خانه پرونده جای خالی ترور در سینمای ایران

جای خالی ترور در سینمای ایران

ترور به عنوان خشن ترین نوع حذف از جمله مسائل اساسی در امنیت هر کشور است، این موضوع در تاریخ ملت ها از گذشته تاکنون وجود داشته و دولت های بسیاری شاهد این اتفاق بوده اند .

مسئله ی ترور در کشور ما هم پیشینه ی پررنگی دارد و ردپای تلخش بر تاریخ ما باقی است ، که این موضوع با ترور شهید بهشتی و شهید رجایی و دیگر یاران امام خمینی در دهه 60  به اوج خود می رسد و در سال های بعد هم همچنان به روش ها و شکل های مختلف ادامه می یابد .

سینمای جهان در فیلم های متعددی به موضوع ترور پرداخته و خیلی خوب از پس روایت آن برآمده، از جمله فیلم های مهم در این زمینه ، جی اف کی  ساخته ” استون ” و تولد یک ملت ساخته “پارکر” را می توان نام برد.

اما مسئله ی ترور، خیلی دیر در سینمای ایران راه یافت و جز فیلم ها و کارگردان های معدودی به این موضوع نپرداخته اند در حالیکه این مسئله با توجه به  پیشینه ی آن خیلی بیشتر از اینها امکان پرداختن دارد و سینمای سیاسی نباید از آن روگردان باشد .

ترور شخصیت های اساسی نظام ، ترور دانشمندان هسته ای ، ترور های بیولوژیک چندسال اخیر از مسائل مهمی است که مغفول مانده و آنطور که باید به آن توجه نشده .

فیلم های روباه ، سیانور، ماجرای نیمروز و بادیگارد از فیلم هایی هستند که محوریت اصلی شان مسئله ی ترور بوده و تلاش خوبی در این زمینه به حساب می آیند . اما  با توجه به تاثیراتی که این وقایع بر تاریخ کشور ما داشته ، آیا این میزان پرداخت و توجه به این موضوع ، کفایت می کند  ، آن هم در شرایطی که نمونه های موفق زیادی از این موضوع در سینمای جهان وجود داشته ؟

محمدحسین مهدویان از جمله کارگردان هایی است که در ماجرای نیمروز به این موضوع پرداخته و توانسته تاحدی خلا سینما را دراین زمینه  پر کند .

ماجرای نیمروز به ترورهای سال 1360 به دست مجاهدین خلق می پردازد که این درگیری ها با عزل بنی صدر توسط مجلس شورای اسلامی شدت می گیرد .

مهدویان در ماجرای نیمروز 1 با پرداختن به یک تیم اطلاعاتی مسئله نفوذ و ترور را مطرح می کند و  ترور شهدای مجلس در تاریخ هفتم تیر را برای نسلی که هرگز فضای التهاب آمیز آن روزها را تجربه نکرده اند به خوبی نمایش می دهد .در واقع فیلم چنان هیجان و کششی دارد که علیرغم موضوع تکراری و از پیش دانسته اش، باز هم مخاطب را تا آخر فیلم همراه خود می کشاند .

مهدویان همچنین این موضوع را در ماجرای نیمروز 2 با پرداختن به گروهک تروریستی منافقین از سر می گیرد و جذابیت هر دو اثر نشان از کشش بالای موضوع ترور برای مخاطب در صورت پرداخت خوب را داد، او توانسته با خلق این دو اثر بر برهه ی حساسی از تاریخ  دست بگذارد که کمتر کسی جرات پرداختش را دارد.

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید