خانه خانه3 نشست بررسی فیلم «نیاز» داوودنژاد / جهان «نیاز» کاملا رئال و واقعی...

نشست بررسی فیلم «نیاز» داوودنژاد / جهان «نیاز» کاملا رئال و واقعی است

ششمین نشست آثار گنجینه، تحت عنوان «سینما و آموزه‌های اخلاقی» به فیلم سینمایی «نیاز» ساخته علیرضا داوودنژاد اختصاص داشت.

به گزارش راه‌نوشت، در هفتمین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، ششمین نشست آثار گنجینه، تحت عنوان «سینما و آموزه‌های اخلاقی» به فیلم سینمایی «نیاز» ساخته علیرضا داوودنژاد با حضور اکبر نبوی (مجری) و حبیب احمدزاده (نویسنده و فیلمنامه‌نویس) در خانه جشنواره برگزار شد.

اکبر نبوی در ابتدای این نشست عنوان کرد: «در سینمای ایران از جنس چنین فیلم‌هایی مثل«نیاز» کم ساخته شده‌ است. چرا که فضا و اعتبار فیلم متفاوت است. به لحاظ جهان‌بینی از جنس «نیاز» می‌توان فیلم بچه‌های آسمان را مثال زد. «نیاز» اثر کاملا ایرانی و جزو نیازهای امروز جامعه ایران است.»

احمدزاده درباره فیلم سینمایی «نیاز» گفت: «من این فیلم را اولین بار روی پرده و در جشنواره فیلم فجر دیده‌ام. فیلم از محتوایی صحبت می‌کند که در دنیا فراموش شده است. انسان بودن محور فیلم است. از بچگی از ما سوال می‌کنند که علم بهتر است یا ثروت. این سوال از اساس غلط است؛ چرا که هر دو وسیله هستند. این فیلم به ما یادآوری می‌کند که مهم نیست که در موقعیتی هستی و یا کار داری یا نه مهم این است در هر صورت انسان باشی.»

این فیلمنامه‌نویس در ادامه بیان کرد: «به عنوان مثال در مواجه با یک زلزله هر کس به نوعی برخورد می‌کند. یکی کمک می‌کند، دیگری بی‌تفاوت است و شخص دیگر دنبال‌شونده است. فیلم «نیاز» مانند یک آب گوارا به ما یادآوری می‌کند، در موقعیت‌های معمول می‌توانی انسان بودن را نشان دهی. ما فکر می‌کنیم کارهای بزرگ باید دیده شود اما دین ما تاکید دارد که کار خوب الزاما نباید دیده شود. حتی در سینمای غرب نیز قهرمان‌ها سعی در دیده نشدن دارند. نمادها در این فیلم خیلی خوب نشان داده‌ شده است.»

احمدزاده ادامه داد: «جهان «نیاز» کاملا رئال و واقعی است. ما در فیلم و سریال‌هایی که درباره گذشته‌ می‌سازیم همیشه یک خانواده را با کم و کاستی نشان می‌دهیم. یکی از حسن‌های فیلم «نیاز» این است که به هیچ یک از مفاهیم اینگونه تن نمی‌دهد.»

وی افزود: «شخصیت اصلی رفتارهایش را از مناسبات اجتماعی نگرفته است. کاری که فیلمساز در این فیلم می‌کند این است که عناصر بهتر شدن انسان در وجودش است. شخصیت‌های فیلم مبتنی بر اتفاقات جلو می‌روند و دلی کار می‌کنند. شخصیت‌ها درک درستی نسبت به اطرافیانشان دارند. انسان بودن از آنجایی شروع می‌شود که خودت را نسبت به دیگران مسئول بدانی. اگر این مسائل نبود کشور ما در دوران جنگ باقی نمی‌ماند. بچه‌های داخل فیلم در سنی هستند که حس می‌کنند نه کوچک هستند نه بزرگ. این بچه‌ها نسبت به اتفاقاتی که در مناطق جنگی رخ داده احساس مسئولیت می‌کنند.»

این فیلمنامه‌نویس در ادامه به اهمیت مفاهیم انسانی در جامعه ایرانی و کمبود و ضعف‌های فرهنگی اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد: «نیاز از کلیشه‌های احمقانه روشنفکری فاصله می‌گیرد و مخاطب را آگاه و روشن می‌کند. این فیلم روشنگری می‌کند و مفاهیم درست انسانی را به مخاطب می‌دهد. فیلم مانند دوی امداد، چوبی که دوندگان در دست دارند را به دست مخاطب می‌دهد و به او می‌گوید راه را ادامه دهد. گاهی اوقات درگیری و دعوا با هدف درمان خوب است. البته که آخرین راه است. فیلم می‌توانست عنوان نوازش را داشته باشد؛ چرا که ابتدا با نوازش سعی در راهنمایی دارد. حتی موضوع تنبیه نیز در فیلم به خوبی نمایش داده شده است. فیلم «نیاز» رفتار انسانی را به خوبی نشان می‌دهد. حتی زیاده‌روی در خوبی کردن غلط است. مثلا اگر شما برادر و خواهرت را بیش از ده دقیقه در آغوش بگیرید شما را پس می‌زنند.»

احمدزاده در پایان خاطرنشان کرد: «مشکلی که در جامعه ما وجود دارد این است که ما پشت بسیاری از مفاهیم اخلاقی و دینی پنهان شده‌ایم. باید از فیلم «نیاز» مفاهیم انسانی دقیق را فرا گرفت.»

منبع: سایت مرکز اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی چهلمین جشنواره فیلم فجر

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید