خانه گفت و گو مستندی که جلوی تغییر را گرفت – مهاجران یک دغدغه چند ساله

مستندی که جلوی تغییر را گرفت – مهاجران یک دغدغه چند ساله

سهیلا پورمحمدی، کارگردان مستند مهاجران، در گفت و گو با سایت راه نوشت، با اشاره به داستان این مستند، اظهار داشت: مستند «مهاجران» روایت جوانی به نام محسن بهاری، کشاورزی روستایی در گیلان است که به ساخت و سازهای مهاجرین شهری در روستایش اعتراض می‌کند، ساخت و سازهایی که باعث تغییر محیط روستا شده است.

وی با بیان این که قضیه تغییر محیط روستا به یک بحران تبدیل شده و به مرحله هشدار رسیده بود و در مقالات اساتید دانشگاهی و مطبوعات چند سالی هست که به آن پرداخت می شود، گفت: من سال هاست که دغدغه ساخت مستندی با این موضوع را داشتم و طرح آن را نوشتم و به خانه مستند دادم و پس از موافقت مشغول به ساخت آن شدم.

پورمحمدی با بیان این که این مستند را به عنوان یک گیلانی که نسبت به شهرش دغدغه دارد ساخته‌ام گفت: مدتی مسئله را پیگیری می‌کردم تا به این نتیجه رسیدم تا مسئله را به صورت مستند در آورم که بحمدالله انجام شد.

این کارگردان مستند تصریح کرد: مردم گیلان همواره دغدغه این ساخت و سازها و تغییر محیط روستا که منجر به مهاجرت می‌شد را داشتند و تمام دغدغه‌هایی که در شخصیت محسن به عنوان راوی قصه وجود داشت هر کدام در آدم هایی که در تحقیق محیطی با آن ها برخورد داشتم وجود داشت.

وی در ادامه با اشاره به شیوه ساخت اثر، خاطر نشان کرد: محسن بهاری راوی مستند بازیگر بود، اما بقیه شخصیت ها حقیقی بودند و حدود 6 ماه نیز کار ساخت و تدوین این پروژه به طول انجامید.

این کارگردان جوان با اشاره به پخش این مستند از شبکه مستند و بازخوردهای مثبت نسبت به آن اظهار داشت: الحمدالله پس از پخش مستند کسانی که مرا می شناسند می‌خواهند که دوباره این مستند پخش شود و در گیلان حداقل بازخوردهای خوبی داشته است.

پور محمدی ساخت مستند را تأثیرگذار و جریان ساز دانست و در پایان تصریح کرد: این مستند باعث شد یک تعداد از مدیران و مسئولان مرتبط مستند را از من بخواهند و جلساتی پیرامون مسئله مطرح شده در مستند برگزار شد و در مقابل و در میان مردم نیز مطالبه گری شکل گرفت و آگاهی اتفاق افتاد و من افرادی را می شناسم که در آستانه فروش زمین خود بودند که با دیدن مستند از کار خود منصرف شدند

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید