خانه یادداشت نگاهی به مستند چشمه‌ای در میانچال - سالن تئاتری در مسجد به...

نگاهی به مستند چشمه‌ای در میانچال – سالن تئاتری در مسجد به قدمت تئاتر شهر – کار فرهنگی با دست خالی چرا و چگونه؟

به گزارش سایت راه نوشت، «چشمه ای در میانچال» عنوان مستندی 38 دقیقه به کارگردانی مهدی علاءالدینی و تهیه کنندگی امیر مهریزدان است، مستندی که سعی کرده سرگذشت فعالیت های تأثیرگذار مسجدی متفاوت را در میانچال کاشان در اواخر دهه 40 بررسی ‌کند.

مستند در ابتدا سعی دارد که فضا و نوع نگاه مردم به فعالیت های هنری را با نگاهی به نقش فرح در هنر پیش از انقلاب بررسی کند و سپس با بررسی حضور و فعالیت‌های متفاوت «حاج ‌آقا محمد مدنی» پسر «آیت‌الله مدنی»، در مسجد میانچال، زمینه آغاز یک جریان فرهنگی در زمینه‌های هنری را معرفی و نقش آن را در کمک به حرکت انقلابی مردم کاشان را بررسی کند.

می توان گفت مطالب و نکاتی که در مستند مطرح می شود نشان از تحقیق و پژوهش خوب تیم پژوهش این کار دارد اما مستند از جایی ضربه می خورد که شاید بقیه مستند ها گزارشی از این دست نیز ضربه خورده اند یعنی درام.

ما با قصه طرف نیستیم نه مسجد به شخصیتی آن چنان تأثیرگذار برای مخاطب تبدیل می شود و نه حاج آقا محمد مدنی.

مستند در تضادهایی نظیر توطئه های ساواک برای بچه های مسجد و یا تأثیر کار بچه های مسجد در شهر و در مسیر هموارسازی حرکت های انقلابی تا حدودی عقب می نشیند.

مستند «چشمه‌ای در میانچال» که ترکیبی از آرشیوهای بکر و کمتر دیده‌شده از حرکت‌های فرهنگی و هنری دهه‌های 40 و 50 و مصاحبه با کارشناسان و مربیان هنری آن دوران است، می‌تواند به الگویی خوب و قابل اتکاء برای فعالان فرهنگی و کسانی که به کار تربیتی و آموزشی مشغول هستند تبدیل شود.

این مستند، مستندی است که هر کس مشغول کار فرهنگی است و یا بنا دارد کار فرهنگی کند باید حداقل یک بار آن را ببیند، در دوره زمانه‌ای که تهاجم فرهنگی و مقابله با آن به یک شعار تبدیل شده و پای ثابت جلسات گرفتن بودجه شده این مستند به مخاطب نشان می دهد که چگونه می شود با دست خالی کار مهم و اثر گذار فرهنگی کرد.

در مستند «چشمه‌ای در میانچال» می بینیم که حاج آقا مدنی در آن دوران یعنی اواسط دهه 50 و در زمانی که شاید در خود تهران نیز تئاتر آن چنان که باید و شاید مخاطب نداشت با تکیه بر توانایی‌های بچه های مسجد سالن تئاتری راه اندازی می کند و با امکانات موجود نمایش هایی به صحنه می برند که مخاطب را راضی و در عین بیان خوب مفهوم های آموزنده آنان را دور کند

عموم مردم و علاقه‌مندان  برای تماشا و دانلود مستند جذاب «چشمه‌ای در میانچال»، می‌توانند به سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir مراجعه کنند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید