خانه یادداشت یادداشتی برای فیلم مستند کیان ایران - مردان نبرد

یادداشتی برای فیلم مستند کیان ایران – مردان نبرد

فیلم مستند (( کیان ایران )) ، داستان بسیجی به نام کیان را روایت می کند که روزگاری نه چندان دور به همراه هم رزمانش علیه ویروس داعش به جهاد برخاسته و امروز در قامت یک نیروی جهادی علیه ویروس منحوس کرونا لباس رزم به تن کرده است . برایش هم فرقی ندارد که جانشین فرمانده گردان عمار باشد یا یک نیروی جهادی ساده در هیئت بنی الزهرا ( س ) ، صف اول خط مقدم باشد یا آخر خط در قصارخانه ، کیان خودش را خادم حضرت ولیعصر ( عج ) و حافظ کیان ایران می داند .

فیلم از سوریه و آغاز خلافت خودخوانده داعش شروع و در قالب یک درام شخصیت محور مسیرش را از خط مقدم تا راه روی بیمارستان طی می کند . هر چند فیلم روایت گر دو وجه متفاوت از جهاد است اما توانسته در قالب یک درام منسجم هر دو وجه را به موازات هم پیش ببرد بی آنکه در منظر مخاطب یکی از وجوه نسبت به وجه دیگر کوچک شمرده شود و این به مصداق قدم زدن لبه تیغ است .

هر چند از منظر من به عنوان یک مخاطب ، هیچ رسانه ای نتوانسته نسبت به حافظان خاک ، جان و مال مردم ایران بطوری که شایسته است ادای دین کند تا شاید مرحمی بر زخم زبان ها باشد ، اما اگر بخواهم درباره مستند (( کیان ایران )) صادقانه صحبت کنم باید بگویم تیم سازنده به خوبی توانسته به موضوع به پردازد و داستان را بطوری روایت کند که مخاطب را تا پایان نگه دارد .

نویسنده به خوبی می دانسته که از چه چیزی باید داستان شروع کند و می خواهد به چه چیزی برسد ، متن به اندازده ای که شایسته است از مولفه های یک داستان دراماتیک برخوردار است تا مخاطب را پس از پایان فیلم به تفکر وادارد . انتخاب صحیح تصاویر آرشیوی و قرار دادن آنها در جای درست و مناسب ، قاب بندی صحیح و و ضبط نماهای متفاوت توسط تیم سازنده علاوه بر ممانعت از یک نواختی فیلم کمک شایانی به جذابیت روایت کرده است . با این که نمی توان از صداقت ملموس سوژه اصلی فیلم ( کیان ) در گفتار و عمل با آن تکه کلام های خودمانیش قافل شد اما بی انصافی است اگر از لحن درست و صدای دلنشین راوی در بیان متن سخن نگوییم که هر دو به یاری داستان آمده اند تا شما را به جایی که میخواهد ببرد . از نظر قالب زمانی هم برای فیلم تایم مناسبی انتخاب شده ، چرا که طول دادن آن بیش از این می توانست ضربه مهلکی به ریتم فیلم وارد کند و همه اینها نشان می دهد که تیمی همراه و هم فکر ، دور از تزویر و ریا در ساخت این اثر مشارکت داشته است که اگر اینطور نبود خروجی آن چنان که شایسته است در نمی آمد .

در پایان با آرزوی سلامتی برای حافظان و خادم کشور عزیزمان در تمام عرصه ها ، شکوفایی روز افزون و نیل به درجات والای انسانی و معرفتی را در سایه الطاف گسترده الهی برای تیم سازنده فیلم از خداوند متعال مسئلت دارم .

نویسنده : محسن صیادیان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید