خانه خانه1-3 هناس ، روایتی تازه از یک ماجرای شنیده شده / اثری جذاب...

هناس ، روایتی تازه از یک ماجرای شنیده شده / اثری جذاب با وجود پایانی مشخص

به گزارش راه‌نوشت، پس از اولین اکران فیلم «هناس» و همچنین با گذشت چند روز از جشنواره، خواه ناخواه موضوع اصلی فیلم که رسانه‌های خبری به طرز هوشمندانه‌ای تا پیش از جشنواره شما را از آن بی‌خبر گذاشته‌ بودند فاش شد و از جایی به بعد‌، اصرار بر مشخص نشدن داستان اصلی تا حدی نابه‌جا به نظر می‌رسد. اما به حتم در نگاه اولیه و اکران محدود جشنواره، وجود این غافلگیری در دقایق اولیه اکران، از نقاط مثبت و قوت است که حتی شیوه‌ی بیان آن هم ستودنی‌ست؛ دیدن عبارت«این داستان واقعی‌ست» درابتدای فیلم؛ گذرا و درعین حال درگیرکننده‌ی ذهن.

نکته‌ی مهم این است که با فاش شدن راز فیلم، پایان آن مشخص خواهد شد اما زاویه دید و سبک نو، دیالوگ‌ها، درگیری نقش‌ها با موضوعاتی جدید، همه و همه باعث می‌شوند علیرغم دانستن پایانِ کار، حتی فکر خروج از سالن هم به ذهن بیننده خطور نکند. حتی ممکن است بیننده با دنبال کردن داستان، پایانی که برای آن متصور بود را کنار بگذارد.

از طرفی کارگردان برای یک تماشاچی فراموش‌کار یا کسی که شاید کمتر پیگیر اتفاقات مشابه باشد و متوجه اصل ماجرا نشود هم برنامه دارد. داستانی پویا با فراز و نشیب‌های فراوان و پایان‌بندی به‌موقع و به‌جا.

در هناس می‌توانید تقریبا از تمام ژانرها و فضاها صحنه‌ای بیابید. ایجاد هیجان در مخاطب با صحنه‌های دلهره‌آور و فضاسازی به‌جا و مناسب، نقاط اوجی از طنز در جایی که مخاطب انتظارِ خندیدن ندارد، تقابل جالب قهرمان و ضدقهرمان، سکانس‌های معدود اکشن و سرنوشت‌ساز، رفت و برگشت‌های به موقع در زمان و درکنار تمام این موارد پیرنگ درام و غمگین داستان.

ریتم خوب فیلم

با این تفاسیر با اثری مواجه نخواهیم بود که ریتم یکسان و خسته کننده‌ای داشته باشد. به خصوص با دقت به جزئیات و اتفاقات محیطی و هماهنگی آن‌ها با حوادث اصلی و بازی‌های کامل و دقیق که حتی اغراق در به کارگیری لحن یا حس خاصی درآ‌ن‌ها حساب شده و دقیق است؛ از کوچکترین تیک‌ها و حرکات تا به کارگرفتن اشیا معنا دارند و به انتقال حس کمک می‌کنند.کمتر صحنه یا حرکتی را می‌بینیم که بی‌دلیل به کار افزوده شده باشد.

نگاه متفاوت هناس، ویژگی بارز فیلم

از نظر محتوا، ویژگی بارز هناس و کارگردانش نگاه متفاوت و برداشت آزاد در مورد موضوعی خاص است. علاوه بر آثار محدود ساخته شده درآن حوزه، حتی توجه خیل کثیری از مردم هم درنگاه اول به این قسمتِ مهم ماجرا جلب نمی شود. این تفاوت حتی در انتخاب نقش اولِ داستان هم به چشم می خورد.

علاوه بر این، سرعتی که برای پشت سر گذاشتن وقایع و روند پیشرفت فیلم درنظر گرفته شده و افزایش یا کاهش آن درموقعیت‌های مختلف کاملا متناسب و هم‌سو با درونمایه بوده و به درک و انتقال مفاهیم و احساسات کمک شایانی کرده است.

سکانس‌های پایانی، ایجاد تغییرات مطلوب و اشارات و نشانه‌های به اندازه برای مرور مجدد داستان در ذهن مخاطب، به خوبی پرونده‌ی داستان متفاوت و پرفراز و نشیب هناس را می بندد و تشویق پرانرژی حضار که هیجان و لذت ناشی از اثر را به نمایش می‌گذارد، حسن ختام این ماجراست.

از نقش‌آفرینی بازیگران تا موسیقی و فضاسازی و نورپردازی و …،کوچکترین تا بزرگترین عوامل سازنده در کنار هم، هناس را به اثری هیجان‌انگیز و درعین حال پرمحتوا تبدیل می‌کند که می‌توان بعدها با پیش کشیدن داستان اصلی به طور دقیق‌تر و بیان نقدهایی که می‌توان به جزئیات اثر وارد کرد بیشتر از آن سخن گفت. قطعا باید منتظر درخشش هناس در بخش‌های مختلف جشنواره باشیم.

نویسنده: فاطمه حجتی

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید