خانه خانه1-1 از راز محبوبیت «کلی» تا صعود به «اورست» در کولاک و درخشش...

از راز محبوبیت «کلی» تا صعود به «اورست» در کولاک و درخشش افسانه‌ای «پله» / ژانر ورزشی؛ جذاب و پرطرفدار

به گزارش راه‌نوشت، ورزش برای برخی شغل است و برای بعضی بازی و تفریح، برخی شادابی جسمی یا روحی را با آن جستجو می‌کنند و بعضی با پیگیری مسابقات آن سرگرم می‌شوند. شاید کسی را نتوان یافت که جزء هیچ‌کدام از این دسته‌ها نباشد و این نمایانگر جذابیت و همه‌پسندی ورزش است.

عام‌پسندی ورزش به سینما هم سرایت کرده و ژانر ورزشی در سینما پرطرفدار است. ژانری که در ایران تقریبا محجور مانده و معمولا سازندگان فیلم سراغی از آن نمی‌گیرند. در صورتی که می تواند فرصت خوبی برای جلب نظر مخاطبان به سینما باشد.

در سینمای جهان اما اوضاع متفاوت است و سینماگران تلاش کرده‌اند دوربین خود را از گستردگی این موضوع که انواع ورزش‌ها، قهرمانان، مسابقات، حوادث واقعی و حواشی زیادی را دربرمی‌گیرد، بهره‌مند سازند.

در ادامه به مناسبت آغاز هفته‌ی تربیت بدنی بر آن شدیم تا چند فیلم سینمایی و مستند فاخر ژانر ورزشی را به شما معرفی کنیم. جهت تماشای این آثار می‌توانید به نشانی Ammaryar.ir مراجعه کنید.

بازی پول

فیلم سینمایی «بازی پول» محصول سال 2011، یک روایت واقعی از بیلی بین مدیر ناموفق یک تیم بیسبال است.

فیلم بازی پول

تیم بیلی بین نتایج بسیار ضعیفی را کسب کرده‌است و دو تن از بهترین بازیکنان خود را به خاطر همین مشکلات از دست می‌دهد؛ به خاطر همین موضوع تیم اوکلند اتلتیک در آستانه فروپاشی قرار گرفته‌است.

اما بیلی بین که در سن جوانی با یک اشتباه ورزش بیسبال را انتخاب کرده‌ است راه بازگشتی را نمی‌بیند و تصمیم می‌گیرد نهایت سعی و تلاش خود را به کار گیرد تا بتواند تیمش را از بحران نجات دهد!

او با کمک فردی به نام پیتر براند دست به اقدام عجیبی می‌زند و براساس یک سری معادله‌های ریاضی برخی از بازیکنان را به خدمت می‌گیرد تا اینکه به خاطر همین تصمیم رفته رفته تیم نتایج بهتری می‌گیرد و موفقیتی تاریخی را رقم می‌زند.

ضربه مغزی

فیلم ضربه مغزی

فیلم «ضربه مغزی»، روایتی است درباره تلاش‌ها و تحقیقات چند ساله دکتر بنت اومالو (ویل اسمیت) درباره خطرات بازی فوتبال آمریکایی که اکثراً سر بازیکنان را هدف قرار داده است.

برخوردهای شدیدی که در حین بازی به سر بازیکنان وارد می‌شود و به مرور زمان باعث آسیب‌های جدی می‌شود که حتی ممکن است مرگ را نیز در بر داشته باشد.

دکتر بنت کارش را به طور جدی از سال ۲۰۰۲ آغاز کرد که در نهایت توانست بیماری جدیدی به نام سی تی ایدر را بین بازیکنان ان اف ال کشف کند.

در ادامه اما مسئولان فدراسیون این پژوهش‌ها را تهدیدی برای درآمدزایی‌شان می‌دانستند؛ بنابراین …

اورست 2015

فیلم سینمایی «اورست ۲۰۱۵» به کارگردانی بالتاسار کورماکور؛

در صبح روز 10 می 1996 کوهنوردان از دو هیئت اعزامی، حرکت نهایی خود را برای صعود به بام دنیا یعنی اورست آغاز می‌کنند.

در ادامه با اتفاقی کوچک، چنان کولاک شدیدی شروع می‌شود که تاکنون انسان با آن مواجه نشده بود.

کوهنوردان باید تا رسیدن تیم نجات دوام بیاورند و در برابر سرمای شدید و باد تند، از خود مقاومت نشان دهند اما …

دونی: داستان ناگفته

فیلم سینمایی «دونی: داستان ناگفته»، درباره جوانی به نام ام.اس. دونی می‌باشد که اوایل مسئول فروش بلیت مسابقات کریکت بود و بعدها با انگیزه گرفتن از دوستان، آشنایان و مربیانش وارد این ورزش شده و تبدیل به کاپیتان تیم ملی کریکت هند می‌شود …

پله؛ تولد یک افسانه

مستند «پله؛ تولد یک افسانه»، زندگی‌نامه اسطوره فوتبال جهان یعنی پله را به تصویر می‌کشد که چگونه از محله‌های فقیرنشین سائوپائولو، به ستاره ‌ای ۱۷ ساله تبدیل شد که برزیل را برای اولین ‌بار با مربی‌گری ویسنته فیولا، قهرمان جام جهانی (۱۹۵۸) کرد.

پله در دوران حرفه‌ای و درخشش خود در فوتبال، چهار بار با تیم ملی برزیل به جام حهانی صعود کرد و توانست ۳ بار جام طلایی قهرمانی را بالای سر ببرد.

این فیلم، هم‌چنین بر روابط او و پدرش تمرکز دارد و از بازی تلخ برزیل و اروگوئه در فینال جام جهای 1950 نیز سخن می‌گوید.

رادیو

فیلم سینمایی «رادیو» به کارگردانی مایکل تولین، داستان یک مربی تیم فوتبال دبیرستان بنام «هارولد» است که با پسری بنام «رادیو» آشنا می‌شود که دارای مشکلات روحی و روانی می‌باشد. هارولد او را زیر پر و بال خودش می‌گیرد …

طلا 2018

 فیلم سینمایی «طلا ۲۰۱۸»؛ ماجراهای فیلم در سال ۱۹۴۸ می‌گذرد و داستان کسب اولین مدال هندوستان در المپیک پس از استقلال از انگلیس را روایت می‌کند.

من علی هستم

مستند «من علی هستم»، ساخته‌ی کلر لوینز، روایتگر زندگی یکی از اسطوره‌های بوکس آمریکا به نام محمدعلی کلی می باشد.

خانواده و روابطش با دیگران و همچنین زندگی ورزشی این بوکسور از جمله مواردیست که در این مستند به تصویر کشیده شده است.

نویسنده: راضیه یگانه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید