خانه گفت و گو «آتش در گلستان» الگویی قوی از زنان ایرانی نمایش می دهد

«آتش در گلستان» الگویی قوی از زنان ایرانی نمایش می دهد

به گزارش سایت راه‌نوشت، این شب‌ها سریال «آتش در گلستان» روی آنتن شبکه پنج سیما رفته که در خلال قصه خود به یکی از زنان قهرمان این سرزمین یعنی مرضیه حدیدچی (طاهره دباغ) پرداخته است. آتش در گلستان توانسته مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. نقش پرچالش و سخت بانو مرضیه حدیدچی را مرجان قمری ایفا کرده و سعی داشته در بازی‌اش اقتدار و صلابت این بانو را به نمایش بگذارد. مرجان قمری، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون تاکنون در فیلم‌های مهم و تاثیرگذاری هم حضور داشته است. گفت‌وگو با او را می‌خوانید.

مرجان قمری، بازیگر نقش مرضیه حدیدچی در پاسخ به این سؤال که به‌عنوان ایفاکننده نقش مرضیه حدیدچی فکر می‌کنید تا چه میزان ایفای این نقش برای‌تان همراه با جذابیت و چالش بوده می‌گوید: قبل از بازی در سریال آتش در گلستان شناختی از خانم حدیدچی نداشتم و نمی‌دانستم در تاریخ هشت‌ساله دفاع‌مقدس چنین بانوی باشهامت و مقتدری وجود داشته است که در خط مقدم جبهه با دشمنان ایران و قبل از آن در دوران مبارزات انقلابی حضور فعال داشته و می‌جنگید.

وی ادامه می‌دهد: وقتی فیلمنامه را خواندم و با آقای شیخ‌طادی درباره این سریال و این نقش صحبت کردم، فهمیدم که بیشتر نقش‌های اصلی و قهرمان فیلم و سریال‌های پرویز شیخ‌طادی بانوان هستند. فیلم «شکارچی شنبه» و دیگر فیلم‌های پرویز شیخ‌طادی دغدغه زنان را دارد و این موضوع بسیار برایم حائز اهمیت و ارزنده است.

قمری می‌افزاید: شیخ‌طادی در سریال آتش در گلستان نشان می‌دهد که بانوان همیشه در این مرز و بوم در کنار مردان جلوی تجاوز خارجی ایستاده‌اند و رشادت‌های آن‌ها کم از مردان ایران‌زمین ندارد. این‌که یک کارگردان توانسته از رشادت‌های زنان این سرزمین سریال بسازد، جای قدردانی دارد و باید این نگاه تقویت شود. سریال آتش در گلستان الگویی جدید و قوی از زنان این سرزمین را به نمایش گذاشته است. زنانی که در کنار زندگی شخصی و عاطفی خود افرادی موفق و تاثیرگذار در جامعه بودند و می‌توان از آنها به‌عنوان یک الگوی مناسب برای شناساندن زن ایرانی استفاده کرد. این الگوها به زنان امروز می‌گویند که بایستی شجاع و قوی باشید و بتوانید از این قوی‌بودن در راه اعتلای کشور استفاده کنید.

این هنرمند با بیان این‌که ما در فیلم‌ها و سریال‌های جنگی همیشه زن‌هایی را دیده‌ایم که در پشت جبهه حضور داشتند و کمتر به موضوع حضور زنان در خط مقدم اشاره شده، می‌گوید: اما سریال آتش در گلستان زن قهرمانی را به تصویر کشیده که در کوه‌وکمر و زیر آتش گلوله و خمپاره همپای مردان می‌جنگد و فرمانده آن‌هاست.
قمری در پاسخ به این سؤال که برای شناساندن چنین زنانی چقدر به ساخت این نوع سریال‌ها در کشور احتیاج داریم و چقدر ساخت چنین فیلم و سریال‌هایی ضرورت دارد؟ تصریح می‌کند: در این سریال هم به این نگاه و تفاوت‌ها اشاره شده است. در سکانسی از این فیلم می‌بینیم که مردان قبول نمی‌کنند فرمانده آن‌ها یک زن باشد اما خانم حدیدچی با عزت‌نفس به کار خود ادامه می‌دهد و همه را مجاب می‌کند که به‌عنوان یک فرمانده جنگ باید از او پیروی کنند. این نگاه خیلی درست و تاثیرگذاری است و نشان از قدرت زنان جامعه ما دارد. امیدوارم ساخت سریال‌هایی از این دست بتواند ادامه‌دار بوده و به نقش واقعی شیرزنان ایران در تاریخ اشاره کند.
وی درباره این‌که با توجه به این که از خانم حدیدچی شناختی نداشتید، آیا برای شناخت این شخصیت با خانواده این بانو صحبت کردید، عنوان می‌کند: در زمان تولید بود که به‌عنوان بازیگر به سریال «آتش در گلستان» پیوستم و به همین دلیل نتوانستم برای شناخت کامل شخصیت خانم مرضیه حدیدچی از خانواده ایشان اطلاعاتی کسب کنم. در طول مدت فیلمبرداری با خواندن فیلمنامه و گرفتن راهنمایی از آقای شیخ طادی به نقش نزدیک شدم و کتابی با عنوان «خواهر طاهره» را که درباره شخصیت خانم حدیدچی بود، مطالعه کردم. رسیدن به نقش در این سریال برای من به مرور اتفاق افتاد و امیدوارم مخاطبان با نقش مرضیه حدیدچی ارتباط خوبی برقرار کرده باشند.

قمری در پاسخ به این که برای ایفای نقش در این سریال و نقش مرضیه حدیدچی چه مابه‌ازای بیرونی داشتید؟ آیا شخصی مد نظرتان بود که بخواهید از او برای رسیدن به نقش یک زن مقتدر الگوبرداری کنید؟ توضیح می‌دهد: در فیلم‌ها و سریال‌ها یا حتی کتاب‌های ایرانی، کمتر زن جنگجویی وجود داشته و به همین دلیل نقش یا فرد خاصی را مدنظر نداشتم که بخواهم از او برای رسیدن به این نقش الگوبرداری کنم. ایفای نقش مرضیه حدیدچی یک نقش خاص برای من بود و فقط با تمرین و تکرار توانستم نقشی مختص خود او را به نمایش بگذارم. در راه رسیدن به این نقش کمک زیادی از آقای شیخ طادی به‌عنوان کارگردان سریال گرفتم و خوشبختانه نقشی که امروز توانسته با مخاطبان ارتباط برقرار کند، جلوی دوربین رفته است. سعی کردم این شخصیت کمتر پلک بزند یا موقع ایستادن طوری باشد که یک زن مقتدر را به نمایش بگذارد.

منبع: جام جم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید