خانه خانه1-1 آثاری که شما را با انرژی هسته ای بیشتر آشنا می کند...

آثاری که شما را با انرژی هسته ای بیشتر آشنا می کند – 15 سال با انرژی هسته ای در قاب تصویر

به گزارش سایت راه نوشت، فروردین ماه سال 85 بود که در روز بیستم آن قرار بود دستاورهای هسته‌ای قابل توجهی رونمایی شود و همین اتفاق سبب شد تا 20 فرورودین ماه از آن سال به بعد به عنوان روز ملی فناوری هسته‌ای نامگذاری شود.

پس از آن سال بود که انرژی هسته ای کم و بیش به نُقل محافل تبدیل و اهرمی برای فشار علیه ایران شد و همین مسئله نشان از اهمیت دستیابی به این دانش جدید را باز گو می‌کرد.

تحریم های دشمنان علیه ملت ایران به واسطه دستیابی به انرژی هسته‌ای، ترور دانشمندان هسته ای و مذاکره دولتمردان کشور بر سر مسائل هسته‌ای در طول این سال ها همه و همه دستمایه‌هایی شد تا سینمای ایران از دریچه آن ها سراغ ساخت اثری با محوریت و یا موضوع انرژی هسته ای بروند که در ادامه به بخش زیادی از آثار تولید شده اعم از مستند، کوتاه و فیلم بلند خواهیم پرداخت که هر کدام از آن ها به نحوی با انرژی هسته ای سر و کار داشته اند.

طبعاَ انرژی هسته‌ای با توجه به اهمیت و گستردگی و به روز بودن آن می‌تواند سهم بیشتری از تولیدات را به خود اختصاص داده و جنبه‌های مختلف دیگری را پیش چشم مخاطب امروز قرار دهد.

مستند ترینیتی

«ترینیتی» عنوان مستندی 26 دقیقه‌ای است که سعی دارد تا نگاهی متفاوت به مقوله انرژی هسته ای داشته باشد و ابتدا به مضرات انرژی هسته‌ای پرداخته سپس فواید آن را بازگو می‌پردازد و دلیل سنگ‌اندازی‌های آمریکا و اسرائیل در پرونده هسته‌ای ایران را به مخاطب عرضه می‌کند.

در خلاصه داستان این مستند آمده است «پس از آن‌که دانشمندی به نام «ماری کوری»، عنصر «رادیوم» را کشف می‌کند، عده‌ای فرصت‌طلب با دست‌مایه قراردادن این عنصر، شروع به سودجویی از آن در صنایع غذایی و لوازم آرایشی می‌کنند. زمان می‌گذرد و بشر به کاربردهای متعدد انرژی هسته‌ای حاصل از رادیوم دست می‌یابد و در این میان، کشورهای زورگو از این نعمت الهی برای سلطه‌گری بهره می‌برند.»

مستند ترینیتی
مستند ترینیتی

مستند فروشنده

مستند جنجالی فروشنده به بررسی مذاکره با 5+1 و برجام و دستاورد‌های آن می پردازد. این مستند روایتی جدید و ناگفته از پشت صحنه آخرین تحولات سیاسی و اقتصادی در آستانه انتخابات سال 1392 ارائه می‌کند.

این مستند که توسط محسن حاج کرمی تهیه شده است در زمان انتشار با حاشیه های بسیاری همراه شد و چند بار از پخش آن جلوگیری شد.

فیلم سینمایی ترمینال غرب

این فیلم روایت، دانشجویی است که در یک پروژه مهم هسته‌ای کار می‌کند و ساناز خواهرش به دنبال بورسیه برای دانشگاهی در میشیگان است. توقف پروژه هسته‌ای از یک طرف و تصمیم ساناز برای ازدواج با یک دو رگه‌ای ایرانی_آمریکایی، امید را درگیر مسائل و مشکلاتی جدید می‌کند.

مستند مهار نشده

«مهار نشده»، مستندی به‌کارگردانی «مصطفی رضوانی» است که به‌بررسیِ مسئله‌ی هسته‌ای از نگاه یک دانشجوی پاکستانی می‌پردازد.

بعد از ترور دانشمندان هسته‌ایِ ایران، «محتشم»، دانشجوی دانشگاه شریف، به‌این سوال می‌رسد که چرا دانشمندان هسته‌ای پاکستان را ترور نمی‌کنند. او در ادامه، به‌بررسی اتهام ایران در ساخت سلاح اتمی می‌پردازد.

پویانمایی «بچرخ تا بچرخیم»

پویانمایی «بچرخ تا بچرخیم»، روایتی کودکانه از اعمال تحریم‌های غرب علیه مردم ایران است. «دایی محمد»، «عمو محمود» و «عمو حسن» به‌ترتیب درباره اتفاقاتی که داخل خانه «آقاجون» می‌افتد با «آقای سام» روبه‌رو می‌شوند.

ماجرا از این قرار است که نوه‌های آقاجون با دیدن اسباب بازی جدید پسر آقای سام که یک فرفره رنگی بود تصمیم می‌گیرند تا شبیه آن را بسازند. پس از آن متوقف نمی‌شوند و اسباب بازی جدید دیگری می‌سازند.

آن‌ها در آخر با لبخندهای آقاجون سراغ ساخت «چرخ چاه» می‌روند، چیزی که عدم توانایی در ساخت آن باعث شده بود همه را در دِه مرید و وابسته به آقای سام کند. شخصیت‌های داستان به‌گونه‌ای طراحی شدند که ماجرای آن‌ها شبیه به عملکرد سه دولت پیاپی در موضوع هسته‌ای ایران است.

این انیمیشن 19 دقیقه ای به نویسندگی محمد سرشار و کارگردانی رسول آذرگون توسط محمد امین همدانی تهیه و به تولید رسیده است.

فیلم سینمایی روباه

«روباه» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی محمد پیرهادی محصول سال ۱۳۹۳ است.

این فیلم روایتی از یک مامور اسرائیلی است که برای دور جدید ترور دانشمندان اتمی به ایران فرستاده می‌شود. این مامور ورزیده تنها کار می‌کند و از همکاری آدم‌های فریب خورده و یکبار مصرف استفاده می‌کند که تا آخرین لحظه از ماموریت خود خبر ندارند. یک موتور سوار مسافرکش در دام او می‌افتد و نادانسته برای ترور تعلیم می‌ بیند.

مستند فرزند کبیر کوه

فرزند كبير كوه داستان زندگی شهيد داريوش رضايی‌نژاد از دانشمندان هسته‌ای كشور است كه به دست عوامل استكبار در مرداد ماه سال 90 در مقابل ديدگان همسر و دختر خردسالش به شهادت رسید.

این شهید والا مقام يكی از افراد گمنام و در عين حال با تخصص بالا در زمينه فعاليت‌های هسته‌ای و استراتژيك بود كه خبر شهادت او يك شوك بزرگ خبری و سياسی به وجود آورد.

اين مستند با استفاده از صدا و فيلم‌های گردآوری شده از خانواده شهيد و منابع مختلف آرشيوی و نيز مصاحبه با افراد مرتبط و بازسازی بخش‌هايی از زندگی شهيد تهيه و توليد شده است.

مستند میراث مجید

مستند “میراث مجید” به داستان استادی می‌پردازد که به سختی به علمی می‌رسید ولی راحت در اختیار دانشجو‌ها می‌گذاشت، به تنها فردی که توانست پروژه غنی سازی 20 درصد را اجرا کنند ولی حقوق نجومی نگیرد.

شهید مجید شهریاری اسوه فوق العاده دانشمند مومن انقلابی است که در راه علم جان خود را نیز فدا کرد.تهیه کننده :مهدی مطهر,با حضور :دکتر علی اکبر صالحی.,

مستند نان و هسته‌ای

مستند کوتاه نان و هسته ای به کارگردانی حسین مطلبی ساخته شده در مدرسه سینمایی عمار است، این مستند در اوج بحث‌های مذاکرات هسته‌ای و بحث‌های اقتصادی در کشور ساخته شده است و با طرح یک تاکسی نظرات مردم درباره ارتباط انرژ‌ی هسته‌ای و اقتصاد کشور را به تصویر می‌کشد.

شما مخاطبان و علاقه مندان به تماشای آثار مرتبط با انرژی هسته ای و دیگر آثار در این زمینه به سایت عماریار مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید