خانه خانه1-3 نگاهی به آثار تصویری با محوریت بسیج و بسیجی - سوژه‌هایی به...

نگاهی به آثار تصویری با محوریت بسیج و بسیجی – سوژه‌هایی به گستردگی ایران و به شماره‌ی دلسوزان انقلاب

به گزارش راه‌نوشت، فعالیت‌شان بسیار شبیه به عملکرد نویسندگان در داستان‌نویسی است. دارند زندگی عادی خودشان را می‌کنند که گرهی در زندگیشان می‌افتد؛ البته نه در زندگی شخصی‌شان بلکه در اجتماعشان، در زندگی همسایه یا همشهری یا هم زبانشان یا هر کسی که در خلقت مساوی آن‌هاست. گرهی که دردش به جانشان می‌افتد و نمی‌توانند نسبت به آن بی‌تفاوت باشند؛ آن قدر که آن را مشکل خود می‌دانند و تلاششان را به کار می‌بندند تا گره‌گشایی کنند و وضعیت جدید و البته مثبتی را در آن اجتماع به ثمر برسانند.

اینان در سن و شغل و تحصیلات و مهارت و خیلی از ویژگی‌های دیگر متفاوتند اما دل‌هایی شبیه به هم دارند، دل‌هایی مهربان که انقلاب را متعلق به خود می‌دانند؛ بسیجیان لشکر انقلاب‌اند. بسیجی هر یک از آحاد ملت است که به انقلاب دلبستگی دارد و در هر جا و هر زمانی که به حضور او نیاز هست، آن جا حاضر می‌شود. چه ناقوس جنگ به صدا درآمده باشد، چه در قالب اردوهای جهادی کاری از دستش برآید، یا این که سیل آمده باشد یا زلزله یا کرونا و یا در هر گوشه‌ای از این سرزمین و به هر نحوی کسی به علم و تخصص و مهارتش نیاز داشته باشد و بتواند لبخندی را بر لبی سبز کند. بسیج به پهنه‌ی ایران و به شماره‌ی دلسوزان انقلاب عضو دارد.

تنوع شخصیت‌ها، فعالیت‌ها و جغرافیای عملکردی بسیجیان سبب شده تا سوژه‌هایی ناب و بسیار متنوع به دست فیلمسازان بدهند و قاب‌هایی ماندگار از آن‌ها ثبت شود که هر کدام داستانی شیرین و اعجاب‌برانگیز دارد. قاب‌هایی که بخش عظیمی از تاریخ و فرهنگ ایران را دربرمی‌گیرند و خودآموزی است برای آنان که می‌خواهند این تفکر را بیاموزند و در این مسیر گام بردارند.

در این یادداشت به مناسبت هفته بسیج به معرفی چند مستند مرتبط می‌پردازیم تا نمایندگانی باشند از این تفکر مخلصانه:

مدرسه عشق؛ روایتی جامع از تاریخچه بسیج

در این مستند، تاریخچه سازمان بسیج مستضعفین مرور می‌شود و فعالیت های مختلف آن طی چهار دهه اخیر در عرصه‌های دفاع مقدس، علمی، فرهنگی، امنیت و خدمت رسانی به تصویر کشیده می‌شوند.

این فیلم به کارگردانی و تهیه‌کنندگی ایمان گودرزی در اداره فیلم و نمایش بسیج تولید شده است.

بر اثر زلزله؛ مصداق کاملی از یک مرد جهادی

مستند «بر اثر زلزله» روایت ۴ سال تلاش‌های مجاهدانه و خالصانه مرحوم عظیمی و تیم همراهش در جهت خودکفایی اهالی روستای بنه زمین است.

پس از زلزله رودبار و منجیل در سال ۱۳۶۹، مرحوم حسینعلی عظیمی از فرماندهان جهاد سازندگی تصمیم به خدمات‌رسانی به روش جهاد در دوران دفاع مقدس می‌گیرد.

مرحوم عظیمی بعد از بررسی‌های کارشناسانه در کنار رفع مشکلات ناشی از زلزله، طرحی را برای آب‌رسانی به ۲۵۰ هکتار از روستای بنه زمین از توابع شهرستان سیاهکل اجرا می کنند.

داستان آینده

مستند «داستان آینده» به ابعاد مختلف زندگی دکتر سعید کاظمی آشتیانی بپردازد. کسی که مقام معظم رهبری او را فرزند صالح انقلاب نامید.

از ارادت دکتر کاظمی آشتیانی به خانواده شهید رعیت، پیگیری‌ها برای کلنگ‌زنی ساختمان جدید پژوهشگاه رویان تا برگزاری کنفرانس بین‌المللی درمان ناباروری رویان و اظهارنظرهای متخصصان داخلی و خارجی در مورد سطح این کنفرانس تا بنیانگذاری جایزه بین‌المللی کاظمی چهار سال بعد از مرگ دکتر و … همه و همه از نکات مهمی است که در این مستند مطرح شده‌اند.

شمال بدون دریا؛ داستان اردویی متفاوت

سازمان بسیج مستضعفین، برای آموزش و تربیت نوجوانان، طرح فرهنگیِ شهید «بهنام محمدی» را راه می‌اندازد. پایگاه بسیج مسجد امام حسن (ع)، در راستای این طرح، اردویی برای نوجوانان در مازندران برگزار می‌کند.

مستند «شمال بدون دریا» روایتی است از این اردو که با همه اردو‌های دیگر که بچه‌ها تا به حال رفته‌اند متفاوت است. شرکت‌کنندگان در این اردو، درس زندگیِ گروهی، صبر، استقامت و تلاش برای افزایش معنویت را یاد می‌گیرند.

چنار

مستند «چنار» ماجرای طلبه جوانی است که وارد روستایی سنتی شده تا کار تبلیغ رمضان خود را آغاز کند اما با مسجدی مملو از پیرمردان روبرو می شود. او سعی می‌کند تا جوانان را به مسجد بکشاند که با مشکلاتی مواجه می‌شود.

مستند «چنار» نشان می‌دهد که می‌توان در کنار روش‌های مرسومی که برعهده روحانیون است، از شیوه‌های مدرن هم برای پیش‌برد اهداف تبلیغی دین استفاده کرد.

روایت جهاد، زنانی که در همه عرصه های جهاد حضور دارند

مستند «روایت جهاد» به کارگردانی میلاد امینی‌موحد، روایتگر گروه جهادی بانوان سرزمین ایران در خوزستان است؛ شیرزنان ایرانی که در کنار آقایان، در زمان دفاع مقدس و سیل اهواز و کرونا در میدان مانده‌اند.

تک‌چرخ تا پل ژاپنی

جواد کوهساری جوان مشهدی شوخ و اهل مزاحی است که علاقه فراوانی به موتورسواری تریل دارد. فعالیت در مسجد و بسیج از او جوان متدینی ساخته است.

پایبندی به امر به معروف و دفاع از ارزش‌های انقلابی در فتنه ۸۸ راه او را برای مبارزه با داعش گشود و سرانجام به عنوان تخریب‌چی حین تفحص پیکر همرزم‌اش در منطقه صقلاویه عراق به شهادت رسید.

«تک‌چرخ تا پل ژاپنی» روایتگر این شهید است.

عابدان کهنز؛ سیر سلوک تربیت‌یافتگان مسجد امیرالمومنین شهریار

مستند سینمایی «عابدان کُهَنز» به کارگردانی مجید رستگار و تهیه‌کنندگی امیر مهریزدان، روایت تربیت، شکوفایی و بالندگی نوجوانان مسجد امیرالمومنین (ع) کُهَنز شهریار است که در وقایع مهم انقلاب اسلامی از جمله فتنه ۸۸ و فتنه تروریست‌های تکفیری در سوریه حضوری فعال داشته‌اند.

شهدای مدافع حرم «مصطفی صدرزاده»، «محمد آژند»، «سجاد عفتی» و جانبازان مدافع حرم «امیر حسین حاجی نصیری» و «رضا سلمانی» از تربیت یافتگان مسجد امیر المومنین (ع) کُهَنز هستند.

ماح؛ جهاد رزمندگان دفاع مقدس در عرصه فرهنگ

کار فرهنگی برای نوجوانان از جمله دلایلی بود که پس از جنگ موجب شد تا مسعود گواهیان در مسجد امام حسین(ع) شهرستان جهرم جهاد خود را در عرصه فرهنگی ادامه دهد. او در سال ۱۳۷۲ سفر راهیان‌نور را بنیان‌گذاری کرد و با هدف تربیت صحیح نوجوانان طرح از مدرسه تا مسجد را راه‌اندازی کرده که چند سال بعد به نام طرح صالحین ادامه یافت.

طی این سی سال او با کمک آزاده‌های جنگ تحمیلی در کنار طرح‌های عقیدتی، زیارتی، تفریحی جهت جذب نوجوانان به مسجد، مسئله اشتغال آن‌ها را نیز مورد توجه قرار داده است. کمک به خانواده‌های نیازمند به کمک نوجوانان نیز از جمله فعالیت‌های آقای گواهیان و دوستانش است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید