خانه خانه1-3 قربانی شدن اسلام به دست فرزندان جاهلش / نگاهی به مستند فرزندان...

قربانی شدن اسلام به دست فرزندان جاهلش / نگاهی به مستند فرزندان جاهلیت

به گزارش راه‌نوشت، آیا مسلمانان سلفی، حنفی، شافعی، شیعه و … خدایشان با هم فرق می‌کند؟

این سوال شاید در ذهن خیلی‌ها باشد که چه می‌شود دین اسلام به مذاهب مختلف تقسیم می‌شود؟

کدام یک از این فرقه‌‌ها به حق هستند؟

کدام یک براساس تمدن اسلامی هستند؟

شاید این سوالات بهانه‌ای باشد که پای صحبت‌های علمای این گروه‌ در مورد دینشان بنشینیم.

مستند «فرزندان جاهلیت»  از جمله آثاریست که به میان علمای دینی سنی رفته و بدون قضاوت، تفاوت گروه‌های دینی با یکدیگر را روایت می‌کند.

مستند فرزندان جاهلیت

شروع مستند با سکانسی از فیلم سینمایی «الرساله» در معرفی حضرت محمد سلام الله علیه، پیامبر کامل‌ترین دین و بعد دیالوگ بین فرماندهان در جنگ بدر است.

کارگردان به کمک این فیلم باظرافت و هوشمندی وارد داستان می‌شود و بعد با حکایت از امیرالمومنین علی علیه السلام از زبان علمای سنی، به دنبال پی بردن به حق یا باطل بودن هر یک از مذاهب اسلامی و اهداف ایجاد تفرقه میان آن‌ها گام برمی‌دارد.

مستند «فرزندان جاهلیت» با تصاویر آرشیوی از فیلم‌ها و مستندها، از صدر اسلام تاکنون را به تصویر می‌کشد و نقش وهابیت، اهل تسنن، شیعه و علمای دینی در طول تاریخ را نشان می‌دهد.

 در این مستند هر چه قصه‌ جلوتر می‌رود مظلوميت اسلام و شیعیان و ظلم و ستم وهابیت بیشتر نمایان می‌شود.

نقطه قوت مستند استفاده از منابع و صحبت‌های علمای فرق مختلف دین اسلام است، اما نقطه ضعفش نبود علمایی از شیعه است. گرچه نهایت صحبت علمای مختلف، بر حق بودن شیعه و امیرالمومنین علی علیه السلام است، ولی اگر علمای شیعه با زبان آموخته‌هایشان، بر حق بودن شیعه در اسلام را بیان می‌کردند مطمئنا بر مستندتر شدن مستند هم می‌افزود.

در روی دیگر سکه‌ی مستند، کارگردان جنگ‌هایی را به تصویر می‌کشد که گردانندگان آن‌ها به نام برپایی حکومت اسلام، به کشتن شیعه، سنی و حتی مذاهب دیگر می‌پردازند و فتوای علمای دینی مذاهب مختلف اسلامی را در رابطه با جهاد علیه این دشمنان که از جمله آن‌ها داعش است ارائه می‌دهد.

داعشی که با نام اسلام، بدعت‌های متفاوتی را در این دین مطرح می‌کند؛ از جهاد نکاح تا سر بریدن و تخریب مساجد و امامزاده‌ها.

البته مستند ناگفته‌های زیادی در رابطه با اسرائیل، نقش کشورهای مستکبر در تفرقه‌اندازی بین مسلمانان و تشکیل فرقه و گروه‌های تروریستی باقی می‌گذارد.

کارگردان تا انتهای مستند خط سیر قصه را به خوبی دنبال می‌کند و حقایق گم شده در تاریخ را نشان می‌دهد.

مستند با تصویر کودکانی با چهره‌های آشفته و ترسان و لباس‌های تکه‌پاره تمام می‌شود؛ کودکانی که نمی‌دانند قربانی کدام گناه هستند و چشم‌هایشان ملتمسانه دنبال جایی می‌گردند که در امنیت و دور از ظلم، کودکان را گرامی بدارند.

کاش تمدن اسلام ناب محمدی برقرار می‌شد تا مردم به رشد و کمال و جایگاه واقعی انسان بودن برسند و کودکان در سایه امن پدر و مادر رشد کنند.

مستند «فرزندان جاهلیت» از جمله مستندهایی است که یک بار دیدنش کفایت نمی‌کند و بارها باید آن را دید تا برایمان دیکته شود جاهلیت از کجا شروع شد و تا کی ادامه دارد.

نویسنده: ام‌البنین سپهری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید