خانه خانه1-3 مستندهایی با موضوع انرژی هسته‌ای / بازخوانی پرونده هسته‌ای ایران؛ از خون...

مستندهایی با موضوع انرژی هسته‌ای / بازخوانی پرونده هسته‌ای ایران؛ از خون فرزندان تا قدرت مذاکره

به گزارش سایت راه‌نوشت، پرونده فناوری هسته‌ای ایران بایستی مورد مطالعه قرار گیرد؛ از باز شدن و تلاش ها برای بستن آن تا به اوج رسیدن، از مظهر اقتدار و حق مسلّم تا مذاکره بر سر آن برای آب خوردن، از مسؤولان تا مردم و از وحدت تا تفرقه.

داستان پر فراز و نشیب هسته ای را باید از ضد قهرمان شروع کرد چرا که ضد قهرمان زودتر از قهرمان پایش به این پرونده باز شد.

ضدقهرمان در این مسیر تنها با قهرمان مبارزه نمی کند، بلکه تلاش می کند تا قهرمان را گمراه و بی هدف کند؛ در ابتدای داستان، بیرون از ایران تمام تلاش خود را کردند تا رؤیای انرژی هسته ای ایران شکل نگیرد اما پس از مدتی، سعی بر نرسیدن به آن هدف با تحريم و ترور و مذاکره و… داشتند.

تعلیق اما در بین پیرنگ های فرعی خود را از دست نداده است؛ چراکه هر صفحه ی تاریخ هسته ای ایران از قدم زدن با ضدقهرمان تا ریخته شدن خون فرزندان این خاک برای هدف، روح تازه ای در قهرمان داستان می‌دمد.

در بسته پیشنهادی ذیل، ورقی از هر فصل این داستان به نمایش گذاشته شده است و تلاش شده تا به معرفی چند اثر مستند، داستانی و پویانمایی با موضوع فناوری هسته‌ای بپردازیم:

مستند فروشنده؛ معامله‌ی برجام بر سر کالایی به نام هسته‌ای

مجموعه مستندهای «فروشنده» به تهیه‌کنندگی محسن حاج کرمی، پشت پرده سیاست‌های دولت روحانی در بحث انرژی هسته‌ای از سال 92 تا 1400 را روایت می‌کند.

مستند فروشنده

مستند ترینیتی؛ رمز عملیات انفجار اولین بمب اتم توسط ارتش ایالات‌متحده آمریکا

مستند «ترینیتی» به کارگردانی و نویسندگی مسعود کارگر در ۲۶ دقیقه‌ کوشیده فواید بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای، کاربردهای متنوع این صنعت در زمینه‌های مختلف علمی و تنازعات سیاسی و اقتصادیِ شکل‌گرفته حول این مسئله را بررسی کند.

مستند ترینیتی

مستند مهار نشده؛ اتهام ایران در ساخت سلاح اتمی از زبان ديگران

مستند «مهار نشده» ی مصطفی رضوانی درباره شخصی به نام «محتشم» است که بعد از ترور ۲ دانشمند هسته‌ای در نوامبر ۲۰۱۰ او را با پرونده اتمی ایران درگیر می کند. محتشم وادار به بررسی اتهام ایران در ساخت سلاح اتمی می شود.

مستند مهار نشده

مستند سکوت استقلال، فریاد پیروزی؛ از تفاهم‌نامه سعدآباد تاکنون

مستند «سکوت استقلال، فریاد پیروزی» ساخته‌ی علیرضا بوالی، نام سومین بخش از مجموعه مستندهای «سال‌های هسته‌ای» است که توسط مستندسازان برنامه تلویزیونی «ثریا» ساخته شده است.

تاریخچه بازرسی های هسته ای ایران، از زمان انعقاد تفاهم­ نامه سعد آباد تاکنون و مقایسه آن با سایر کشورها بخش هایی از مستند می باشد.

مستند سکوت استقلال فریاد آزادی

مستند با گرگ‌ها می‌رقصند؛ بررسی یکی از طولانی‌ترین مذاکرات بین المللی

مذاکرات برجام یکی از طولانی‌ترین مذاکرات بین المللی بر سر یک موضوع مشخص بود که از سال ۲۰۱۳ میان ایران و ۶ قدرت جهانی آغاز شد و در نهایت در سال ۲۰۱۵ به نتیجه رسید. مستند «با گرگ‌ها می رقصند» ساخته علیرضا بوالی به این مذاکرات می‌پردازد.

مستند با گرگ‌ها می‌رقصند

مستند نان و هسته‌ای؛ هسته‌ای در تاکسی

مستند «نان و هسته‌ای» به تهیه کنندگی حسین مطلبی، در اوج بحث‌های مذاکرات هسته‌ای و بحث‌های اقتصادی در کشور ساخته شده است و نظرات مسافران یک تاکسی درباره ارتباط انرژ‌ی هسته‌ای و اقتصاد کشور را به تصویر می‌کشد.

مستند نان و هسته ای

پویانمایی «بچرخ تا بچرخیم»؛ از خواستن تا توانستن در دنیای کودکان

پویانمایی «بچرخ تا بچرخیم» ساخته ی رسول آذرگون و نوشته ی محمد سرشار، روایتی کودکانه از اعمال تحریم‌های غرب علیه مردم ایران است. شخصیت‌های داستان به‌گونه‌ای طراحی شدند که ماجرای آن‌ها شبیه به عملکرد سه دولت پیاپی در موضوع هسته‌ای ایران است.

پویانمایی بچرخ تا بچرخیم

مستند فرزند کبیر کوه؛ پیوند علم و خون در فرزندان ایران

«فرزند کبیر کوه» داستان زندگی شهید داریوش رضایی‌نژاد از دانشمندان هسته ای کشور است که بدست عوامل استکبار در سال ۹۰ ترور شد. وی یکی از افراد گمنام و درعین حال با تخصص بالا در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای و استراتژیک بود.

این مستند توسط محمد رضا فریادی تهیه و تولید گردیده است.

مستند فرزند کبیر کوه

موشن گرافیک ترور سلیمانی هسته‌ای؛ عملیات موساد برای فخر فناوری هسته‌ای ایران

فخری ‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که یک بار نامش در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر می‌شود، قید شده بود. در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت که در ۲۴ مارس ۲۰۰۷، علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، نام او جزو افراد تحریم شده قرار داده شد.

موشن گرافیک «ترور سلیمانی هسته ای» با پرداخت به شهید فخری زاده توسط اسماعیل حاج حیدری روایت شده است.

موشن‌گرافیک ترور سلیمانی هسته ای

مستند فردای توافق؛ اثر واقعی تحریم‌ها چه قدر است؟

مستند «فردای توافق» به کارگردانی وحیدرضا سلیمانی، به اثر واقعی تحریم‌های اقتصادی بر اقتصاد ایران و بررسی تبعات لغو این تحریم ها بر اقتصاد می‌پردازد.

مستند فردای توافق

جهت تماشای این آثار به سایت Ammaryar.ir مراجعه یا اینجا کلیک کنید.

نویسنده: علیرضا حسن‌تبار

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید