خانه خانه1-3 تقریب مذاهب در مستند به دنبال صلح در سرزمین رافدین

تقریب مذاهب در مستند به دنبال صلح در سرزمین رافدین

به گزارش راه‌نوشت، مستند «به دنبال صلح در سرزمین رافدین» به روایت مدیر موسسه گفتگوی دینی وحدت سعی کرده با سفر به عراق که به آن ارض الرافدین گفته می‌شود، همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب مختلف را به تصویر بکشد.

اما چرا رافدین؟ به دو رود که در نهایت به هم می‌رسند و رود واحدی را تشکیل می‌دهند، رافدین می‌گویند و این بار نیز سرزمین رافدین است که محل تلاقی مذاهب و ادیان می‌شود.

نزدیک بودن مزار مرحوم کلینی صاحب کتاب شریف کافی با مسجد اهل تسنن، مرقد جناب حسین بن روح نائب خاص حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با کلیسای مسیحیان و یا مدفن رهبر مذهب فقهی حنفی با کاظمیه از جمله مظاهر وحدت در عراق است که در این مستند به نمایش درآمده است.

با تماشای این مستند، بر بال تصویر سفری هم به مدائن مرکز حکمرانی جناب سلمان فارسی یا به تعبیر شریف نبوی، سلمان محمدی (صلوات الله علیه و آله) خواهید داشت و با نگاه به منطقه حله یاد تمدن قدیم بابل که محل ظهور انبیاء الهی مانند جناب ذی‌الکفل و ایوب نبی بوده را زنده خواهید کرد.

در بخش‌هایی از این مستند، قصه‌های فرعی مانند جلوه‌های اخلاص زنان عراقی در کمک به حشدالشعبی یا نحوه فعالیت روحانیون مسئول آموزش عقائد به رزمندگان عراقی در برابر داعش هم وجود دارد، اما جان کلام را از زبان افسر اهل تسنن ارتش عراق هنگام همکاری با حشدالشعبی باید شنید که می‌گوید : «ما همه در یک کشتی هستیم و اگر کسی به آن آسیب بزند، همگی غرق خواهیم شد».

عراق کشوری که به دلیل همزیستی مذاهب گوناگون سرزمین رافدین لقب گرفته با ریشه تاریخی عمیق می‌تواند الگوی خوبی برای جوامع اسلامی باشد، الگویی که از یک سو همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب را نشان می‌دهد و از سویی خباثت دشمنان اسلام در ایجاد تفرقه، آن را به آیینه عبرت تبدیل کرده است.

با دیدن این مستند به عظمت ابتکار مهم تقریب مذاهب و نیز نعمت بزرگ همزیستی اقوام، ادیان و مذاهب مختلف در کشورمان بیشتر پی می‌بریم.

نویسنده: محمد لطفی زاده

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید