خانه خانه1-3 چگونه فیلم‌نامه نویسی را شروع کنیم؟ - درس ششم:ترفندهایی برای ارتقاء قلم...

چگونه فیلم‌نامه نویسی را شروع کنیم؟ – درس ششم:ترفندهایی برای ارتقاء قلم یک نویسنده

به گزارش راه‌نوشت، جلیل سامان را معمولا با سه‌گانه‌ی تاریخی ارمغان تاریکی، پروانه و نفس می‌شناسند؛ نویسنده و کارگردانی که این اواخر از او سریال زیرخاکی روانه آنتن شده است.

جلیل سامان که در آثارش فیلم‌نامه‌نویسی را هم انجام می‌دهد، در جلسات آموزش فیلم‌نامه‌نویسی که در مدرسه سینمایی عمار برگزار شده به نکات مهمی در رابطه با دنیای نوشتن می‌پردازد که در این مطلب به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

شما علاقه‌مندان می‌توانید جهت تهیه فایل‌های آموزش فیلم‌نامه‌نویسی جلیل سامان به سایت عماریار مراجعه کنید.

درس ششم: ترفندهایی برای ارتقاء قلم یک نویسنده

برای نویسندگی بهتر می‌توانید چند تمرین انجام دهید:

یک عکس را که دوست دارید و روی شما تاثیر می‌گذارد را انتخاب کنید و  داستان آن را بنویسید.

باید طوری در مورد عکس بنویسید که نگاه ما به آن عکس عمیق‌تر بشود. یعنی اگر کسی عکس را قبل و بعد از خواندن نوشته‌ی شما ببیند، نگاهش متفاوت شده باشد و  بعضی موضوعاتی که به آن‌ها فکر نمی‌کرده برایش جالب بشوند.

تمرین بعد گزارش‌نویسی است. به این صورت که در یک جای بخصوص مثل پارک، مترو و … بنشینید و مشاهدات خود را بنویسید. سعی کنید مهم‌ترین چیزهایی که می‌بینید و جزئیات جالب توجهشان را بنویسید.

در گزارش نویسی مثل یک فیلمساز به اطراف نگاه نکنید. مثل یک انسان نگاه کنید. ببینید چه چیزی شما را درگیر می‌کند. اگر خوب ببینید، موضوع نوشته‌هایتان را در اطراف  خودتان پیدا می‌کنید.

در گزارش‌نویسی هدف دریافت کردن است، وقتی می‌خواهید دریافت کنید باید تخیلتان را به راه بیندازید. اگر ذهنتان درگیر شود، تخیلتان را فعال کرده‌اید و تخیلِ فعال همان چیزی است که به شدت به آن نیاز دارید. بهترین راه تخیل کردن این است که  شما در اجتماع و در فضایی که آدم‌های زیاد یا جذابی هستند باشید. رفتار آن‌ها را ببینید و بعد تخیل کنید.

ما معمولا عادت داریم علت‌ها و معلول‌ها را پیدا کنیم و به هم ربط بدهیم. سعی می‌کنیم  تنش موجود را بیشتر کنیم، موقعیت را سخت‌تر کنیم، تا دراماتیک‌تر بشود.

مثلا تصور کنید در گزارشی که از پارک نوشتید، در یک موقعیت از آن، ناگهان باران بیاید. افراد حاضر در پارک چه می‌کنند؟ اگر برف بیاید چی؟

تمرین سوم این است که یکی از شخصیت‌های جذاب اطرافتان را انتخاب  کنید و ویژگی‌های او را بنویسید. هم ویژگی‌های ظاهری و هم رفتاری.

بنابراین موقعیت‌های زیادی در زندگی برای شما وجود دارد که نویسنده‌تر بشوید. این تمرین‌ها را انجام بدهید. حتما بنویسید. خاطره‌نویسی باید برایتان عادت بشود. گزارش‌نویسی باید برای شما عادت بشود. این‌ها را آرشیو کنید. بعدا در نویسندگی به دردتان می‌خورد.

درس قبلی از این سیر:

چگونه فیلم‌نامه نویسی را شروع کنیم؟ / درس پنجم: انسان‌شناسی به چه کار فیلم‌نامه‌نویس می‌آید؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید