خانه دسته‌بندی نشده یک مستند شسته رفته و تر و تمیز! - نگاهی به مستند...

یک مستند شسته رفته و تر و تمیز! – نگاهی به مستند هیچ و پول

به گزارش سایت راه نوشت، نظام آموزشی ناکارآمد ما با تمام شاخه و برگ هایش نه تنها دغدغه ی جدی و همیشگی قشر نخبگانی جامعه بوده و هست، بلکه این روزها صدای خانواده های طبقات مختلف جامعه را نیز درآورده!

از محتوای آموزشی نه چندان به درد بخور در مقاطع مختلف تحصیلی که  برای دانش آموزان کاربرد زیادی ندارد؛ تا چالش های تربیتی و پرورشی کودکان و نوجوانان که گاهی به مذاق والدین خوشایند نیست!

در این میان، جنجال های مدارس غیردولتی(خصوصی) که داغی ست غیرقابل انکار بر پیشانی نظام آموزشی کشورمان را نیز نمیتوان نادیده گرفت، بالاخص هزینه های سرسام آور آن که در شرایط فعلی چیزی نیست جز تحمیل بار اقتصادی اضافی بر دوش خانواده ها.

مستند هیچ و پول کاملا هوشمندانه به سراغ این موضوع چالش برانگیز و به روز رفته است که جایگاه مهم و شاید مغفولی در زندگی روزمره مردم جامعه ما دارد.

مستند هیچ و پول شروع خوبی دارد، شمرده شمرده و منظم تمام اطلاعات خود را به مخاطب نشان میدهد و مخاطب بدون احساس خستگی یا کلیشه ای بودن با آن همراه میشود.

اطلاعات و نکات مطرح شده در این مستند تازه و منسجم هستند؛ به خوبی پرداخت شدند و زاویه دید جدیدی را در ذهن بیبیننده ایجاد میکنند.

 موسیقی ها دقیق و تأثيرگذار و جذاب انتخاب شده اند و حواس بیننده را از اصل موضوع  پرت نمی کند.

مستند هیچ و پول کاملا زیرکانه در لا به لای قاب ها و تصاویر لطیفی که درست و به جا استفاده شده اند، فکت های تلخی را ارائه میدهد که به جای تزریق ناامیدی به مخاطب بیشتر شبیه یک تلنگر عمل کرده و او را به فکر فرو میبرد.

این مستند واقعیتِ رشد تدریجی تبعیض و اختلاف طبقاتی در حوزه ی آموزش را کاملا ظریف به مخاطب القاء میکند و در عین حال ساختار ناقص و معیوب آموزشی را نیز به نقد میکشد.

نحوه ی روایت موضوع در این مستند باعث ایجاد پرسش های جدید و تازه ای در ذهن بیننده میشود و این نشان دهنده ی بی طرفانه بودن نگاه سازنده ی اثر است که به راحتی منجر به جذب مخاطب بالا و اثرگذاری بهتر خواهد شد.

شاید بتوان نقطه ی قوت این مستند را کوتاه بودن آن دانست، مخصوصا برای مخاطب پرمشغله ی امروزی.

هیچ و پول مستند روان و خوش ساختی ست که میتوان در مسیر رفت و آمد روزانه، در اتوبوس یا مترو آن را دید، حرفش را صریح، موجز و دلسوزانه بیان میکند؛ محدودیت سنی یا طبقاتی خاصی ندارد، همه فهم است، از نوجوانان دهه هشتادی مان تا پدران و مادران جامعه با موضوع این مستند درگیر هستند.

نویسنده : زهرا حاتمی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید