خانه خانه1-1 همراه با آثار برگزیده دومین روز جشنواره مردمی فیلم عمار/ از ضیافت...

همراه با آثار برگزیده دومین روز جشنواره مردمی فیلم عمار/ از ضیافت زنان جبهه شمالی تا بانی خیر بچه‌های زمین خاکی

به گزارش سایت راه نوشت، روز دوشنبه، 20 دی ماه و در دومین روز از اکران‌‌های دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، بیش از 30 اثر در قالب های مستند، داستانی و نماهنگی در سینما فلسطین به نمایش درمی‌آید.

محاصره ۳۶۰ درجه؛ فرشته نجات آمرلی از چنگال داعش _ سانس 6، سالن 3

مستند بلند  محاصره ۳۶۰ درجه، در موضوع نهضت جهانی مستضعفین و آرمان قدس را حامد هادیان به‌تولید رسانده‌است.

در خلاصه اثر آمده است درحالی‌که شهر آمرلی در محاصرة کامل نیروهای داعش درآمده و امیدی به این شهر نیست؛ دولت عراق از ایران تقاضای کمک می‌کند.

حاج قاسم برای محافظت از بغداد و شکستن محاصره آمرلی، به راه می‌افتد و شخصا به آمرلی می‌رود تا منطقه را بررسی کند.

بانی خیر؛ سینمای روستایی، روستای سینمایی _ سانس 3، سالن 1

مستند کوتاه بانی خیر، ساخته سید محمد محمدی سرشت با موضوع جنگ نرم است.

 ایمان ایزی از جوانان روستای ایزی سبزوار که چند سال قبل، فعالیت تربیتی خود را در مسجد روستا آغاز می‌کند. او اکران‌های هفتگی فیلم را در مسجد برگزار می‌کند و با استقبال خوب اهالی مواجه می‌شوند. هر چند گاهی پیام‌هایی از مسئولین، مبنی بر توقف این اکران‌ها می‌گیرند اما ادامه می‌دهند.

پادشاهی بردگان؛ پادشاهی که برده می‌شود و برده‌ای که پادشاه _ سانس 4، سالن 1

پادشاهی بردگان مستندی نیمه بلند به کارگردانی روح‌الله اسدی با موضوع  نهضت جهانی مستضعفین است که روایتی از مردمان آفریقایی بولیوی از تاریخ تلخ پدران و اجدادشان است.

با شروع استعمار اسپانیا، تعداد زیادی از آفریقایی‌ها را برای کار در معدن به قاره آمریکا می‌آورند. آن‌ها مجبور می‌شوند زیر دست اربابانی سخت‌گیر، با مشقت فراوان کار کنند و حتی پادشاه نیز به‌ بردگی کشیده می‌شود. بسیاری از آنان نیز به دلیل هوای سرد شهر پوتوسی از بین می‌روند. در حال حاضر، آفریقایی‌ها در کوروئیکوی بولیوی آزاد هستند و آخرین پادشاهشان، خولیوپیندو در میان جنگل‌های آمازون زندگی می‌کند.

سوییپر؛ نوجوانان دست به‌کار می‌شوند _ سانس 6، سالن 1

فیلم داستانی بلند سوییپر را امین شجاعی ساخته و با موضوعات جنگ اقتصادی و اقتصاد مقاومتی سراغ چند نوجوان می‌رود که در ابتدای شیوع کرونا تصمیم می گیرند اشتباهی را جبران و به کمک کشاورزی بروند. 

اتاق عقد؛ خاطره‌بازی همسر یک مدافع حرم _ سانس 6، سالن 1

اتاق عقد، فیلم داستانی کوتاه حسن حبیب زاده با موضوعات نهضت جهانی مستضعفین و مدافعان حرم به نمایش داستان زن و شوهر جوانی می‌رود که همسر مدافع حرم است و شهید شده و زن بر اثر اتفاقی، خاطرات شوهرش را به یاد می‌آورد.

بچه‌های زمین خاکی؛ فوتبالی که از کوره‌های آجرپزی گل می‌شود _ سانس 5، سالن 2

بچه‌های زمین خاکی، مستند بلند با موضوع جنگ نرم، ساختة میکائیل دیانی به تیم فوتبال همیاری می‌پردازد که متشکل از کودکان کار و محروم کوره‌های آجرپزی واقع در منطقه شمس‌آباد تهران است. این تیم به همت خیریه همیاری تشکیل می‌شود.

این خیریه حدود ۵ سال است که فعالیت خود را در این منطقه شروع کرده‌است. تمرینات تیم با مربی‌گری یکی از جوانان مستعد همان منطقه انجام می‌شود. سرانجام بچه‌های پر استعداد و کوشای این تیم می‌توانند در مسابقات آکادمی‌های تهران شرکت کنند؛ که تیم‌های مرفه تهران در آن قرار دارد. و همة رقیبان را شکست دهند.

ضیافت؛ دانشجوی جهادی این قسمت سوریه _ سانس 2، سالن 1

مستند نیمه بلند در نگاه او را امیر داسارگر با موضوع مدافعان حرم کارگردانی می‌کند. حاج اکبر واحدی در زمان جنگ سوریه وارد حلب می‌شود. رابطة صمیمانه‌ای با مردم آن منطقه می‌گیرد، سعی در حل مشکلات معیشتی‌شان می‌کند، کارگاه‌های مختلفی را راه می‌اندازد و… . او با گروهی داوطلب از دانشجویان آشنا می‌شود که  تصمیم می‌گیرند با کمک هم‌دیگر مدرسه‌ای آسیب‌دیده را بازسازی کنند.

به این واسطه، بسیاری از مردم از جمله زنان، دانش‌آموزان، دانشجویان رشته‌های مختلف و… پای کار می‌آیند و مانند خانواده‌ای مهربان، کار بازسازی را به اتمام می‌رسانند. افراد حاضر در گروه از تجربة خاطرات روزهای خوش کار در مدرسه می‌گویند.

دومینو؛ و آسیب شناسی یک پدیده نا به هنجار _ سانس 4، سالن 2

مستند نیمه بلند دومینو ساختة میثم ملکی پور با موضوع نقد درون گفتمانی دست روی یکی از مسائل مهم روز می‌گذارد.

امروزه هزاران خرید و فروش غیرقانونی حیوان خانگی از جمله سگ به بهانة پر کردن خلاء‌های عاطفی و خانوادگی در حال انجام است. اما شهرنشینی صنعتی که پای سگ را به رختخواب و میز غذای انسان باز کرده‌است، صاحب حیوان را به جایی می‌رساند که چاره‌ای جز زیر پا گذاشتن حقوق سگ و آسیب روانی به او ندارد.

سرانجام رها کردن سگ‌ها در محیط زیست و ازدیاد جمعیت این حیوانات ولگرد و بی‌صاحب، موجب ناامنی محیط زیست برای سایر حیوانات، گونه‌های گیاهی و حتی انسان‌ها می‌شود.

زنان جبهه شمالی؛ یاد یاران پشت جبهه‌ها _ سانس 6، سالن 2

زنان جبهه شمالی مستندی نیمه بلند با موضوعات حافظة ملی  و دفاع مقدس به کارگردانی محمد مجید پوراست.

در خلاصه این اثر آمده است، همسر حاج‌آقا جنیدی، امام‌جمعه رودسر، در انجمن فاطمیه فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی انجام می‌دهد و با شروع جنگ، پشتیبانی‌هایی نظیر بافت لباس گرم برای رزمندگان، درست کردن مربا و… را به همراه بانوان آن منطقه شروع می‌کنند.

گفتنی است دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، از شنبه ۱۸ دی ماه شروع شده و تا ۲۳ دی ماه، آثار جشنواره در این مراسم، در سینمافلسطین تهران و به صورت مجازی در سایت Ammarayar.ir به نمایش درمی‌آیند. آیین اختتامیه جشنواره عمار نیز ۲۴ دی ماه با تقدیر از برگزیدگان بخش مستند و داستانی برگزار می شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید