مناسبی ندارد و پیشنهاد دوستش را برای همراهی با آن‌ها رد می‌کند، اما اتفاقی می‌افتد که کودک را وارد زمین بازی می‌کند.

این فیلم به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، تولید شده است.

همکلاسی

در فیلم داستانی «همکلاسی»، پدر و پسری که در ماشین پشت چراغ قرمز منتظرند، مشغول سؤال و جواب درسی هستند که پسر، همکلاسی خود را که شاگرد اول کلاس است، در حال دستفروشی می‌بیند. پدر و پسر تصمیم می‌گیرند برای شاگرد اول کلاس کاری انجام دهند.

این فیلم به کارگردانی مجتبی حیدری تولید شده است.

شام هیئت

پس از اتمام مراسم هیئت، عزاداران غذاهای نذری را با هم تقسیم کرده و می‌خورند و غذاها را برای یک کار دیگر کنار می‌گذارند.

برای کمک به نیازمندان، نیازی نیست با غذای نذری هیئت مخالف باشیم! فیلم کوتاه «شام هیئت»، با دست‌مایه قراردادن این گزاره، درمورد توزیع غذای نذری در مناسبت‌های مذهبی بین نیازمندان و توجه ویژه‌ای که باید به این موضوع شود، ساخته شده است.

این فیلم به کارگردانی حسین دارابی، تولید شده است.

ولیمه

در فیلم کوتاه «ولیمه»، حاج «علی کاظمی» که به تازگی از سفر حج بازگشته است، کارت دعوت‌های مراسم ولیمه خود را به افراد متفاوتی از همیشه می‌دهد و مراسم وی می‌تواند سرآغاز یک حرکت خوب فرهنگی در جامعه باشد.

این فیلم در باشگاه فیلم سوره تولید شده است.

برای دانلود و تماشای این آثار، به سایت عماریار به نشانی AmmarYar.ir مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید