خانه دسته‌بندی نشده پرش بلند؛ عملیاتی که می توانست تاریخ را عوض کند / اتفاقاتی...

پرش بلند؛ عملیاتی که می توانست تاریخ را عوض کند / اتفاقاتی که نیفتادند

تاریخ را که ورق می زنیم پر است از اتفاقاتی که در آستانه رخداد بودند اما به سرانجام نرسیدند.

منقول است که مادر صدام قرار بوده که صدام حسین را سقط کند اما در لحظات آخر از تصمیم‌اش منصرف شده یا این که مسی اسطوره دنیای فوتبال چندباری خواسته که فوتبال را کنار بگذارد اما باز پا به توپ شده و به مستطیل سبز برگشته.

یکی دیگر از اتفاقات مهمی که اگر به وقوع می پیوست تأثیر بسزایی در روند حرکت تاریخ داشت اما به سرانجام نرسید عملیات «پرش بلند» بود، عملیاتی که قرار بود در زمان گردهمایی سران متفقین در تهران به وقوع بپیوندد و به یکی از مهم‌ترین و سری‌ترین عملیات‌های نیروهای متحدین علیه متفقین در تهران تبدیل شد.

عطا پناهی در تازه ترین مستند خود که به نام همان عملیات یعنی «پرش بلند» نامگذاری شده به بازسازی این رویداد توسط یک خبرنگار آمریکایی به نام «لاسلو هاواس» پرداخته و جزئیات ناگفته‌ای را برای مخاطب بازگو می کند.

در طول این عملیات هیتلر وقتی از جلسه سران سه کشور متفقین در تهران خبر دار می شود تصمیمی مهم برای بزرگترین عملیات تروریستی می گیرد.

هیتلر گروهی از خبره ترین افرادش را به خط می کند تا سران 3 کشور متفقین را که در تهران قرار بود جلسه بگذارند را تحت عنوان عملیاتی به نام پرش بلند ترور کند.

مستند پرش بلند بر اساس واقعیت هایی از این عملیات ساخته شده است، واقعیتی که در این سال ها دو طرف جنگ سعی داشته اند تا ناگفته باقی بماند و جزئیات آن رسانه ای نشود.

اگر علاقه مند به اطلاع از شرایط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران در دوران پهلوی دوم و تاثیر جنگ جهانی بر شرایط ایران را نیز دارید این مستند به شما کمک می کند.

گفتنی است منوچهر زنده‌دل، ناهید مسلمی، مهدی علیپور، غزال قربانی، آرش ورنیک، مهراد ماکویی، رحمان آذری، بهروز سرو علیشاهی، رضا سلیمانی، حسین پاینده، پرنیان پزشک پور، مهدی ولی‌زاده، آیدا مردی، سعید پارسا، آرین صفایی و بهنام علیوند از جمله بازیگران این مستند داستانی هستند. این مستند به تهیه‌کنندگی حسین افشار در سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شده است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید