خانه دسته‌بندی نشده کنجکاوی برانگیزترین گزینه های سینمای ایران برای چهلمین جشنواره فیلم فجر

کنجکاوی برانگیزترین گزینه های سینمای ایران برای چهلمین جشنواره فیلم فجر

به گزارش راه نوشت، نیمه دوم سال، برای فیلم‌سازان ایران مهم است و نزدیک شدن به روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر، سرعت تولید و تکاپوی رساندن آثار را برای رونمایی در جشنواره فیلم فجر بیشتر می‌کند. در گزارش پیش‌رو نیم‌نگاهی به تولیدات چند ماه آتی سینمای ایران داریم و گزینه‌های کنجکاوی برانگیز سینمای ایران برای جشنواره چهلم را معرفی کردیم.

حاتمی‌کیا و یک نگاه متفاوت به زندگی

شیوع بیماری کرونا، برای همه ما سختی‌های خودش را داشته و دارد. حالا یوسف حاتمی‌کیا در اولین ساخته سینمایی خود به سراغ این موضوع رفته است و مشکلات یک خانواده را در قالب یک طرح داستانی به تصویر کشیده است. این فیلم پربازیگر به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده می‌پردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می‌شوند. ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان مطرح سینما به‌عنوان تهیه‌کننده دراین پروژه سینمایی در کنار پسرش حضور دارد و سرمایه‌گذار «شمش طلا» هم امیرحسین اسدبیگی است.

یوسف حاتمی‌کیا دانش‌آموخته سینما با گرایش تدوین از دانشکده سینما و تئاتر است. او تاکنون کارگردانی تعدادی فیلم مستند و داستانی کوتاه و بلند را به عهده داشته است. از این جمله می‌توان به چشم جنگ، ملاقات شیشه‌ای و بازگشت اشاره کرد.

بهروز شعیبی
بهروز شعیبی

بهروز شعیبی و ساخت فیلم در سکوت خبری

«بهروز شعیبی» به‌تازگی فیلمبرداری پنجمین ساخته خود تحت‌عنوان «بدون قرار قبلی» را در تهران به پایان رساند. فیلمی که در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفت و صابر ابر، مصطفی زمانی و الهام کردا، نقش‌های اصلی آن را بازی می‌کنند. شنیده‌ها از بازی متفاوت کردا در این فیلم سخن می‌گویند. فیلمنامه «بدون قرار قبلی» با الهام از یکی از داستان‌های «مصطفی مستور»، توسط «فرهاد توحیدی» و «مهدی تراب‌بیگی» نوشته شده است.

 

  منیر قیدی و اثری زنانه

منیر قیدی کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی است. او از سال ۱۳۵۷ تاکنون درحال فعالیت بوده است و در زمینه دستیار کارگردانی و منشی صحنه نیز فعالیت داشته است. قیدی را با فیلم «ویلایی‌ها» می‌شناسیم، فیلمی که توانست نظر بسیاری از مخاطبان و منتقدان سینما را به خود جلب کند، حالا او به سراغ ساخت فیلم سینمایی دیگری رفته است. دومین ساخته «منیر قیدی» که قرار بود سال گذشته به پایان برسد، با چند ماه تاخیر، ابتدای امسال به اتمام رسید. «دسته دختران» که در شهرک دفاع مقدس و خرمشهر جلوی دوربین رفته، «محمدرضا منصوری» را در مقام تهیه‌کننده می‌بیند. در ابتدا قرار بود «لیلا حاتمی» نقش اول این فیلم را بازی کند اما این نقش در انتها به «نیکی کریمی» رسید. علاوه‌بر کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی و هدی زین‌العابدین نیز در این فیلم بازی می‌کنند تا «دسته دختران» نیز به مانند «ویلایی‌ها»، یک اثر زنانه باشد. «دسته دختران» با پایان مراحل فنی، آماده نمایش است و نخستین رونمایی از آن در جشنواره فجر امسال خواهد بود.

حسن فتحی

شاید جشنواره فجر امسال بتواند طلسم اکران فیلم سینمایی «مست عشق» حسن فتحی را بشکند، این فیلم برشی از زندگی مولوی و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است که در این اثر هنرمندان به نامی چون شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، پارسا پیروزفر در نقش مولانا و دو هنرمند محبوب ترک، بنسو سورال در نقش مریم و هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون، دختر مولانا به ایفای نقش پرداخته‌اند.

گفتنی است چند ماهی این فیلم درگیر حاشیه‌هایی برای اکران شد و سرمایه‌گذار ترک مشکلاتی را ایجاد کرد اما درنهایت جواد معبودی‌فر، سرکنسول ایران در استانبول چند وقت پیش با اعلام رفع موانع فیلم سینمایی «مست عشق»، گفت: «پس از چندین جلسه نشست و مذاکره تمامی امور مورد اختلاف میان دو شرکت سازنده ایرانی و ترکیه‌ای پروژه سینمایی «مست عشق» با میانجیگری این سرکنسولگری حل و فصل شد و سهام کامل پروژه مذکور به طرف ایرانی واگذار شد.»

  رضا میرکریمی و نگهبان شب

رضا میرکریمی که آخرین بار با فیلم «قصر شیرین» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت به نظر می‌رسد بعد از سه سال قرار است با فیلم «نگهبان شب» راهی این رقابت شود. فیلمی که در ابتدا قرار بود نوید محمدزاده بازیگر اصلی آن باشد، اما با انصراف او محسن کیایی برای حضور در این اثر انتخاب شد. در کنار کیایی تورج الوند، لاله مرزبان و ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد(حضور افتخاری) نیز به ایفای نقش می‌پردازند.

امین زندگانی و روایت عاشورا

شهرت امین زندگانی بیشتر به حضورش در دنیای بازیگری است، اما او حالا به سراغ فیلمسازی رفته و روایتی از عاشورا را انتخاب کرده و مشغول به تولید آن است. او در مورد این اثر می‌گوید: «این فیلم سینمایی بدون هیچ قضاوتی تاریخ را به تصویر کشیده و سعی دارد آدرس درست به مخاطب بدهد. صحنه‌های جنگی «کتاب سرخ» نسبت به دیگر فیلم‌های تاریخی منحصربه‌فرد بوده و همین امر این اثر هنری را برای مخاطبان فهیم خود جذاب‌تر کرده است. این اثر هنری به دنبال کشف و شهود است و سعی دارد ارزش‌های عاشورا را بیش از پیش یادآوری کند. فیلم سینمایی «کتاب سرخ» سعی دارد بگوید عاشورا می‌تواند در هر زمان و برای هرکس پیش بیاید و هرکسی که به دنبال جوانمردی و بیان حقیقت است درواقع عاشورای خود را طی می‌کند.»

در این فیلم سینمایی محمد مصری‌پور به‌عنوان تهیه‌کننده، الیکا عبدالرزاقی، فریبا متخصص و بهار قاسمی به‌عنوان بازیگر به همراه دیگر عوامل و بازیگران سینمای ایران نقش‌آفرینی می‌کنند.

اوج؛ باز هم دفاع مقدس، بازهم اجتماعی

چند سالی است که آثار سینمایی تولیدی سازمان فرهنگی، هنری رسانه‌ای اوج، تبدیل به پدیده‌های جشنواره‌های فجر شده‌اند. شنیده‌ها حاکی از این است که سه اثر سینمایی با حمایت و سرمایه‌گذاری این سازمان فرهنگی درحال تولید است که در جشنواره فیلم فجر رونمایی می‌شود. البته هنوز اسامی کارگردان‌های این آثار اعلام نشده است اما گفته می‌شود که این آثار سینمایی در ژانرهای دفاع مقدس و اجتماعی هستند. باید دید که این سازمان امسال با کدام کارگردان‌ها برای ساخت آثارش به توافق رسیده است.

حوزه هنری و بازگشت توفانی به سینما

حوزه هنری از سال ۶۰ وارد چرخه فیلمسازی ایران شد و نامش از آن زمان همواره به‌عنوان رقیب اصلی بنیاد سینمایی فارابی و به‌طور کل بخش دولتی سینما مطرح بوده است. حوزه هنری سابقه درخشانی در جریان فلیمسازی بعد از انقلاب داشته است تا اینکه چند سالی از گردونه فیلمسازی خارج شد تا حدی که به سختی می‌شود یک یا حتی چند نفر را به‌خصوص در دوره‌های متاخر، نمادی از سبک و سیاق و جهت‌گیری‌های کلی حوزه هنری برای فیلمسازی نام برد.

با این حال شنیده می‌شود که حوزه هنری رویکرد جدیدی را برای بخش سینمایی خود درنظر گرفته است و پیش‌بینی می‌شود که در جشنواره چهلم فیلم فجر، حداقل سه اثر سینمایی را برای حضور در جشنواره آماده کند. ژانر این فیلم‌ها در حوزه دفاع مقدس و موضوعات ملتهب اجتماعی خواهد بود.

البته احتمالا به این لیست باید فیلم های جنگ جهانی سوم اثر هومن سیدی، قهرمان اثر اصغر فرهادی، برادران لیلا اثر سعید روستایی، میهمانی از کارائیب اثر بهزاد فراهانی،خائن‌کشی اثر مسعود کیمیایی و تفریق اثر مانی حقیقی را هم اضافه کرد.

منبع:فرهیختگان

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید