خانه خانه1-1 ما و بانک‌های‎مان به جنگ با خدا رفته‎ایم؟! – نگاهی به مستند...

ما و بانک‌های‎مان به جنگ با خدا رفته‎ایم؟! – نگاهی به مستند فاکتور صوری و وضع بانکداری

به گزارش راه‌نوشت، مستند «فاکتور صوری» از آن مستندهایی است که باید پایش بنشینی و حرفش را بشنوی.

از آن حرف‎هایی که ذهن خیلی‎هامان را مشغول خود کرده، از آن مشغولیات ذهنی‎ای که هر چقدر دو دو تا چهار تا می‎کنی پاسخی برایش نمی‎یابی!

آری ساختار بانک‎ها، بانک ربوی و غیرربوی! آیا شیوه‎‎ی بانکداری ما با زمان طاغوت تفاوت چشمگیری کرده؟ تفاوت‎هایش در چیست؟ آیا بانک‎های ما به جنگ با خدا رفته‎اند؟ خلاصه آن‌که آیا ربا بر سفره‎هایمان جولان می‎دهد؟

اما در این مستند می‎بینی از عوامل و کارشناسان گرفته تا اصناف و مردم معمولی دست به دست هم داده‎اند که ببینم چه خبر؟! کار پیچیده‎ای‎ست دیدار و هماهنگی با تک تک این آدم‎ها و رفتن به تک تک این مکان‎ها، با همه‎ی چالش‎هایش، انگیزه‎ای می‎خواهد بس جوانانه که این طلبه‎های جوان از آن برخوردار بوده و گام در راه بزرگی می‎نهند.

شاید با خودت بگویی طلبه را چه به این کارها؟! طلبه‎ها که تا دیروز می‎نشستند پای منبر بزرگان و درسشان و حجره‎ی کوچکشان! اما دیروز دیروز بود؛ امروز امروز است.

به قول فریبرز باغ‎بیشه: «شما کجای کاری؟» اصلا رسالت طلبه همین است! راه بیافتد میان مردم کوچه و بازار و بین کارشناسان تا بتواند از مسائل مهم جامعه همان‌گونه که هست سر در بیاورد و قلم دوربین را بچکاند در درس‎هایش، میان شئون طلبگی‎اش.

زمان مستند هم خیلی نیست، به قدر کفاف، حدود چهل دقیقه.

گوینده هم که خود خود طلبه‎ی جوان است که با صدای معمولی و خودمانی‎اش با مخاطب ارتباط می‎گیرد.

نام مستند و نگاره و نمادش که ظاهر می‎شود می‎بینی که چقدر درخور کار است.

فیلمبرداری با جزئیات پیش می‎رود و چیزی از قلم نمی‎افتد؛ حتی گاهی زحمات پشت صحنه را هم به چشم می‎بینی! فقط گاهی دوربین لرزش‎های بی‎جا دارد. موسیقی متن هم همراه است.

همه چیز از همان فاکتور صوری شروع می‌شود، همان فاکتور خانمان‎سوز! همه چیز هم که نه؛ اما خیلی چیزها از آن‎جا آغاز می‎گیرد.

ای داد بی‎داد جناب احمدی‎نژاد چه می‎گوید؟ بانکداری‎مان را گند فساد برداشته؟ پس چه کار می‎کرده‎اند این همه سال؟ قضیه چطوری هاست؟ قانون سال شصت‎ودو چه می‎گوید؟ اجرایش در چه حالی است؟ نظارت چطور؟ در سود و زیانمان شریک می‎شوی؟ فقط سود می‎گیری؟ این بهره نیست؟ بانک‎هایمان مقلد صدام حسین‎اند؟ اصلا کاری به شرعی بودن یا غیرشرعی بودنش ندارید؟ همه‎اش شرعی است؟ مگر می‎شود؟ عجیبا غریبا!

آها پس اینطوری هاست!

فاکتور صوری؛ از آن مستندهایی است که شما را با پرسش‎های‎تان تنها نمی‎گذارد

از آن مستندهایی است که شما را با پرسش‎های‎تان تنها نمی‎گذارد‎. یعنی این‎گونه نیست که دم از مشکلات بزنند و ما را همان‎طور حیران میان مشکلات جا بگذارند. باور داشته باشید کلاف سردرگم ذهنمان را کمی باز می‎کند.

پایانش هم خوب رقم می‎خورد، همه‎ی عناصر به خوبی کنار هم ظاهر شده‎اند و معناگرایانه هستند؛ به‎ویژه تصویر شهید صدر که مدام به چشم می‎خورد و در پایان به ناگاه دلیل رازآلودش را می‎یابم.

خلاصه که این اثر چالش‌برانگیز را از دست ندهید و حتما تماشایش کنید.

نویسنده : زینب پاکرو

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید