خانه خانه1-2 چگونه می‌توان در اوج بدهکاری طلبکار بود؟ / مستند «مجمع عقلا» ؛...

چگونه می‌توان در اوج بدهکاری طلبکار بود؟ / مستند «مجمع عقلا» ؛ روایتی از شکست کسانی که سال ها خود را عقل کل می دانستند / نقدی بر مستند مجمع عقلا

به گزارش سایت راه نوشت، تاریخ پر افت و خیز ایران اسلامی آن قدر فراز و نشیب داشته و آن‌قدر سریع ورق می‌خورد که شاید اگر بخواهیم به چند سال قبل برگردیم گویی بیش از زمان واقعی خود باید به عقب برگردیم تا یادمان بیاید چه شده و چه بر سر ما و مملکت آمده.

 کمتر از 40 سال از پایان جنگ تحمیلی گذشته است اما گویی بیش از این حرف ها از جنگ می گذرد، قطعنامه و جام زهر و حتی پس از آن را آن چنان که باید و به وضوح و به اصطلاح به صورت HD در یاد و خاطر نداریم.

«مجمع عقلا» مستندی 50 دقیقه‌ای از سید مهدی دزفولی است که به سراغ مجمعی نیمه مرئی در سال های نخست انقلاب رفته و تلاش دارد تا به کمک پژوهش و مصاحبه هایی که گرفته، خط و ربط اتفاقات روزهای نخست انقلاب از قطع نامه و مذاکرت گرفته تا توافق هایی که پس از آن حاصل شد را پیدا کند و گریزی هم به آشوب های خیابانی این سال ها بزند و منشأ آن ها را به از پسِ پشت پرده مجمعی به نام مجمع عقلا به مخاطب نشان دهد.

مجمع عقلا

مجمع عقلا نام گروهي است که همانطور که از نامش پیداست خود را عقلای قوم می دانستند که اعضای آن گروهی از نمایندگان دومین مجلس شورای اسلامی بودند که با ابتکاری اشخاصي چون دكتر حسن روحاني تلاش داشتند تا جنگ تحمیلی را به پایان برسانند.

مستند در گذاره هایی که مطرح می کند در سطح باقی می ماند و نمی تواند مخاطب جستجوگر خود را اقناع کند!!!

این که مجمع عقلا دقیقا از چه افرادی تشکیل می شد و چه کسانی در رأس آن تصمیم‌گیر بودند و چگونه شد که توانستند نظر خود را به امام برای قبول قطع‌نامه تحمیل کنند سؤالاتی است که مستند به خوبی نمی تواند پاسخی به آن بدهد.

کارگردان شاید می توانست با استفاده از آرشیو های بکر تر و تازه تر و جای گذاری حساب شده در مستند، اثری را به تولید می رساند که مخاطب را بیش از پیش راضی کند.

مستند «مجمع عقلا» تلاش دارد تا نشان دهد که مجمع عقلا چگونه در این سال ها کشور را تا لبه پرتگاه اقتصادی و گسست فرهنگی و اجتماعی برده و این روزها در قامت منتقد وضعی که خودشان به وجود آورده اند در آمده و طلبکار هستند.

جمله معروفی در عالم سیاست وجود دارد که می گوید «انقلاب فرزندان خود را می‌بلعد.»، همان گونه که از این جمله پیداست یعنی یک انقلاب پس از به ثمر نشستن از خط و ربط مدعیان انقلابی اش فاصله می گیرد و به نوعی بزرگانش را سرنگون می کند.

مجمع عقلا تا حدودی تبلور این نظریه سیاسی است که چگونه انقلاب تا آستانه بلعیدن فرزندانش می رود اما خب ساختار مردم سالاری و ولایت فقیه در جامعه اسلامی مانع آن می شود و چگونه این مسئله می توان با نادانی عقلایی که خود را عقل کل در همه امور می پندارند به ضرر کشور تمام شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید