به گزارش راهنوشت، جلیل سامان را معمولا با سهگانهی تاریخی ارمغان تاریکی، پروانه و نفس میشناسند؛ نویسنده و کارگردانی که این اواخر از او سریال زیرخاکی روانه آنتن شده است.
جلیل سامان که در آثارش فیلمنامهنویسی را هم انجام میدهد، در جلسات آموزش فیلمنامهنویسی که در مدرسه سینمایی عمار برگزار شده به نکات مهمی در رابطه با دنیای نوشتن میپردازد که در این مطلب به برخی از آنها میپردازیم.
شما علاقهمندان میتوانید جهت تهیه فایلهای آموزش فیلمنامهنویسی جلیل سامان به سایت عماریار مراجعه کنید.
درس دهم: برای خلق یک قهرمان جذاب، به این 8 شاخص توجه کنید
برای این که شخصیت اصلی داستانمان خوب از آب دربیاید، باید چند ویژگی را برای آن خلق کنیم:
شخصیت اصلی فیلمنامهی ما باید یک آدم قدرتمند و بااراده باشد تا بتواند به سوی هدفش برود و آن را دنبال کند.
قهرمان باید یک نیاز داشته باشد؛ یک چیزی را بخواهد یا یک چیزی را نخواهد، از یک چیزی بگریزد یا بخواهد به چیزی برسد. این هدف و آرزو خودآگاه است.
قهرمان میتواند صفاتی متناقض با نیازش هم داشته باشد. صفتهای متناقض شخصیتها را جذابتر میکنند؛ البته در صورتی که منطق خودشان را داشته باشند.
قهرمان باید فرصت و شانس برای رسیدن به هدفش داشته باشد.
ما باید حس کنیم که قهرمان برای رسیدن به هدف خودش تا آخرین حد تلاش بشر مقاومت میکند. توان بشر تا کجاست؟ تا مرگش.
شخصیت اصلی باید از یک قطب به قطب دیگر سیر کند. تحول بنیادین داشته باشد. مثلا از شجاعت به ترس، از ترس به شجاعت، از گناه به معصومیت، از عشق به انزجار.
قهرمان باید همدلیبرانگیز باشد. یعنی مخاطب بتواند با او همذاتپنداری کند و او را بفهمد. مثل کسی که دارد سرما یا گرسنگی میکشد یا تحقیر میشود و ما میتوانیم با او همذاتپنداری کنیم و میفهمیمش.
شخصیت میتواند همدلیبرانگیز باشد ولی دوستداشتنی نباشد. یعنی کار یا هدف یا خود شخصیت را ممکن است دوست نداشته باشید اما او را درک میکنید و دوست دارید موفق بشود. همدلیبرانگیز بودن مهم هست حتی اگر شخصیتتان دوستداشتنی نباشد.
به عنوان تمرین میتوانید چند فیلم ببینید و دقت کنید که چهطور این ویژگیها را برای شخصیت اصلی آن ایجاد کردهاند.
درس قبلی از این سیر:
چگونه فیلمنامه نویسی را شروع کنیم؟ – درس نهم: نکاتی که در آغاز نگارش فیلمنامه بهتر است بدانیم