خانه خانه2 در میانه مسیر تحول - گزارش رئیس رسانه ملی از کارنامه خود...

در میانه مسیر تحول – گزارش رئیس رسانه ملی از کارنامه خود در برنامه «صف اول»

به گزارش سایت راه‌نوشت، روز گذشته رییس رسانه ملی در برنامه صف اول حضور یافت و به برخی از مسایل و پرسش‌های مطرح در باب مدیریت رسانه ملی در دوره تحولی جدید پاسخ داد. مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

چرا رسانه ملی در دوره مدیریت شما، شعار هویت‌محوری و عدالت‌گستری را انتخاب کرده است؟

در دوره جدید بنده و همکارانم خودمان را امانت دار همه مردم می‌دانیم، آنتن رسانه ملی امانتی است که مردم در اختیار ما قرار داده اند.  اگر ما شعار دوره تحول را در این دوره جدید «هویت محوری و عدالت گستری» انتخاب کردیم، یکی از دلایلش آسیبی است که به درستی شاید صدا و سیما در برخی از دوره‌ها از آن رنج می‌برد.
هویت اساساً آن چیزی است که فرد را از دیگران متمایز می‌کند، هویت یک مردم، هویت یک ملت یعنی آن چیزی که ملت با آن شناخته می‌شوند، در دوره جدید رسانه ملی وقتی شعار خودمان را هویت محوری قرار دادیم به این معناست که مایی که امانت دار مردم هستیم باید امانت دار و جلوه بخش به هویت مردمی باشیم که رسانه ملی امانت آنهاست در دست ما.

هویت مردم ایران یا ثروت هویتی یا داشته‌های مردم ما شامل چه چیز‌هایی است، هویت فرهنگی، هویت تمدنی، هویت ملی، هویت اسلامی، هویت تاریخی و اعتقادی تمام مجموعه مشخصات و خصوصیت‌های ملت ما هویت ملت ایران را شکل می‌دهد.

ما در دوره جدید شعار، هدف و راهبرد کلانمان را بازگشت به این هویت قرار دادیم، به عبارت دیگر ما در هیچ برنامه‌ای از برنامه‌های تولیدی نباید جنبه‌های مختلف هویتی ملتمان را فراموش کنیم.

به صورت مشخص منظور شما از هویت محوری و عدالت گستری در رسانه ملی چیست؟

وقتی می‌گوییم هویت محوری یعنی توجه به داشته ها، توجه به وجوه تمایز، توجه به خصوصیت‌ها که مردم پرافتخار ما در طول قرن‌ها از آن برخوردار بودند و ظهور و بروز آن در دوره معاصر انقلاب اسلامی بود که همه داشته‌های فرهنگی، تمدنی، اعتقادی، ملی و ویژگی‌های خاص ملت ما در این دوره در آن متجلی شده است.
هویت محوری شعار اساسی و کلیدی ماست که در دوره جدید تمام راهبرد‌ها و سیاست هایمان را بر مبنای آن قرار دادیم.بخش دوم که عدالت گستری است به معنی اینکه حق هر پدیده‌ای به آن پرداخت شود، اساساً عدل یعنی قرار دادن هر چیزی در جای خود، بسیاری از حقوق بودند و هستند که شاید مورد توجه جدی در رسانه ما نبودند و قرار نگرفتند، ما حق فرهنگ، تاریخ، جغرافیا، ظرفیت‌های گسترده و امکانات افتخارآفرینی که در کل کشور ما گسترده است شاید نتوانستیم به درستی ادا کنیم.

گفته می‌شود در تهران صدا و سیما از میدان ونک به بالا را می‌بیند و در دیگرشهر‌ها هم معمولا به کلانشهر‌ها می‌پردازد، پاسخ شما به این انتقاد چیست و در دوره تحول چه اتفاقی قرار است رخ دهد؟

وقتی می‌گوییم می‌خواهیم رسانه عدالت گستر باشیم یعنی تمام این سهم‌ها را ببینیم، ایران تهران نیست و تهران هم میدان ونک به بالا نیست، هدفمان را بر روی این قرار دادیم و راهبرد و سیاست گذاریمان را در حوزه‌های مختلف برنامه سازی گسترش دادن به عدالت در همه عرصه‌ها قرار دادیم.

وقتی به سهم مقاطع تاریخی ملت و فرهنگ و تمدن خودمان مراجعه می‌کنیم می‌بینیم بعضی از فصل‌های تاریخی اساساً نادیده گرفته شدند، ما چقدر از دوره تمدن ساز قرن چهارم هجری آل بویه، دوره صفویه، دوره‌هایی که در تاریخ کشورمان فرهنگ ساز و تمدن ساز بودند، خبر داریم؟ چقدر از شخصیت‌های قله خودمان خبر داریم؟ ما تازه بعد از ۴۲ سال الان دست به کار ساخت سریال سلمان فارسی شدیم، سلمان فارسی که افتخار و فرهنگ و تمدن ماست، حوادث و پدیده‌های مهمی که در دوره معاصر اتفاق افتاده چقدر به آن پرداخته ایم؟ چقدر به دوره انقلاب اسلامی خودمان پرداخته ایم؟ چقدر در مورد شهید رجایی کار کرده ایم. وقتی می‌گوییم عدالت گستری یعنی باید به تمام مقاطع تاریخی، جغرافیا، شخصیت‌های کشور، مقاطع مختلف افتخار آفرین در کشور توجه یکسان داشته باشیم.

ظرف مدتی که دوره تحولی را در سازمان در حال سپری کردن هستیم چه مصداقی را می توانیم عنوان کنیم؟

ظرفیت های بسیار گسترده ای که در کشور پراکنده است، روستاها، شهرهای کوچک، شهرستان های ما که هویت و قوام کوشر ما به مناطق مختلف و رنگین کمان اقوام و فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها در کشور ما، سال گذشته در 22 بهمن وقتی که خبر 14 در خبر با راهپیمایی تراکتوری و راهپیمایی در روستاها شروع کردند خیلی ها تعجب کردند و بعد سوال کردند که امسال در روستاها چه خبر بوده؟ پاسخ ما این بود که 40 سال است که همین خبر در روستاهاست منتهی ما آن را در قاب رسانه نیاورده بودیم، وقتی می گوییم عدالت رسانه ای، بخشی از آن عدالت رسانه ای، بخشی عدالت در توجه به مخاطبین، توجه به ظرفیت های گسترده ای که در کشور وجود دارد و ما از آن غافل هستیم.بنابراین ما دو شعار هویت محوری و عدالت گستری را به عنوان راهبرد اساسی و محور تحولی دوره جدید صدا و سیما ان‌شاءالله پایبند هستیم.

 فکر می کنید ظرف چند ماه سپری شده چقدر به شعار عدالت گستری و هویت محوری توانستید عمل کنید؟

قطعا نتوانستیم توفیق کامل پیدا کنیم این پاسخ کوتاه بنده است، ما کارهای نکرده زیادی داریم وظایف سنگینی که تا به الان نتوانستیم از عهده آن بر بیاییم کم نیست زیاد است، جهت گیری ما در این دوره این بوده که به هویت، مطالبات، مسائل و چالش هایی که مردم با آن روبرو هستیم به گونه ای عادلانه و منصفانه بپردازیم.
وقتی به مشکل، مسئله یا چالشی اشاره می کنیم و به آن در رسانه ملی می پردازیم، قصدمان نشان دادن بن بست و افق تاریک نیست، ما با توجه به رویکرد جدید در حوزه اطلاع رسانی، رویکردمان این است که نشان دهیم در کشور ما بن بستی وجود ندارد، قوانین، راهکارها و اسناد بالادستی فراوانی وجود دارد که نسبت به آنها غفلت شده است که اگر به این اسناد و قوانین و راهکارها توجه شود مشکل روی زمین مانده ای نخواهیم نداشت.

در این مدت سعی کردیم برخی از مسائلی که مربوط به مردم بوده و باید مدت ها قبل به آن توجه می کردیم، به آن توجه کنیم، حق استفاده از ساحل حق مردم بود که سال های سال این حق مغفول مانده بود که رسانه ملی توانست با جدیت و مطالبه این حق مردم را محقق کند.

حق مردم از استفاده از ظرفیت های پزشکی، ظرفیت های اقتصادی که تا به الان مغفول مانده بود با پیگیری های صدا و سیما انجام داد برای واردار کردن بخش های مختلف به استفاده از درگاه ملی مجوزها، استفاده از سامانه هایی که عدالت را برقرار می کند و جلوی امضای طلایی را می گیرد اینها از مثال هایی بود که همکاران ما در سازمان تلاش کردند بتوانند آنها را محقق کنند، نکته ای که وجود دارد این است که ما وارث فرهنگ هستیم چه در رسانه های کشور، رسانه ملی، طبقه نخبگان و چه در عموم جامعه که این فرهنگ و عادت ها باید به مروز زمان تغییر کند.

