خانه خانه2 گذری بر مستند «آن شش نفر» - ابوذرهای عصر خمینی

گذری بر مستند «آن شش نفر» – ابوذرهای عصر خمینی

 مستند «آن شش نفر» ساخته محمدعلی یزدان‌پرست روایت بخشی از زندگی تعدادی از نوجوانان انقلابی است که در سال‌های اول دهه 50، در شهر نهاوند یک گروه انقلابی تشکیل دادند و بعد از مدتی در قم توسط نیروهای ساواک دستگیر و بعد از مدتی در دادگاه نظامی محکوم به اعدام می‌شوند و… .

«آن شش نفر» با شروع جذاب، مبهم و سؤال‌برانگیزی که دارد مخاطب را ترغیب به همراهی می‌کند. موضوعی که شاید مورد مشابهی نداشته و به مخاطب، انگیزه ادامه دادن می‌دهد. 

مکمل مناسب تصاویر

استفاده از تصویرسازی‌های نزدیک به چهره شهدا و کاربرد موشن‌گرافیک در بخش‌های مستند و رفت‌و‌برگشت تصاویر با دنیای واقعی، از دیگر نقاط قوت این مستند محسوب می‌شود. با توجه به این‌که سال‌های زیادی از ماجرای مستند می‌گذرد و مستندات تصویری کمی از آن دوره(سال‌هایی که مستند از آن روایت می‌شود) وجود ندارد، استفاده از این روش، یکی از گزینه‌‎های جایگزین، انتخاب مناسب و هوشمندانه کارگردان محسوب می‌شود. دسترسی به آرشیو و مستندات خوبی که از دوره‌های مختلف پیش از انقلاب در مستند از آن استفاده شده، بسیار مناسب بود. وجود چنین اسناد و ایجاد ارتباط بین این محتواها با هم را می‌توان از جمله دیگر موارد مفید برای مستند «آن شش نفر» دانست.

فارغ از برخی موارد در پرداختن به حاشیه‌های موضوع که شاید می‌شد با سرعت بیشتری از آن گذشت و مخاطب احساس خستگی و طولانی شدن مستند می‌کرد، می‌توان گفت که ریتم مستند، دارای سرعتی متناسب با موضوع و روایت آن بود.

پرداخت به همه ابوذرها

شخصیت‌پردازی مناسب و توجه به همه ابعاد شخصیت‌های داستان یکی از نقاط قوت اثر محسوب می‌شود. استفاده از همه ابعاد شخصیت‌ها مانند اعضای خانواده، دوستان و کسانی‌که به‌نحوی در جریان ماجرای گروه بودند، از دیگر موارد دارای اهمیت در مستند «آن شش نفر» است.  این مستند، روایتی است که فارغ از جذابیت موضوعی‌اش، پرداخت مناسبی هم دارد و چیدمان مناسب شخصت‌ها کنار هم قابلیتی است که کارگردان به‌خوبی از آن بهره برده است.

یادداشت فیلم سید مجتبی مومنی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید