خانه خانه1-1 گنبد، گلدسته و صدای اذان تنها سهم مسجد در سینما - چند...

گنبد، گلدسته و صدای اذان تنها سهم مسجد در سینما – چند مستند که تصور شما را از مسجد تغییر می دهند

از همان زمانی که دین اسلام دارای حکومت سیاسی و اجتماعی در مدینه النبی شد، مسجد به عنوان مهم‌ترین پایگاه و محل فعالیت های گوناگون، در دین اسلام قرار گرفت، مسجد در صدر اسلام محلی بود برای انجام فعالیت‌های مختلف از جمله مسائل قضایی و حل مشکلات مردم و همچنین پایگاه جهاد و عبادت و آموزش و تربیت.

با وجود گذر زمان بسیار، مساجد همچنان نقش مهمی را در کشورهای مسلمان ایفا می‌کنند. اما با این حال، کارکردهای دیگر مسجد امروزه تا حدی کمرنگ شده اند و همچون گذشته نیستند و فعالیت اصلی مساجد ، امروزه همان مسئله‌ی عبادت و برگزاری نمازهای جماعت است.

البته کارکردهای دیگر مسجد همچنان در بعضی شهرها و روستاها بسیار پررنگ است و در برخی مناطق مسجد به عنوان پایگاه اجتماعی و حل مشکلات مردم و برگزاری کلاس‌های مختلف آموزشی و دینی فعال است .

اما آنچه در این میان نگران کننده به نظر می‌رسد، این است که مسجد نسبت به گذشته در جایگاه کم اهمیت‌تری در بین مردم قرار گرفته و بعضا به مکانی منفعل تبدیل شده و این در حالی است که در صدر اسلام، مسجد پایگاه اصلی اجتماع مردم بوده است و امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی، رسانه ابزاری شده برای تبلیغ و کار در زمینه‌ی دین و سیاست و این مسئله نیز از مسائلی است که کارکرد مسجد در زمینه‌های دیگر را کمرنگ‌تر کرده است.

مساجد حتی در فیلم های سینما و تلویزیون هم صرفا جنبه‌ی نمادین پیدا کرده و ماهیت اصلی خود را از دست داده است، در سينماى غرب، كليسا پناهگاه و مأمن انسان‌ها نشان داده مى‌شود در حالى كه در واقعيت مردم چنين ارتباط قلبى و تنگاتنگى با كليسا ندارند و در مقابل در سينماى ما تصويرى كه از مسجد ارايه مى‌شود گاه مغاير با باورهاى مردم است و مسجد به عنوان مكانى بى‌رمق و بى‌هويت و خنثى كه هيچ نقشى در باورها و تحول درونى آدم‌ها ندارد نشان داده مى‌شود.

اتفاقات بسیاری مهمی در این کشور از مسجد شروع شده است بنابراین نباید تمام آنچه از مسجد نشان داده می‌شود به نماز خواندن در فیلم‌ها خلاصه شود، بسیاری از فیلم‌ها که در آن مسجد تنها در چند سکانس کوچک آن هم برای عبادت گرفته می‌شود و باید سعی کرد از گنجاندن صحنه های شعارگونه پرهیز کرد و نقش پیوندیافته مسجد با درام در فیلم ها تقویت شود.

از مستندهایی که به صورت تخصصی به مسجد و تأثیرگذاری آن در جامعه می پردازند و با نگاهی متفاوت، مسجد را محوریت قرار داده اند می‌توان به مستندهای زیر اشاره کرد .

 «کوچه‌ مقدس» روایت یکی از روحانیون در تهران نو است که عمر خود را در راه خدمت به مردم سپری کرده . این مستند سعی داشته تاثیریک فرد عالم و روحانی را به عنوان عاملی برای تشویق مردم به حضور در مسجد نشان دهد .

مردم این محله که از کودکی حضور این روحانی در محل و مسجد را درک کرده‌اند بخاطر رفتار و شخصیت او به فعالیت و حضور در مسجد علاقه‌مند شده اند و مسجد پایگاه فعالی برای انجام فعالیت های  آن‌ها است .

مستند دیگری که سعی داشته تأثیر فرد بر حضور در مسجد را نشان دهد ، مستند «عطر سیب» است، این مستند درباره‌ی فعالیت های حاج آقا بخشایش پور است که امام جمعه‌ی یکی از روستاهای لردگان هستند، این روحانی سعی دارد تا در کنار مردم به حل مشکلات آن‌ها بپردازد و همچنین مسجد را به عنوان پایگاهی برای حل این مشکلات حفظ کند .

یکی دیگر از مستندها در این زمینه مستندی است با عنوان «مسجد آبی» که در دو قسمت ساخته شده و به مسلمانان ایرانی و خارجی در خارج از ایران پرداخته و فعالیت آن‌ها را در مسجدی دریکی از بهترین محله های شهر فرانکفورت روایت کرده .

این مسجد که «مسجد آبی» نام گرفته ، پایگاهی همه جانبه برای این مسلمانان به شمار می‌رود که تمام فعالیت های مختلف این مسلمانان از انجام کارهای عبادی گرفته تا برگزاری مراسم در ایام مختلف و برگزاری کلاس ها در آنجا انجام می‌شود .

تبدیل شدن مسجد به یک پایگاه تمام عیار که صرفا محلی برای عبادت و برگزاری نمازهای جماعت نباشد نیازمند فرهنگ سازی هایی در این زمینه است که مسجد را به عنوان مکانی فعال برای انجام فعالیت های مختلف قرار دهد .

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید