خانه پرونده گفت و گو با کارگردان مستند لورک / ماجرای رونق یک منطقه...

گفت و گو با کارگردان مستند لورک / ماجرای رونق یک منطقه در اصفهان به خاطر کشف حجاب

سعید قندهاری، از کارگردانانی است که در ارتباط با واقعه گوهرشاد دست به تولید اثر زده است؛ مستندی با عنوان «لِوَرک» درباره کشف حجاب رضاخانی که وی در ارتباط با سوژه آن اینگونه توضیح می دهد: این سوژه توسط دوستان و همکاران فیلمسازم که تحقیقاتی را درباره موضوعات منطقه نجف‌آباد اصفهان انجام می‌دادند در اختیار من قرار گرفت. آنها به من اطلاع دادند خانواده‌ای در این شهر وجود دارد که در زمان رضاخان به دلیل کشف حجاب رضاخانی به فاصله ۴۰ کیلومتری خارج شهر کوچ کرده‌اند. منطقه‌ای که این خانواده به آن کوچ می‌کنند بیابانی بدون آب و علف به نام «لورک» بوده است و آنها در این محل، سکونت می‌کنند اما در کنار سختی‌های فراوانی که وجود داشته است، این منطقه را آباد می‌کنند. امروز هم این منطقه، آباد و مسکونی است و زندگی در آن جریان دارد. 

قندهاری در ادامه با اشاره به اهمیت پرداختن به چنین سوژه‌هایی گفت: قبل از اینکه تصمیم به ساخت مستند «لورک» بگیرم به صورت کامل از ماجرای واقعه مسجد گوهرشاد و کشف حجاب رضاخانی اطلاع داشتم. فکر نمی‌کنم با توجه به اهمیت و بزرگی این رویداد، کسی از آن اطلاع نداشته باشد. در گذشته نیز تحقیقاتی در این زمینه انجام داده بودم و قیام مسجد گوهرشاد موضوع مورد علاقه‌ام بود. در واقع این حرکتی بود که بیش از ۸۰ سال پیش انجام و موجب شد برای نسل بعد از این خانواده، سرنوشتی جدید رقم بخورد. 

قندهاری هم درباره فراموش شدن قیام گوهرشاد در عرصه سینما بیان کرد: عدم توجه مناسب و کافی به این موضوع و کم‌کاری رسانه‌ها درباره آن، یکی از نکاتی است که در پرداخت نامناسب به این موضوع تاریخی موثر است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید