خانه خانه1-1 مهندس در قاب مستند / 10 مستند منتخبی که مهندسان در عماریار...

مهندس در قاب مستند / 10 مستند منتخبی که مهندسان در عماریار ببینند

به گزارش سایت راه نوشت، در تقویم کشور ما روزهایی وجود دارد که تحت عنوان اسامی مشاغل مختلف ازجمله معلم، پرستار، پزشک و مهندس نام‌گذاری شده است.

تولد یا درگذشت افراد بنام و مشهور که هر یک در رشته به‌خصوصی فعالیت داشته‌اند، بهانه‌ای است برای نام‌گذاری این روزها؛ سالروز تولد «خواجه ‌نصیرالدین طوسی»، مصادف با پنجم اسفند، روز مهندس نام‌گذاری شده است، روزی ارزشمند برای بزرگداشت جایگاه مهندسی و موعدی برای پاسداشت تعهد و تفکر مهندسانی که پیشرفت‌آفرین و تحول‌ساز بوده‌اند و با تکیه‌بر اندیشه و عمل خود جامعۀ امروز بشری را ممتاز و متمایز از گذشته ساخته‌اند.

خواجه نصیرالدین طوسی از دانشمندان شیعه ایرانی است که باید برای او از واژۀ «علامۀ دهر» استفاده کرد؛ زیرا این دانشمند در علومی همچون فلسفه، فقه، نجوم، ریاضی، پزشکی و معماری به درجۀ دانشمندی رسیده بود و در تخصص‌های خود خدمات زیادی به جهانیان ارائه کرد.

به همین بهانه، در این یادداشت سعی کرده‌ایم 10 مستند منتخبی را که تماشای آن‌ها می‌تواند مانند چراغ راهی، مسیرهای پیش‌روی مهندسان را نمایان سازد معرفی کنیم.

دیوانگی؛ وقتی همه دنبال جوابن، میشه دنبال سؤال گشت!

ماجرای مستند جذاب «دیوانگی» به این ترتیب است که سید محمدصادق کشاورزی، رتبه 2 کنکور سراسری سال 1397، پس از عبور از سد کنکور، با پیش‌فرض‌های ذهنی‌اش درباره دانشگاه و مسیر آینده زندگی، دانشجوی مهندسی کامپیوتر بهترین دانشگاه صنعتی کشور شده است؛ اما با گذشت تنها یک ترم، تصوراتش نسبت به دانشگاه تغییر می‌کند و با تصویری کاملاً جدید از دانشگاه روبه‌رو می‌شود؛ همین، سؤالی را در ذهن او ایجاد می‌کند: من چه کار باید بکنم؟ چه مسیری را باید طی کنم؟ و این شروع دیوانگی اوست …

این اثر به کارگردانی صدرا علی‌بک و تهیه‌کنندگی محمدصادق باطنی، در یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، با استقبال چشمگیر مخاطبان، عنوان پرمخاطب‌ترین و محبوب‌ترین مستند را از آنِ خود کرد.

مخترع آهنی؛ قصه یک دوراهی پیچیده

مستند «مخترع آهنی»، داستان سه مخترع ایرانی است که سعی دارند تولیدات خود را در کشور صنعتی کنند. این مخترعان صاحب دانشِ علوم نوین بوده و در خارج از کشور، استقبال بسیار زیادی را از تولیدات خود شاهد هستند. مشکلات تولید در داخل کشور و حمایت‌ دولت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی از طرف دیگر، این مخترعان را بین یک دوراهی پیچیده قرار می‌دهد.

در این مستند روایت‌گری با نریشن‌های کودکی پیش می‌رود که پدر مخترعش، از رساندن اختراع خود به چرخه تولید ناامید شده و در قامت یک فیلم‌ساز، به سراغ سه تولیدکننده و مخترع برجسته کشور رفته است. طنز موجود در این فیلم، به نوعی موقعیت تراژیک نخبگان کشور و مخترعان عرصه تولید را هم به مخاطب منتقل می‌کند.

این اثر به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدجواد رئیسی، موفق به دریافت فانوس بهترین مستند دهمین جشنواره عمار شده است.

غزال ایرانی؛ حکایت استعدادهای خفتۀ شکوفا شده

مستند «غزال ایرانی»، روایتی از متخصصان و نخبه‌های جوان دانشگاه تهران است که با تکیه‌بر توان داخلی، خودروهایی ساخته‌اند که با استفاده از انرژی خورشیدی حرکت می‌کنند.

آن‌ها ۳ سال روی ساخت این خودرو وقت می‌گذارند و در این‌ مدت از حمایت هیچ‌کدام از خودروسازان و سازمان محیط زیست بهره‌مند نمی‌شوند.

دانشجویان در نهایت با وجود تمام مشکلات و سختی‌ها، به حدی در کارشان به موفقیت می‌رسند که پا به عرصه رقابت‌های جهانی در علوم نوین می‌گذارند و خوردروی «غزال۳» را به مسابقات جهانی استرالیا می‌رسانند و با موفقیت از خط پایان عبور می‌کنند. در این مستند، دوربین پا به ‌پای خودروی ایرانی در مسابقه همراه می‌شود.

این اثر به کارگردانی و تهیه‌کنندگی وحید فرجی، موفق به دریافت لوح افتخار بهترین مستند هفتمین جشنواره عمار شده است.

بادگیرهای زمینی؛ حکایت اختراع سیستم تهویه با پتانسیل آب‌وخاک

«احمد کراری» پس از فوت پدرش، به پیشنهاد یکی از اقوام، در کارخانه شریک می‌شود. بعدها احمد در کارخانه‌ای که خود با سختی‌های فروان می‌سازد، به نبود تهویه مناسب پی می‌برد و به پشتوانه 40 سال تجربه در خصوص تهویه مطبوع، با ابتکار خود، سیستم تهویه مناسبی را طراحی می‌کند.

جرقه این طرح، در دوران کودکی او ریشه دارد؛ یعنی زمانی‌که برای تأمین آب خنک، به انبار گودتری می‌رود. مستند «بادگیرهای زمینی»، زندگی پر فرازونشیب مخترع «تهویه مطبوع با استفاده از پتانسیل دمای زمین» را به تصویر می‌کشد.
این اثر به کارگردانی محمدجواد رحیمی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، تولید شده است.

یک چیز بی‌خاصیت؛ احیای اقتصاد منطقه با استفاده از یک محصول ساده

تا ۲۰ سال قبل، ایران یکی از پنج کشور تولیدکننده عمده پشم در دنیا بود، اما نبود تکنولوژی فرآوری پشم، ایران را از رقبای خود عقب انداخت، به‌گونه‌ای که به‌خاطر فرآوری نشدن پشم گوسفندان، روستائیان نمی‌توانستند از این محصول استفاده کنند و به دلیل عدم توانایی در نرم‌کردن و بوزدایی «پشم»، ترجیح می‌دادند آن را آتش بزنند.

مستند «یک چیز بی‌خاصیت»، به کارگردانی امین یگانه و تهیه‌کنندگی سیدجمال عودسیمین، روایتی است از «حجت صادقی»، جوان روستایی ماجراجو که با تلاش‌های شخصی خود توانست به کمک یک شرکت دانش‌بنیان محلولی بسازد که بوی پشم را از بین برده و آن را آماده تبدیل به نخ مناسب دستگاه‌های فرش ماشینی کند.

اتفاقی که در صورت حمایت نهادهای مسئول می‌تواند با استفاده درست از یک محصول دورریز، اقتصاد منطقه را احیا کرده و برای جوانان حاشیه دشت کویر که به‌خاطر بیکاری مهاجرت کرده‌اند، فرصت شغلی مجدد ایجاد کند و باعث آبادانی مجدد روستاها شود.

قوس الکتریکی؛ معلم مهندس‌پرور

خدمت در روستاها، شهرها و مناطق محروم، از جمله افتخاراتی است که در آلبوم خاطرات اکثر معلمان وجود دارد و کسانی که دیر یا زود به شهرهای پرجمعیت و با امکانات زیاد آموزشی، رفاهی و تفریحی منتقل می‌شوند، هرگز خاطرات خوش ‌خدمت در چنین مدرسه‌ها و محیط‌هایی را فراموش نمی‌کنند.

«قوس الکتریکی»، مستندی پیرامون «جعفر سریش‌آبادی»، معلم مدرسه کارودانش «سازندگان» شهرستان بیجار و مجسمه‌سازی خلاق است که یکی از همین معلم‌های دوست‌داشتنی به حساب می‌آید.

این معلم دغدغه‌مند، از امکانات هنرستان برای کارآفرینی و تولید محصولات مورد نیاز مردم بهره می‌گیرد تا از این ‌‌راه، هم مهارت عملی دانش‌آموزان بیشتر شود و هم کالای تولید داخلی به‌ دست مصرف‌کننده برسد.

این اثر به کارگردانی حمید علیداد و باقر سروش و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر، تولید شده و دیپلم افتخار بهترین مستند چهل‌ونهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد را از آنِ خود کرده است.

بر اثر زلزله؛ نمایش اراده مهندس جهادگر فقید

در دوازدهمین سال انقلاب اسلامی، هنوز روستاهایی وجود دارد که محرومند و از امکانات کم برخوردار. در این شرایط زلزله رودبار رخ می‌دهد و کار را بر این روستاها سخت‌تر هم می‌کند اما شرایط به‌گونه‌ای می‌شود که روستائیان می‌گویند:«ما براثر زلزله کشف شدیم».

پس از زلزله رودبار و منجیل در سال 1369، مرحوم مهندس «حسینعلی عظیمی» از فرماندهان و پیشقراولان جهاد سازندگی تصمیم به خدمت‌رسانی به روش جهادی می‌گیرند.

مستند «براثر زلزله»، روایت 4 سال تلاش‌های مجاهدانه و خالصانه مهندس عظیمی و تیم همراهشان در جهت خودکفایی اهالی روستای بنه زمین است که باعث شد روستائیان بگویند:«ما براثر زلزله کشف شدیم».

این اثر به کارگردانی عبدالکریم شهابی و تهیه‌کنندگی محمدحسین بزرگی‌راد، لوح افتخار بهترین مستند دهمین جشنواره عمار را به دست آورده است.

مستند بر اثر زلزله
مستند بر اثر زلزله

مهندس حسام؛ مهندسی که شهید مدافع حرم شد

شاید مهندس حسام را در کشورش نشناسند، ولی کشورش به واسطه او در افغانستان و سوریه و به‌ویژه لبنان شناخته‌شده و محبوبیت بیشتری یافته است. رزمنده تحصیل‌کرده‌ای که با شروع جنگ افغانستان، چمران‌گونه برای بازسازی این کشور کمر همت بست و ممانعت طالبان برای ادامه کار بهانه‌ای برای بازگشت او به وطن نشد و با مهاجرت به لبنان، مسئولیت هیئت بازسازی ایرانی را بر عهده گرفت.

مستند «مهندس حسام»، از سه زاویه، روابط کاری مهندس شهید «حسن شاطری» را زیر ذره‌بین قرار داده است. اول از زاویه روابط مهندس و تیمش با دولت لبنان، دوم از زاویه دید نیروهای حزب‌الله و سوم از دید مردم که مهم‌ترین و بارزترین بخش مستند است.

این اثر به کارگردانی محمدرضا ابوالحسنی و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی، در مرکز مستند حقیقت به تولید رسیده است.

شما علاقه مندان می توانید جهت تماشای مستندهای معرفی شده و مستندهای دیگر در موضوعات مختلف می توانید به سایت عماریار مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید