خانه یادداشت واقعیت هایی از حضور رزمندگان افغانستانی مدافع حرم - مستند من و...

واقعیت هایی از حضور رزمندگان افغانستانی مدافع حرم – مستند من و مرتضی عاشقانه ای از یک زندگی

حمید شعبانی صمغ آبادی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگ و رسانه که مستند «من و مرتضی» را کارگردانی کرده است و طی گفتگویی با ما از نحوه ورود خود به عرصه هنری چنین گفت: فعالیت هنری‌ام را از سال 84 به صورت جدی آغاز کردم و تاکنون بالغ بر 40 مستند را کارگردانی کرده‌ام که مستند «من و مرتضی»، «هورامان ابرها می‌بارند»، «روایت دیدار»، «ابوسجاد»، «آواز گنجشک‌ها» و « حرم تا حرم» از جلمه آن ها هستند.

به گزارش سایت راه نوشت، مستند «من و مرتضی»، مستندی درباره یکی از شهدای افغانستانی لشکر فاطمیون است که از زبان همسر شهید با گویش افغانستانی روایت شده است.

در ادامه توضحیات مرتضی شعبانی درباره اثر «من و مرتضی» را می خوانیم:

هدف از ساخت مستند «من و مرتضی»

مسئله مدافعان حرم موضوع روز است ولی بر خلاف تبلیغات زیاد رسانه‌ای، حرف‌هایی درباره آن‌ها زده می‌شود که شایسته نیست و بنده با ساخت این مستند قصد نشان دادن واقعیات زندگی آنها را داشتم.

کار فیلم سازی کار سختی است و کار مستند به دلیل مکاشفه‌هایی که در آن وجود دارد سخت‌تر است و همه عوامل و اتفاقات پیش رو در ساخت مستند قابل کنترل نیست.

موضوع مستند «هورامان ابرها می‌بارند»

خدمتی در ایران در حال انجام است به اسم «تله مدیسن» که به واسطه آن مردم در دور افتاده‌ترین نقاط کشور می‌توانند به خدمات تخصصی پزشکی دسترسی داشته باشند.

«هورامان ابرها می‌بارند» در نقطه صفر مرزی ایران و عراق و در قالب مستند داستانی تهیه شده است که سعی دارد این خدمت و امکانات فراهم شده برای مردم را توصیف کند.

سختی‌های تولید مستند «هورامان ابرها می بارند»: تصویربرداری این مستند در منطقه صعب العبوری به نام «اورامانات» انجام شد که در بین کرمانشاه، پاوه و عراق قرار دارد و به علت برفگیر بودن رفت و آمد در آن بسیار سخت است.

هدف ساخت این مستند معرفی خدمت بزرگ «تله مدیسن» در جهت رفع محرومیت بود که الآن در بعضی استان‌ها صورت گرفته و در آینده‌ای نزدیک قرار است در سطح کشور انجام شود.

مجموعه مستند «دیدار»

این مجموعه در سه فصل با عناوین «ابوسجاد»، «آواز گنجشک‌ها» و «حرم تا حرم» ساخته شده است؛ مستند «دیدار» روایتی از جلسه خانواده‌های شهیدان مدافع حرم با رهبر انقلاب است که در آن به خانواده شهید «هادی کجباف»، خانواده شهید «حاج حسین بادپا» و خانواده شهید «محمد مهدی مالامیری کجوری» پرداخته‌ایم.

زمان کلید خوردن این مستند تا ساخت آن در حدود 30 روز طول کشید که حاصل فشرده شدن کار و زحمت شبانه روزی گروه ساخت این مستند بود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید