جلیل سامان نویسنده و کارگردانی است که بسیاری او را با سه گانه تاریخی ارمغان تاریکی، پروانه و نفس به خاطر دارند و از او این اواخر نیز سریال زیر خاکی روانه آنتن شده است.
جلیل سامان که در آثارش در مقام فیلمنامه نویس نیز حضور داشته در جلسات فیلمنامه نویسی که در مدرسه سینمایی عمار برگزار شده به نکاتی مهم در رابطه با دنیای نوشتن می پردازد که سعی می کنیم به برخی از آن ها بپردازیم.
شما علاقه مندان جهت تهیه فایل های آموزش فیلمنامه نویسی جلیل سامان به سایت عماریار مراجعه کنید.
برای یادگیری فیلمنامهنویسی به ابزارهای مختلفی نیازداریم.
کتاب، مطالعه، تمرین و ممارست فراوان، آشنایی با مباحث عملی و نظری فیلمنامهنویسی و … .
این ابزارها مانند ستاره دنبالهدار به هم متصل هستند وتأثیری مستقیم بر روشنایی یا تاریکی راه دارند؛ راهی طولانی در دل شب.
اما میشود در پایان راه به کهکشانی زیبا رسید.
مطالعه یک ابزار مهم در آموزش فیلمنامهنویسی است.
در بین کتابهای مختلف آموزشی، کتاب «داستان» رابرت مککی میتواند یک کتاب پایه باشد.
مطالعه این کتاب برای فیلمنامهنویس امری ضروری و واجب است.
یکی دیگر از این ابزارها تمرین است؛ تمرین نوشتن.
سعی کنید هرروز هفته را به تمرین اختصاص دهید و فقط جمعهها را استراحت کنید. برای تمرین میتوانید از گزارشنویسی، مشاهدهنویسی و خاطرهنویسی شروع کنید.
اماکن عمومی میتوانند ایدههای خوبی برای نوشتن به شما بدهند.
از دیگر مهارتهای نوشتن تایپ کردن میباشد.
سعی کنید همزمان با فکر کردن تایپ کنید؛ مانند زمانی که به راحتی راه میروید و فکر میکنید.
آموزش فیلمنامهنویسی به دو مرحله تقسیم میشود. مباحث عملی فیلمنامه و مباحث نظری.
از آنجایی که یکی از عناصر فیلمنامه نویسی، اهمیت تجزیه و تخیل و درک قواعد کار است، اول با مباحث نظری فیلمنامه آشنا میشویم …