بعضی از فرایند ها بوده که ما را به این نقطه رسانده، باید این فرهنگ ها و عادت ها تغییر کند که قطعا در کوتاه مدت اتفاق نخواهد افتاد، باید خیلی از ذائقه ها باید عوض شود، خیلی از نگاه ها باید به جایگاه رسانه ها باید عوض شود، خیلی از انتظارات نسبت به رسانه باید در جایگاه خود قرار گیرد، اما قطعا تلاش ما هدف و راهبردمان این است که در این مسیر حرکت کنیم.

با وجود شبکه های اجتماعی، فضای مجازی، شبکه های خانگی، همچنان معتقد هستید که صدا و سیما بیشترین نفوذ را در بین مخاطبان دارد؟

فقط بنده نیستم که اعتقاد داریم به این که ضریب نفوذ صدا و سیما بسیار خوب است بلکه دشمنان هم اعتراف می کنند، ما هر روز و هر شب درمعرض حملات شدید رسانه های معاند هستیم، اگر صدا و سیما ضریب نفوذ و تاثیر نداشته باشد چه دلیلی دارد که انقدر به صدا و سیما توسط رسانه های معاند حمله شود.

انتقادات بسیار ریز و دقیقی که ما روزانه با آن مواجه هستیم، چه از طرف رسانه ها، نخبگان، مردم، افکار عمومی این نشان دهنده این است که صدا و سیما دیده می شود و ضریب نفوذ صد او سیما در افکار عمومی، ضریب نفوذ بالایی است.

به عنوان رئیس سازمان خود شما انتقادات به دستتان می رسد که بررسی کنید؟

ما نیاز به اطلاع پیدا کردن از انتقادات داریم، چرخه ارتباطی اساسا چرخه ای است که از فرستنده پیام شروع به گیرنده و بعد گرفتن بازخورد که این بازخورد می تواند به شکل انتقاد، نقد، پیشنهاد و ملاحظه در اشکال مختلف باشد، اگر این چرخه شکل نگیرد اصلا چرخه ارتباطی شکل نگرفته است.

ما اگر خودمان را به عنوان یک سازمان ارتباطی می دانیم نیاز به نقد، شنیدن انتقادات، شنیدن نکاتی که در مورد عملکرد ما و نتیجه فعالیت های ما بر روی آنتن باید به ما برگردد بنابراین ما نیاز به انتقادات داریم.

آنچه که در فضای رسانه ای کشور وجود دارد ما آن را به عنوان یک فرصت تلقی می کنیم اگر تمام تولید کنندگان محتوایی که در جامعه وجود دارند، در کنار رسانه ملی اعم از فضای رسانه ای یا فضای فرهنگی فعالیت می کنند، محتوای اصیل، فاخر، محتوای رو به جلو تولید کنند در واقع کمک به رسالت صدا وسیما و ما آنها را همکار خودمان می دانیم.بنابراین ما فضای فرهنگی، فعالان فرهنگی، فعالان رسانه ای را در صورتی که نتیجه فعالیتشان تولید محتوای فرهنگی فاخر باشد قطعاً همکار خودمان می دانیم و آنهارا شریک خودمان می دانیم در فعالیت های فرهنگی فاخری که به عده ماست و به عنوان ماموریت به عهده صدا و سیما گذاشته شده است.

صدا و سیما به چند درصد از وظیفه خود عمل کرده؟ موضوع نظارت بر بحث شبکه های خانگی که مورد توجه آحاد جامعه به ویژه خانواده ها است تا چه اندازه محقق شده و چه زمانی به وضعیت مطلوب و مورد پسند جامعه انقلابی ایران می رسد؟

ما در رویکرد تحولیمان در راهبردهای تحولیان در دوره جدید، تحول در محتوا، رویکرد و ساز و کار را الگوی رفتاری و سیاست گذاری خودمان قرار دادیم، یکی از ساز و کارهای تحولی، رفتار قرارگاهی و هم افزایی است که هم می تواند رویکرد باشد و هم به عنوان ساز و کار از آن استفاده شود.

نگاه قرارگاهِ و هم افزایی یعنی اینکه هر آن کسی که می تواند به ما کمک کند و هر فعال، سازمان، نهاد و هر رسانه ای که می تواند در پیشبرد اهداف فرهنگی جامعه همکار ما باشد، ما باید در رسانه ملی را بر روی آن باز کنیم و او را همکار خود بدانیم، از این منظر به عنوان یکی از اهداف تحولی رویکردی و ساز و کاری ما از وجود فعالان فرهنگی در قالب های مختلف در جامعه نه تنها استقبال می کنیم بلکه به آن ها نیاز داریم، ما آنها را مکمل و هم افزای خود می دانیم.

وظیفه صدا و سیما در قانون مشخص شده ما وظیفه مان تنظیم گری صوت و تصویر در فضای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است، این را جزو وظایفی می دانیم که بر اساس قانون بر عهده ما گذاشته شده است ، از نزدیک قانون در قانون بودجه سال 1401 در بندی صریح و روشن به مسئولیت صدا و سیما اشاره شده است.

در رویه قضایی که وجود دارد و صدا وسیما تنظیم گر صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی می دانند ما اساساً نگاهمان به همکاران خود و فعالان فرهنگی در عرصه های مختلف، اعم از سینما، نمایش خانگی، رسانه های مکتوب، فعالان فرهنگی، سازمان های رسانه ای در فضای فرهنگی جامعه، نگاه ظرفیتی و نگاه هم افزایی محوری است.

قطعا و یقینا اگر این ظرفیتها، توانمندی و امکانات و فرصت هایی که در جامعه وجود دارد در کنار همدیگر قرار گیرد حتما به اعتلای فرهنگی جامعه کمک می کند.

اگر جایی ملاحظه کنیم که در صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی جایی خلاف انتظارات مردم، خلاف فرهنگ اصیل، خلاف هنجارهای اخلاقی و بر خلاق آنچه که مردم آن را به عنوان هنجار به ان توجه می کنند بر خلاف این جریان اگر نکته ای را ملاحظه کنیم قطعا در تعامل با فعالان و سکوهای انتشار که به عبارتی پلتفرم قطعا در تعامل با آنها سعی می کنین این اشکالات را برطرف کنیم اما طبیعتاً این تعاملات به نتیجه نرسد ما از ابزارهای قانونی که در اختیارمان است استفاده می کنیم.

بخش بسیار گسترده و عظیمی از فعالان عرصه نمایش خانگی در هم افزایی و تعامل و همکاری با سازمان صدا و سیما به عنوان تنظیم گر قانونی صوت و تصویر در فضای مجازی مشغول فعالیت هستند، ما با انها ارتباط داریم حتی از آنها حمایت می کنیم و حتی می توانیم اگر خودشان تمایل داشته باشند در تولید محتوا مشارکت کنیم و از امکانات صدا و سیما استفاده کنیم برای کمک به اعتلای آنها، شاخص ما برای فعالیت، همکاری، هم افزایی و تعامل، فعالیت در عرصه تولید محتوای فاخر فرهنگی و در حوزه توقعات و انتظارت مردم اصیلمان هستیم.

بازخوردی از رضایتمندی مخاطبان، آیا رضایمتندی حاصل شده آیا متعاقب سند تحولی که برای سازمان در نظر گرفتید پیشرفت کار اتفاق افتاده است؟

مانند بقیه ساز و کارهای تحولی که عرض کردم ما شاید هنوز به میانه راه در سیاست های تحولیمان هم نرسیده ایم، در این مدت 10 ماهی گذشت یک فرصتی را استفاده کردیم برای اسیب شناسی دوره های گذشته از جمله در حوزه اطلاع رسانی و خبر و از دیدگاه های کارشناسان، از نظرات افراد پیشکسوت و متخصص سعی کردیم که استفاده کنیم و بعد با توجه به پیچیدگی هایی که اجرای فرایند های تحولی که سازمان صدا و سیما داشت و دارد تلاش کردیم به گونه ای حرکت کنیم که مرحله به مرحله، قدم به قدم بتوانیم این سیاست ها را اجرا کنیم. این تجربه کوتاه مدت نشان داد که مورد استقبال توسط مردم و هم توسط مسئولین قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید