خانه خانه1-1 حمایت از مقاومت در خاکریز سینما - نگاهی به آثار تصویری با...

حمایت از مقاومت در خاکریز سینما – نگاهی به آثار تصویری با محوریت فلسطین

به گزارش راه‌نوشت، آوارگی، بی خانمانی، اسارت، شکنجه و محرومیت نمایی از زندگی مردم فلسطین است که رسانه ها بیش از پیش به آن می پردازند، اما نمای دیگر آن، توطئه‌های سازمان‌های به اصطلاح بین‌المللی علیه این کشور و مردم مظلوم‌اش است.

فلسطین یکی از کشورهای عربی است که سال‌هاست روی خوش زندگی را به خود ندیده و هر روز و هر ساعت ناعادلانه با اسرائیل در جنگ است و بعد از هر نبرد سهم او به آغوش کشیدن جوان‌های در خون غلتیده‌اش می‌شود؛ جوان‌هایی که کودکی را با ترس، نوجوانی را با حسرت و جوانی را با شهادت تجربه می‌کنند.

علاوه بر تحمل ظلم مستکبران، فشار دیگری که مردم فلسطین تحمل می‌کنند، بایکوت رسانه‌ای است و این زخمی دیگر بر تن این پاره‌ی تن اسلام است.

در میان این ناعدالتی‌های رسانه‌ای باز هم افرادی هستند که شجاعانه دوربین به دست می‌گیرند و مظلومیت و حقیقت فلسطین را به روایت تصویر آشکار می‌کنند، گرچه سهم اکثر آن‌ها خاک و خون می‌شود.

افرادی که جرمشان این است؛ در شرایطی که مستکبران و اسرائیل سال‌هاست با رسانه‌هایشان حداکثر تلاش را برای وارونه نشان دادن واقعیت فلسطین انجام می‌دهند، پا به عرصه رسانه می‌گذارند.

رسانه‌های کشورهای اسلامی واقعیت فلسطین را به عنوان سوژه‌ای ناب، برخلاف آن‌چه رسانه‌های آمریکا و اروپا به عنوان واقعیت می‌فروشند، در قالب فیلم، مستند، سریال و فیلم سینمایی به تصویر می‌کشند.

آن‌ها توانسته‌اند واقعیت فلسطین را حتی برای اروپایی‌ها هم روشن کنند به طوری که از کشورهای مختلف آسیایی شرقی گرفته تا اروپا کمپین‌های زیادی برای محکوميت صهیونیست و اسرائیل و سکوت سازمان بین‌المللی برگزار شده است.

به مناسبت روز جهانی همبستگی با مردم فلسطین چندی از این آثار را معرفی می‌کنیم:

مستند ساعت 6 به وقت واشنگتن؛ آنچه لازم است از فلسطین بدانیم

مستند «ساعت ۶ به وقت واشنگتن»، به کارگردانی و تهیه کنندگی امیرحسین نوروزی، روایت چگونگی شکل‌گیری رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطین اشغالی و ماجرای مذاکرات کمپ دیوید و پیمان ننگین کمپ دیوید که بین مصر و رژیم صهیونیستی در زمان انورسادات به امضا رسید و تاثیرات آن در سطح منطقه را بررسی می کند.

مستند ساعت 6 به وقت واشنگتن

مستند سلاح مقاومت فلسطین؛ از تونل‌های اسرارآمیز زیرزمینی تا قعر دریا

پس از معامله قرن و پس از آن که سودان، که از مهمترین معبرهای رساندن سلاح به دست مبارزان فلسطینی بود، از زمره حامیان مسئله فلسطین خارج شد، چگونگی تامین سلاح حماس و جهاد اسلامی به سوالی مهم تبدیل شده است.

مستند «سلاح مقاومت فلسطین» که توسط شبکه الجزیره تولید شده، چگونگی تامین سلاح توسط گروه‌های مقاومت فلسطینی پس از این تاریخ را نمایش می‌دهد.

مستند سلاح مقاومت فلسطین

مستند جنبش فتح؛ شناخت یکی از مهم‌ترین تشکیلات فلسطینی

جنبش فتح یکی از مهم‌ترین نیروهای سیاسی فلسطین است که اشخاص تاثیرگذاری چون یاسر عرفات، محمود عباس، محمد دحلان و… در آن به فعالیت پرداخته اند و تاثیرگذاری بسیاری بر مسئله فلسطین داشته است.

مستند «جنبش فتح»، به بررسی چگونگی تشکیل این جنبش و معرفی اشخاص تاثیر گذار آن می‌پردازد.

مستند جنبش فتح

مستند 18 تحت تعقیب؛ گاو هم برای امنیت اسرائیل خطرناک است!

مستند «۱۸ تحت تعقیب» با ترکیب انیمشین و بازسازی، یک داستان واقعی شگفت‌آور را روایت می‌کند.
اهالی روستایی مسیحی‌نشین در کرانه باختری برای تولید محصولات لبنی تصمیم به نگهداری ۱۸ گاو می‌گیرند. واکنش اسرائیل به این تصمیم منجر به ماجراهای عجیبی می‌شود.

این مستند، روایت کننده داستان ۱۸گاوی است که تهدید امنیتی برای اسرائیل بودند و به همین خاطر تحت تعقیب سربازان اسرائیلی قرار گرفتند.

مستند 18 تحت تعقیب

مستند راز شهر نئوم

شهر نئوم، شهری است که محمد بن سلمان با اهدافی بسیار بلندپروازانه و با تبلیغات بسیار زیاد در حال ساخت آن است. شهر نئوم شهری کاملا مدرن است که طبق ادعای محمدبن سلمان آورده اقتصادی فراوانی برای عربستان خواهد داشت.

اما نکته مهم‌تر تبعات سیاسی ساخت این شهر است که حتی در بلندمدت روی روابط عربستان و اسرائیل و سرنوشت مسئله فلسطین نیز موثر خواهد بود.

مستند راز شهر نئوم

مستند اسرائیل، شکاف از درون؛ بررسی عقاید متحجرین یهودی ساکن اسرائیل

مستند«اسرائیل، شکاف از درون»، به بررسی عقاید و رفتار متحجرین یهودی ساکن اسرائیل پرداخته می‌شود. کسانی که با مدرنیته مخالف‌اند؛ تلویزیون، رادیو، اینترنت و شلوار جین را حرام می‌دانند و حتی بعضی از آنان به دنبال نابودی دولت اسرائیل هستند!

این مستند، همچنین درگیری‌های اجتماعی شدید افراطیون یهودی با سایر ساکنین مناطق اشغالی و نیز درگیری‌های آنان با دولت اسرائیل را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مستند اسرائیل، شکاف از درون

نگاهی به مسئله فلسطین از زاویه نگاه فعالان حقوق بشر غربی:

روزهایی در اردوگاه؛ طعمِ گس درجه دو بودن

ما با نسل از فلسطینی‌ها مواجهیم که در اردوگاه به دنیا آمدند، بزرگ شدند و حتی بعضا از دنیا رفته‌اند. زندگی اردوگاهی، آن هم در کشوری دیگر، اقتضائات خاص خود را دارد که عمدتاً همراه با ناملایماتی از جنس شهروند درجه دو بودن است.

در این مستند فردی انگلیسی با ورود به این اردوگاه سعی می‌کند متن زندگی فلسطینیان در اردوگاهی در لبنان را لمس کند.

مستند روزهایی در اردوگاه

مستند غریبه ای از غرب

مستند «غریبه ای از غرب»، روایتی از سفر نورمن فینکلشتاین به لبنان است. او یک محقق و پژوهشگر برجسته‌ی یهودی است که در اردوگاه‌های کار اجباری نازی‌ها به دنیا آمده است.

او با داشتن چنین تجربه‌ای متوجه مظلومیت فلسطینیان می‌گردد و با وجود هزینه‌های زیادی که او برای اعتقادات خود می‌پردازد، هنوز هم به همدردی با پناهندگان فلسطینی و مقاومت لبنان پایبند است.

مستند غریبه ای از غرب

آقای دردسرساز

مستند «آقای دردسرساز»، روایتگر زندگی پل لارودی، مشاور سابق سفارت دولت ایالات متحده آمریکا در عربستان است که امروزه یک فعال ضد صهیونیسم شده و از بنیان‌گذاران جنبش آزادی فلسطین محسوب می‌شود.

مستند آقای دردسرساز

انعکاس موضوع فلسطین در سریال، فیلم‌ و پویانمایی:

سریال نشان پیروزی جلبوع

سریال «نشان پیروزی جلبوع»، درباره عملیات اختفای دو نفر از شش اسیر فراری در زمین‌های کشاورزی است. همزمان، تلاش نظامیان صهیونیست برای یافتن این اسرای فراری و ایجاد ایست‌ و بازرسی در مسیرها به تصویر کشیده شده است.

سریال نشان پیروزی جلبوع با موضوع فلسطین
سریال نشان پیروزی جلبوع

سریال نگهبان قدس

سریال «نگهبان قدس»، روایت یکی از چهره‌های برجسته جهان مسیحیت به اسم ایلاریون کبوجی؛ روایت مردی زاده حلب که در سال ۱۹۶۵ رهبر کلیسای کاتولیک بیت‌المقدس شد و از آن زمان به جریان‌های مقاومت علیه رژیم اشغالگر قدس کمک می‌کرد.

سریال نگهبان قدس با موضوع فلسطین
سریال نگهبان قدس

فیلم سینمایی عمر

فیلم سینمایی «عمر»، براساس الهام از داستانی واقعی و روایتگر رابطه چند دوست است که برای آزادی سرزمین خود با سربازان اسرائیلی مبارزه می‌کنند. عمر یک نانوای فلسطینی است که هر روز از تیررس تک تیراندازان اسرائیلی فرار کرده و از دیوار امنیتی اسرائیل بالا می‌رود تا معشوقه‌اش «نادیه» که یک دختر دبیرستانی است و قرار ازدواج با هم گذاشته‌اند، را ملاقات کند.

فیلم، میزان ظلم و خشونتی که جوانان فلسطینی در جامعه تحت محاصره با آن دست و پنجه نرم می‌کند را به تصویر می‌کشد.

فیلم سینمایی عمر

فیلم کوتاه نگین سلیمانی؛ داستان این فیلم می‌تواند واقعی باشد

فیلم کوتاه «نگین سلیمانی»، روایتی از فتح قدس شریف توسط لشگر جبهه مقاومت است.

فیلم کوتاه نگین سلیمانی

فیلم کوتاه هدیه

فیلم کوتاه 23 دقیقه‌ای «هدیه»، در مورد پدری به نام یوسف است که در روز سالگرد ازدواجش، تصمیم می‌گیرد همراه با دختر خردسال خود برای خرید هدیه‌ای برای همسرش راهی کرانه باختری شود. اما آیا با وجود سربازان و ایست‌های بازرسی، این کار برای آن‌ها آسان خواهد بود؟

فیلم کوتاه هدیه

پویانمایی روزی سگی بود

پویانمایی «روزی سگی بود»، داستانش از روزی آغاز می شود که یکی از همسایگان سگی شرور را وارد این محله می‌کند و این سگ آسایش اهالی محله را از بین می‌برد تا اینکه بالاخره، مردم این سگ شرور را از محله‌ی خود اخراج می‌کنند و دوباره آسایش به محله بر می‌گردد.

این پویانمایی به تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی در سازمان هنری رسانه‌ای اوج تهیه شده است.

پویانمایی روزی سگی بود

جهت تماشای این آثار می‌توانید به سایت Ammaryar.ir مراجعه کنید.

نویسنده: ام‌البنین سپهری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید