خانه گفت و گو پیوند مفاهیم والای مدافعان حرم و مدافعان سلامت در مستند کیان ایرانی...

پیوند مفاهیم والای مدافعان حرم و مدافعان سلامت در مستند کیان ایرانی / گفت و گو با کارگردان مستند

اشاره : سال1392 داعش مانند ویروسی منحوس با حمایت‎‌های اسرائیل و آمریکا در تمام جهان سرایت کرد. مردانی از جای جای کشورهای مسلمان به پا خواستند و به حکومت این ویروس منحوس پایان دادند.

کیان یکی از این مردان است که با نشانه‌های جانبازی به ایران بازگشت. او بعد از مبارزه با داعش در عملیات جدیدی با ابعاد متفاوت قرار گرفت. حالا او در میدان مبارزه با ویروس کرونا داوطلبانه در ضدعفونی شهر و خدمات‌رسانی به بیماران در بیمارستان ایفای نقش می‌کند.

مستند کیان ایران روایت یکی از رزمندگانی است که در سنگر دفاع از حرم و پس از آن در سنگر دفاع از سلامت به دفاع از جان مردم پرداخت.

احمد اخباری، کارگردان مستند کیان ایرانی، در گفت و گو با سایت راه نوشت، با اشاره به ساخت مستندی متفاوت با موضوع کرونا اظهار داشت: بنده تا اردیبهشت ماه 99 در معاونت گروه مستند روایت فتح مشغول و از ابتدای جریان کرونا نیز در گیر سوژه‌های مختلف با موضوع کرونا بودیم و با توجه به سوژه‌های مختلفی که پیش می‌آمد، می دانستیم کارها و مستندهای مربوط به کرونا در چه فضایی در حال انجام است.

وی با اشاره به قصه مستند کیان ایران خاطرنشان کرد: این مستند قصه مدافع حرمی است که از جبهه مقاومت به سوریه باز می گردد و به محض بازگشتن و بررسی اوضاع کرونا در کشور شروع به جمع آوری تیمی جهت کمک رسانی و ضد عفونی کردن معابر عمومی ونیز سرویس دهی و خدمات به بیماران در بیمارستان می کند.

اخباری به مسیر آشنایی خود و سوژه مستند کیان ایران اشاره کرد و افزود: از آن جایی که با دوستان مدافع حرم در ارتباط هستیم و این دوستان جلوی چشم ما بودند و اتفاقات کرونایی هم جلوی چشم ما بود، سعی کردیم تا مفاهیم والا و ارزشمند هر دو جبهه که همان مفاهیمی نظیر ایثار و از خود گذشتگی است را به تصویر بکشیم.

کارگردان مستند کیان ایرانی در ادامه تصریح کرد: فضاهای کرونایی را که در رسانه ها می دیدم در ذهنم ما به اذاهایی برایش می ساختم تا این فضاهای همدلی و کمک کردن را به تصویر بکشیم.

وی با بیان این که ضبط و مستند کردن این چنین روایت هایی بسیار مهم و اثرگذار برای نسل آینده است، اظهار داشت: بسیاری از روایت های دفاع مقدس بوده که به دلیل عدم مستندسازی از آن ها تنها سینه به سینه نقل می شوند و شاید هم به مرور زمان از بین روند.

اخباری با اشاره به یک و ماه نیم پیش تولید و حدود یک ماه تولید مستند کیان ایرانی اظهار داشت: با توجه به این که در ابتدای کرونا قرار داشتیم و هماهنگی در خصوص اهمیت ضبط فداکاری ها و رشادت هایی که در این مسیر صورت می گرفت و هماهنگی با بیمارستان نیز قدری سخت پروسه تولیدمان با مشکلاتی مواجه می شد که بحمدالله برطرف شد.

وی به اهداف خود جهت تولید این مستند اشاره کرد و افزود: هنگام شیوع ویروس کرونا این مسئله برای خود ما به وجود آمد که الآن خط مقدم برای مستندسازی کجاست و در این مسیر هم در معرض سؤال بودیم که اکنون که در کشورمان چنین مشکلی پیش آمده و افرادی هم در خط مقدم در حال مبارزه هستند ما چه باید بکنیم و بنده هم سعی کردم با کنار هم قرار دادن دو موضوع مدافعان حرم و مدافعان سلامت به اهمیت هر دو جبهه و این که باید در هر جبهه یک عده پای کار بیایند و مبارزه کنند اشاره کنم.

کارگردان مستند کیان ایرانی در پایان تصریح کرد: جشنواره عمار پتانسیل خوبی است تا فضای کار برای کسانی که در مسیر رشد پیشرفت هستند باز شود؛ چرا که در بسیاری از فضاها و جشنواره‌ها دیگر شرایطی از جمله باندبازی و دست گذاشتن روی یک سری موضوع اولویت دارد و جشنواره عمار می‌تواند در زمینه این خط شکنی‌ها مثمر ثمر باشد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید