خانه خانه1-3 آن سوی دیوار کودکی - یادداشتی بر مستندی نوجوانانه

آن سوی دیوار کودکی – یادداشتی بر مستندی نوجوانانه

به گزارش راه‌نوشت، نوجوانی هم شیرین است و هم تلخ؛ نمیدانی که الآن کودک هستی و می‌توانی کودکی کنی یا يک جوان که تصمیم بگیری و کارهای بزرگ انجام دهی، و دمادم در این دو راهی سردرگم مانده‌ای.

اهل فن از «نوجوان» تعریف‌های مختلفی کرده‌اند ولی شاید بهتر است این‌بار از زبان یک نوجوان این تعریف را بشنویم.

مستند «زندگی آن سوی دیوار»
داستان‌وارانه زندگی یک نوجوان خلاق را به تصویر می‌کشد و لحن صمیمانه و دلنشین مریم رحيم‌پور که مستند در مورد نوجوانی خود اوست روایتگر آن می‌شود.

نو بودن موضوع مستند بر جذابیت آن می‌افزاید؛ مستند، دوران نوجوانی را بدون روتوش از زبان یک نوجوان بیان می‌کند. دورانی که گاهی با سرکشی و طغیان و گاهی با انزوا رخ نشان می‌دهد، و اینجا جای طرح این بحث است که چه سببی این طغیان یا انزوا را در پی دارد؟

البته پاسخ به این سوال یک طرفه و فقط از دید یک نوجوان ارائه می‌شود و بهتر بود به جهت رعایت انصاف حرف طرفین ماجرا شنیده می‌شد.

بحث دیگری که در این مستند فرصت بود به آن پرداخته شود بحث نظام آموزشی و خلأهایی است که سبب دلسردی اکثر دانش آموزان شده است.

در مستند «زندگی آن سوی دیوار» جای یک کارشناس هم خالی است، و هم‌چنین از دین اسلام هم فقط به ظاهر بسنده می‌شود و جا داشت بحث تربیت دینی هم مطرح شود و حتی دنبال پاسخ این سوال بود که آیا اسلام جایگاهی برای نوجوان قائل می‌شود یا خیر؟

مستند «زندگی آن سوی دیوار» به کارگردانی سید محسن میرحسینی، از جمله مستندهایی است که از زاویه‌ای جدید به نوجوانی پرداخته و می‌تواند به برخی سوالات خانواده‌ها و معلمان در مورد رفتار نوجوان پاسخ دهد و دیدنش برای اولیا و مربیان از واجبات است.

نویسنده: ام‌البنین سپهری

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید