خانه خانه1-1 ماه محرم متفاوت تر عاشقی کنید / 10 مستند عاشورایی برای پخش...

ماه محرم متفاوت تر عاشقی کنید / 10 مستند عاشورایی برای پخش در هیئت های مذهبی

به گزارش راه‌نوشت، مجالس ذکر اهل بیت علیهم السلام همواره محلی برای دورهمی عاشقانه ی ارادتمندان به این خاندان پاک بوده و هست.

عشق نابی که مرد و زن و کوچک و بزرگ و حتی شیعه و سنی و غیرمسلمان هم نمی شناسد و همه ی مرزهای جغرافیایی و فرهنگی و فکری را درنوردیده است.

در این میان عزاداری های ماه محرم، جایگاه منحصر به فردی دارند. زیرا کشتی حسین هادی تر و سریع تر، ذره ی وجود را به سرمنزل نور می رساند و هر دلی را که ذره ای رنگ خدا در آن کاشته شده باشد پرورش می دهد تا بهترین میوه ها نصیبش گردد.

خادمان محافل حسینی، هر ساله در تلاش اند تا بهترین پذیرایی را از مهمانان ارباب خود داشته باشند و دل های آماده و بی تابی را که امامشان به آن ها سپرده، با زندگی و معارف ناب اهل بیت آشنا کنند و خود را در سعادت مردمان اطرافشان سهیم کنند.

از گذشته سخنرانی، مداحی و روضه خوانی پای ثابت عزاداری های محرم بوده و گاهی هم برای افزایش تاثیرگذاری از تعزیه خوانی استفاده می‌شده است.

این مدیوم ها همواره سعی کرده اند خود را ارتقا دهند و ابزار بهتری برای رسیدن به هدف گردند.

چه فیلم‌هایی را در هیئت مان پخش کنیم؟

هنر و به خصوص فیلم و مستند از ابزارهای مدرنی هستند که می توانند در کنار این مدیوم ها به خدمت هیئت ها درآیند و به تعمیق عشق حسینی کمک کنند.

هنر به ذات خود جذابیت دارد و می تواند معارف ناب اهل بیت علیهم السلام را در زمانی کوتاه و با بیانی موثر عرضه کند و در نوشاندن آن ها به تشنگان این دریا سهیم باشد.

هم چنین آثار نمایشی سعی کرده اند روضه‌خوان شوند و برخی از صحنه های عاشورایی را که تاکنون با گوش می شنیدیم، در برابر چشمانمان به تصویر بکشند. استفاده از این ابزارها می تواند در افزایش کیفیت مجالس حسینی موثر باشد.

عماریار از شما دعوت می کند این ماه محرم متفاوت تر خادمی کنید، به مناسبت فرارسیدن ماه محرم بخشی از این آثار که در دهه 90، در قالب های مستند، داستانی و نماهنگ تولید شده اند، در این مطلب معرفی می گردند.

جهت نمایش این آثار در هیئات، حسینیه ها، مساجد، و … می توانید به سامانه‌ی ammaryar.ir مراجعه کنید.

10 مستند برای پخش در هیئت‌ها

مستند ناصران عموراء؛ از خادمی حرم حسینی تا دفاع از حرم

مستندی از خادمان حرم امام حسین علیه السلام که مدافع حرم شده‌اند؛ محافظت از حرم در دوران صدام (انتفاضه شعبانیه) و آمریکایی‌ها تا دفاع از حرم اباعبدالله‌ (ع) و حرمین عسکریین (ع) در برابر تکفیری‌ها.

این مستند در اداره فیلم و نمایش بسیج به نویسندگی و تهیه کنندگی ناصر نادری و کارگردانی محسن اردستانی رستمی در 26 دقیقه تهیه شده است.

مستند ناصران عموراء

مستند «و کویر عاشق بود»؛ سفر عزاداران و مداحان خارجی به یزد در روز عاشورا

در مستند «و کویر شاهد بود»، عزاداران و مداحان حسینی از کشورهای مختلف، در یک سفر یک روزه به استان یزد آمده اند و با آداب و رسوم عاشورایی کشور خصوصاً اهالی یزد آشنا می‌شوند.

هم چنین در این اثر وحید کاظمی، نویسنده و کارگردان مستند، به شخصیت نگاری پیرغلامان خارجی می‌پردازد.

مستند و کویر شاهد بود

مستند چهارپایه؛ روایت سنت‌های کهن سوگواری در ایران

در این مستند طی گفت وگو با برخی پیرغلامان، کسبه بازار و هیئت امنای گروه‌ها و دستجات عزاداری قدیمی در مورد سنت‌های کهن سوگواری در ایران مطالبی بیان می‌شود.
چهارپایه وسیله‌ای بوده برای اعلان‌های عمومی در بازار و مکان‌های اجتماع مردم و سپس به هیئت‌های مذهبی وارد شده تا روضه خوان‌ها و مداحان بر روی آن بایستند تا دیگران صدایشان را بهتر بشنوند و همه آنها را ببینند. این مستند را سید عباس حسینی به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای اوج کارگردانی کرده است و مدت زمان آن 27 دقیقه می‌باشد.

مستند چهارپایه

مستند روضه ممنوع؛ ممنوعیت برگزاری عزاداری امام حسین (ع) در تاریخ معاصر

روضه ممنوع، در 8 دقیقه، روایتگر ممنوعیت برگزاری مجلس روضه و عزاداری امام حسین(ع) به دستور رضاخان است. این ممنوعیت در طی سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ اجرا شد. این مستند در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه شده است.

مستند روضه ممنوعه

مستند اسپانیایی اصیل؛ روایتی از یک مسلمان اسپانیایی

مستند «اسپانیایی اصیل» ماجرای «علی عباس» یا همان «رامون» است. مردی اسپانیایی که نامی اسلامی برای خود برگزیده و سعی می‌کند براساس تمام دستورات اسلام زندگی خود را پیش ببرد.

این مستند همچنین در مورد وضعیت اسلام در این کشور اروپایی است، کشوری که زمانی اندلس نامیده می‌شد و تحت قلمرو حکومت اسلامی قرار داشت ولی به تدریج، دین الهی در این کشور کمرنگ شد و اثری از آن باقی نماند.

مستند اسپانیایی اصیل

مستند غریب محله؛ تصویر عشق مردمانی باصفا به امام حسین (ع)

مستند «غریب محله» داستان مردمانی با صفا از روستایی کوچک در تالش است که عشق و علاقه شان به امام حسین علیه السلام همه ساله در ایام محرم آنها را به مسجد این روستا می کشاند.

مداح و خانواده شهیدی که سوژه های این مستند هستند گوشه های جدیدی از عشق و ارادت به امام حسین علیه السلام را به تصویر می کشند.

کارگردان این اثر یاسین پور عزیزی است و به همت مرکز فرهنگی میثاق تولید شده است.

مستند غریب محله

مستند زخم تازه؛ ناگفته های عاشورای 88 از زبان شاهدان عینی

مستند «زخم تازه»  روایتی از ناگفته‌های روز عاشورا در سال ۸۸ است.

این روایت از زبان شاهدان عینی این ماجرا است که صبح تا ظهر آن روز را از نزدیک دیده‌اند و اکنون آن را در برابر دوربین بازگو می‌کنند. کارگردانی این اثر دقیقه ای را علی صدری نیا به عهده داشته است.

مستند زخم تازه

مستند ماجرای تایلند؛ پیروی از ولایت فقیه در تایلند

مستند «ماجرای تایلند»، به کارگردانی مجتبی رضوانی و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر تولید شده در سال ۱۳۹۴، فعالیت‌های رسانه‌ای و مذهبی جمعی از مسلمانان تایلند در حمایت و پیروی از ولایت فقیه و رهبری امام خمینی و آیت الله خامنه ای را به تصویر کشیده است.

مستند ماجرای تایلند

مستند از دیار حبیب؛ دستاوردهای یک سفر به دیار حبیب

مستند «از دیار حبیب»، روایتی از دستاوردهای معنوی و فرهنگی سفر کربلا در کشور اندونزی را که پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان است نشان می‌دهد و از علاقه و عشق شیعیان به امام حسین(ع) که تقریبا یک سوم جمعیت اندونزی را دربرمی‌گیرد، حکایت دارد.

در ابتدای مستند اطلاعاتی درباره ویژگی‌های جغرافیایی و سیاسی اندونزی ارائه می‌شود و در ادامه به نقش و تاثیر سفر کربلا در برخی از شیعیان اندونزیایی می‌پردازد که هر کدام از آنها دارای پایگاه و منزلت اجتماعی قابل اعتنایی نیز هستند.

مثلا یکی از جذابیت‌های سفر به کربلا و حرم امام حسین(ع) سخن می‌گوید و دیگری از علاقه خودش و فرزندانش به مداحی و نوحه خوانی‌هایی که درباره امام و یارانش انجام می‌شود.

مستند از دیار حبیب

مستند سید ظهیر؛ روایت یک عاشق

مستند «سید ظهیر»، به کارگردانی محمدهادی نعمت اللهی و محصول سال ۱۳۹۴ خانه مستند، درباره یک روحانی پاکستانی مقیم آمریکا است که هر ماه برای اجرای ۵ روز برنامه زنده در حرم امام حسین علیه السلام خود را از کالیفرنیا به کربلا می‌رساند.

مستند سید ظهیر

مستند آوای شب دهم؛ مداحی با زبان اشاره

مستند «آوای شب دهم»، به کارگردانی سمیه کرمی، درباره دختری به نام سعیده است که پدر و مادری ناشنوا دارد و مترجم هیأت عزاداری ناشنوایان است.

او تلاش می‌کند علی رغم مخالفت‌های دیگران در هیأت شرکت کرده و برای بچه های ناشنوا مداحی‌ها را به زبان اشاره برگرداند.

مستند آوای شب دهم

معرفی چند فیلم کوتاه با موضوع محرم

در کنار مستند هایی که با موضوع محرم معرفی کردیم، در ادامه چند قرار است فیلم هایی کوتاه با موضوع محرم معرفی که نخستین آن ها فیلم کوتاه «جوشکار» است.

فیلم کوتاه جوشکار روایتی از زندگی جوشکاری است که در ایام محرم برای سالمندان و بیماران در خانه‌ی خودشان روضه خانگی برگزار می‌کند، فیلم بعدی فیلم کوتاه «شام هیئت» درمورد توزیع غذای نذری در بین نیازمندان است.

فیلم کوتاه «قلک اربعین»، روایت پیرمرد و پیرزنی که به‌دلیل ناتوانی جسمی با پس‌انداز در قلکی که دارند هر سال یکی از نزدیکان را به نیابت از خود راهی کربلا می‌کنند از جمله فیلم های کوتاه داستانی با موضوع محرم و امام حسین علیه السلام می‌باشند.

هم‌چنین فیلم سینمایی عشق فقط یک کلام که در آن مادری می‌خواهد با سفر به کربلا راه ناتمام پسرش را در عملیات کربلای ۵ کامل کند، از جمله فیلم‌های سینمایی است که در این ایام قابل استفاده می‌باشد.

نماهنگ‌هایی درباره محرم

نماهنگ انیمیشنی وداع با موضوع غروب عاشورا، نماهنگ زیبای «علی اصغر» با صدای علی فانی برای شهادت حضرت علی اصغر علیه السلام، نماهنگ «نی نوا» عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) بر اساس نواهای عزاداری جنوب

نماهنگ «مجلس یاران حسین» در مورد فرزند شهید مدافع حرمی که در ایام محرم به مجلس تعزیه یاران امام حسین (ع) می‌رود و پدرش را می‌بیند که به یاری امام حسین(ع) رفته است، نمونه‌ای از نماهنگ‌هایی هستند که برای این ایام مناسب‌اند.

جهت تماشای آثار مستند، کوتاه و فیلم های سینمایی با موضوع محرم می توانید به صفحه کربلا در سایت عماریار مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید