خانه دسته‌بندی نشده یادداشتی بر فیلم 1919

یادداشتی بر فیلم 1919

فیلم 1919 با مراسم نوروز 1299 در زمان حکومت احمد شاه قاجار شروع می شود، مقامات ودرباریان برای دستبوسی شاه آمده اند اما یک نفر غایب است ! امیرارتش، کلنل فضل اله .

فیلمساز با استناد به اسناد تاریخی ایران، روایتی را آغاز می کندکه زمان آغاز آن ، باخودکشی یکی از مقامات ارتش شروع می شود اما برای ریشه یابی علت ، به  چندسال قبل برمی گردد .

سال 1293 یعنی آغاز جنگ جهانی اول.

فیلمساز با شیوه ای مبتکرانه در ساخت این مستند ، بیننده را به زمان وقوع جنگ جهانی اول برده و از شروع نفوذ انگلیس در خاورمیانه و خصوصا کشور ایران پرده برمی دارد .

این شیوه در ساخت مستند های تاریخی بسیار جذاب است و بیننده را تا پایان به دنبال موضوع می کشاند .

در جنگ جهانی اول طرفین جنگ به سه دسته : متحدین- متفقین و بی طرفان تقسیم می گردند . احمد شاه قاجار که تازه تاجگذاری کرده و شاهی جوان و بی تجربه است، اعلام بی طرفی می کند اما آتش جنگ به ایران هم کشیده می شود و انگلیس ها به طمع نفت ایران ازجنوب و روسها از شمال به ایران حمله می کنند و ایران را اشغال می کنند.

فقر و قحطی کشور را فرامی گیرد و گمرک به دست انگلیس می افتد وایران همه جانبه تحریم می گردد.

تا اینجای داستان ، وقایع بطور طبیعی اتفاق می افتند و اثرات ناشی از جنگ و قحطی و …. به چشم می خورند . اما از این لحظه ، فیلمساز با روایت مستندات تاریخی به طور هوشمندانه ای پرده از قراردادی ننگین را برمی دارد . “قرارداد 1919” .

حکومت ایران اقتدار لازم را برای برون رفت از این بحران نداشت .کابینه ها یکی پس از دیگری عوض شدند و همه شکست خوردند و احمدشاه به خارج ازکشور می رود .

در اینجا زمان فیلم به تشکیل کابینه دولت وثوق الدوله درسال 1299 برمی گردد .  

وثوق الدوله که دست نشانده انگلیس است ، به بهانه تعامل با غرب ، مذاکره با نماینده انگلیس را پیشنهاد می دهد و این کار را عملی می سازد . و در این زمان از تاریخ است که قرارداد 1919 منعقد می گردد که سراسر نشانه از نفوذ سیاسی و نظامی به ایران دارد .

نکته ی دیگر زمان خبر  انعقاد معاهده ایران و انگلیس است که رویداد در 17شهریور اتفاق می افتد اما  24 اتشار خبر 24 روز بعد اتفاق می افتد و علت آن ، چانه زنی دونفر از همراهان وثوق الدله برای گرفتن رشوه از نماینده انگلیس بوده است .

و اینجاست که می گویند: ” از ماست که برماست” ! .

اما از طرفی نخبگان و وطن دوستان بی کار ننشسته اند و اعتراضات به این معاهده ننگین، فراگیرمی شود . تعدادی ازشخصیتهای ملی ومذهبی دسگیرمی شوند و به زندان می افتند و وثوق الدوله طرف دولت انگلیس است و از توافق دفاع می کند .

خوشبختانه وثوق الدوله برکنار می شود واین قرارداد توسط مجلس لغو می شود .

پایان شیرینی است اما به قول نویسنده ، آثار استعماری آن تا وقوع انقلاب اسلامی ایران ادامه دارد .

زمان این فیلم بسیار مناسب است . رویدادها بنابر زمان مناسب تقسیم شده اند و کارگردان به اصل موضوع می پردازد و از حاشیه ها و رویدادهایی که به موضوع ربطی ندارند پرهیز می کند .

فیلم 1919 یک مستند تاریخی بسیار خوب است و جای تقدیر دارد .

استفاده از آرشیو های تصویری به خوبی انجام شده است، تدوین فیلم عالی ست اما استفاده گرافیک تصویری ضعیف است ، المانها بی حرکت هستند و فقط روی تصاویر زوم شده است . بهتربود از موشن گرافیک برای بازسازی تصاویر استفاده شود که اثرگزاری بیشتری داشته باشد .

البته این نقص ، تدوین فیلم را زیرسوال نی برد زیرا این شیوه هم جزو تکنیک های گرافیک تصویری ست، انتخاب موسیقی و افکت صدا عالی است .

میکس صدا در جاهایی اشکال دارد . در سکانس هایی از فیلم ، صدای نریتور نامفهوم است و صدای افکت کمی بالاتراز صدای نریتور است که علت آن، فرم گویش نریتور است که صدایی بم دارد .  

در جمع بندی این فیلم ازنظرمحتوا و ساختار ، فیلم خوبی ست و همه ی وطن دوستان باید این فیلم را ببینند .

نویسنده : امیر حسین صارمی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید