خانه خانه1-1 وحید جلیلی: فروش میلیاردی فیلم منصور در شهرهای فاقد سینما نشان از...

وحید جلیلی: فروش میلیاردی فیلم منصور در شهرهای فاقد سینما نشان از ظرفیت بالقوه سازمان تماشا دارد/ مشکل اصلی کمبود تماشاگر در سینمای ایران چیست؟

به گزارش راه‌نوشت، وحید جلیلی ، در نشست مجازی با جمعی از منتقدان سینما و تلویزیون، با اشاره به فروش 1 میلیاردی فیلم منصور و مخاطب 82 هزار نفری این فیلم در شهرهای فاقد سینما، گفت: قطعاً میلیون‌ها نفر دیگر مشابه این افراد از لحاظ مالی و طبقه اجتماعی و نوع افکار و اعتقادات وجود دارند، با این تفاوت که برای این 82 هزار نفر امکان تماشای این فیلم فراهم شده است.

وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که همان کاری که برای این 82 هزار نفر صورت گرفته و به آن‌ها انگیزه داده و به مخاطبین بالفعل فیلم اضافه کرده، می‌تواند برای میلیون‌ها نفر دیگر هم انجام بشود.

معادلات سینمای ایران نیازمند تغییر

جلیلی با اشاره به اینکه جمعیت سینمارو حرفه‌ای در کشور کمتر از سه میلیون نفر است گفت: مشکل اصلی کمبود تماشاگر سینما در ایران، مشکل مالی نیست؛ بلکه خیلی از اقشار یا عادت نکرده‌اند فیلم را دسته‌جمعی تماشا کنند یا این که ذائقه‌شان با آن سینماروهای بالفعل فرق دارد و با سینمای فعلی احساس قرابت نمی‌کنند.

وی در ادامه گفت: اگر بتوان به تعداد همان 3 میلیون نفری که مخاطب فعلی سینمای کشور هستند، مخاطب جدید وارد معادلات سینمای ایران کنیم، میدان به کلی متحول خواهد شد و به مرور سازمان تماشای سینمای انقلاب تقویت خواهد شد و سازمان تولید را هم می‌توان به تبع آن فعال کرد.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که کار دیگری هم باید در میدان رسانه صورت بگیرد افزود: کسانی که رسانه دارند یا می‌توانند قلم بزنند باید از فرصت اکران فیلم منصور استفاده کرده و هم برای فیلم منصور و هم برای کلیت سینمای انقلاب اسلامی مضمون‌پردازی کنند.

تفاوت نقد سینما با نقد فیلم

وی با اشاره به این که نقد سینما با نقد فیلم متفاوت است گفت: نقد فیلم یعنی این که ما فیلمی را براساس استانداردهای فیلمسازی بررسی بکنیم که خوب هست یا نه. ولی چیزی که جای آن در فضای پیرامونی سینمای ایران خالی است نقد سینماست. نقد سینما یعنی این که وقتی شما می‌خواهید فیلم منصور را ببینید فقط به خود فیلم نگاه نکنید بلکه به نسبتش با مجموعه‌ سینمای ایران فکر کنید.

جلیلی در ادامه تصریح کرد: در سال حدود 100 فیلم در ایران ساخته می شود. ممکن هست همه این 100 فیلم تک تک خوب و ارزشمند باشند ولی سینمای بدی باشد، زمانی که شما 100 تا فیلم داری و همه مثلا در ژانر اجتماعی باشد و مثلا ژانر کودک و نوجوان یا تاریخی نداشته باشیم. مثل این است که شما در یک سال همه بودجه مملکت را صرف ساخت هزار بیمارستان درجه یک کنید اما سد و راه و مسکن نسازید.

فیلم منصور چه تلنگری به سینمای ایران زد؟

وی در ادامه بیان داشت: ارزشمندی فیلم منصور به ارزش افزوده‌ای است که به سینمای ایران می‌دهد، یعنی چیزی  به سینمای ایران می‌دهد که سال‌های سال از کمبودش رنج می‌برده است. یک ضعف عمده در سینمای ایران بحث پرداختن به قهرمان‌های واقعی و حماسه‌های واقعی کشور بوده و به نسبت آن ظرفیتی که تاریخ معاصر ایران داشته خیلی کمتر از آن ما در سینما استفاده کرده‌ایم و منصور این خلأ را در حد خودش پر می‌کند.

جلیلی با بیان این که ارزش افزوده‌ی فیلم منصور برای سینمای ایران را باید مدام به زبان‌های مختلف بازگو کرد، گفت: گاهی اوقات یک سری مشکلات اداری و بروکراتیک و بخشی‌نگری‌هایی در فضاهای اداری ما منجر به این می‌شود که هزارها سوژه از دسترس هنرمندان و رسانه ای ها دور بماند، اینجا منتقد سینما باید ورود کند و در مورد مشکلات غیرسینمایی سینما کار رسانه ای انجام دهد و فضاسازی کند. در این کشور بودجه هست، مضمون و قصه و شخصیتش هم هست، کارگردانش هم هست؛ پس چرا ساخته نمی‌شود؟ رسانه باید این ها را به هم برساند.

در فضای رسانه‌ای مدافع مسائل راهبردی نداریم

وی در پایان گفت: در فضای رسانه‌ای کسانی نیستند که از یک کار راهبردی دفاع بکنند و این نیازمند یک نگاه تیزبین و هوش حساس در بین منتقدان سینمای انقلاب است تا این‌ها بتوانند سرفصل‌های تازه را کشف کنند و در مورد آن ادبیات‌سازی کنند و در رسانه‌ها حرف بزنند و از آن‌هایی که باید مطالبه کنند مطالبه کنند تا به مرور ان شاءالله در میان‌مدت بتوانیم به تحول هم در سازمان تماشا و هم سازمان تولید سینمای کشور برسیم.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید